Riny van der Staak: "Logica bestaat niet in onze handel"

Luis in de pels op het Venlose handelsterrein

Tholen - Hoeveel er de afgelopen jaren ook veranderd is op Fresh Park Venlo, alweer 24 jaar is Riny van der Staak met zijn exportzaak gevestigd in hetzelfde pand. De exporteur heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als een heuse ′luis in de pels′, die zijn mening niet onder stoelen of veilingbanken steekt. Inmiddels kijkt de 60-jarige handelaar nadrukkelijk naar een oplossing om zijn zaak ook in de toekomst voort te zetten. "Het lijkt me prachtig om nog een adviseursrol te vervullen en zo rustig af te bouwen."

Riny van der Staak

De wekker gaat voor Riny elke morgen om 4.15 uur en elke morgen is hij present om zijn handel in te kopen op de klok. "Naast dat de veilingklok een instrument is om de prijs te bepalen, zie ik het ook als een ontmoetingsmoment voor de kopers. De importantie van de klok neemt helaas af. Ik wens ZON veel daadkracht toe om de klok aantrekkelijk te houden voor de klanten en de kopers."

Mopperpot
Wie Riny kent, weet dat hij gevraagd of ongevraagd zijn mening geeft, maar altijd met open vizier. "Ze vinden me misschien weleens een mopperpot", lacht de handelaar. "Maar ik verstop mezelf niet en durf mijn kritiek te uien. Ik heb altijd aan van alles deelgenomen van de koperscommissie tot de klankbordgroep van de huurders, de nieuwe klokcommissie en het bestuur van de businessclub. Voor mij was het als klein bedrijf ook wel een manier om mezelf te profileren, maar er werd gelukkig wel vaak naar me geluisterd."

"Zo erger ik me de laatste jaren behoorlijk aan het KCB. Dat zij over de vloer komen om handel te keuren, vind ik volledig terecht. We leveren voedsel en hebben daarin een grote verantwoordelijkheid. Maar in mijn ogen gaan ze vaak selectief te werk waar ze wel en niet komen. Dan hebben ze aan mij een verkeerde. Als ik onrecht signaleer, ga ik de discussie niet uit de weg. Ook de verloedering van het kwaliteitsniveau op met name de veilingen baart mij zorgen. De keurmeester is bang een product af te keuren, omdat ze bang zijn een tuinder tegen zich in het harnas te jagen met vertrek als gevolg. Dit werkt kwaliteitsnivellering in de hand en beloont zodoende de tuinder die net langs het randje gaat", vervolgt Riny.

Achterland
Van zijn verhuizing van de toenmalige Veiling Veldhoven naar Fresh Park Venlo heeft hij nooit spijt gehad. "We zitten hier tegen het Ruhrgebied aan en hebben daarmee een enorm achterland. De invloed van de allochtone bevolking is hier best groot geworden, maar dat is voor onze afzet positief. Op een donderdag, traditioneel de drukste koopdag, rijden er toch gauw zo'n 250 tot 300 busjes volgeladen met handel hier het terrein af. De AGF-consumptie van de allochtone bevolking is een stuk hoger dan bij de traditionele Nederlandse en Duitse gezinnen. Daar zorgt de moeder traditiegetrouw nog voor het huishouden en wordt er nog tijd genomen om boodschappen te doen voor de maaltijd."

Riny's klanten bevinden zich in Duitsland, Luxemburg, Frankrijk en Nederland. "Zo mogen we een grote horecaleverancier in Luxemburg tot onze klantenkring rekenen. Daaruit blijkt maar dat je schaalgrootte niet alles zegt. Als we gedurende het Nederlandse seizoen met de prijs meekunnen, krijgen we ook de vraag om het hele assortiment in te vullen. Door de jaren heen weten ze wel wat ze aan ons hebben. En we voorzien een brede klantenkring. Van het topsegment tot de klanten die wat goedkopers of specifieks zoeken."

Op de vraag of er ruimte is voor kleinere exportzaken in de toekomst, antwoordt Riny: "Dat ligt eraan in hoeverre deze zich kunnen aanpassen. Als je naar je klant luistert, je best doet en levert waar behoefte aan is, biedt dat zeker ruimte voor kleinschalige bedrijven. Belangrijk is dat je je kosten beperkt kunt houden en niet al te grote risico's neemt."

Naast de producten van veilingen en handelshuizen betrekt Riny zoveel mogelijk product direct van de tuinder. "Zeker met zo'n situatie als afgelopen zomer, heb je dan nog weleens een discussie. Klanten hebben vaak een bepaald verwachtingspatroon van producten en willen daar bij tekorten ook nog wel extra voor betalen, maar ze kunnen het moeilijk accepteren dat de producten niet helemaal aan de gewenste specificaties voldoen. Dat probeer je bij de tuinder over te brengen, hoewel je ook begrip hebt voor zijn situatie. Er is geen handelaar die een tuinder geen goede toekomst gunt."

Saamhorigheid
De droge warme zomer zorgde afgelopen zomer voor de nodige uitdagingen. "Eerst werd de markt overspoeld met product met lage prijzen tot gevolg, gevolgd door grote tekorten die tot de dag van vandaag voelbaar zijn. Maar dat is ook weer het mooie van onze business. Logica bestaat niet in onze handel en dat maakt elk seizoen weer anders",vertelt Riny. "Voor nostalgie koop je weinig, maar ik mis nog weleens de contacten die je opdeed als je vroeger op een veiling of groothandelsmarkt kwam. Dat is met de komst van de moderne communicatiemiddelen wel minder geworden een heeft ook de saamhorigheid geen goed gedaan."

"Ik ben de laatste jaren wel actief bezig met de toekomst van mijn bedrijf, hoewel ik daarin nog wel zoekende ben. Binnen de familie heb ik geen opvolger klaarstaan en voor mij zou het na veertig jaar in de handel ook wel prima zijn om wat rustiger aan te gaan doen. Ik sta open voor iedereen die hier een oplossing voor heeft. Het lijkt me wel leuk om bijvoorbeeld wat advieswerk te blijven doen. Mensen met veel ervaring zijn spaarzaam en ik denk dat ik in zo'n rol zeker van meerwaarde kan zijn."

Voor meer informatie:
Riny van der Staak BV
Venrayseweg 132a
5928 RH Venlo
Tel: 077 323 09 19
Fax: 077 382 12 69
info@rinyvanderstaak.nl 
www.rinyvanderstaak.nl 


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018