Carrefour gebruikt blockchaintechnologie in Spanje

Slovenië: Mercator heeft winst van €9 mln
Mercator, de grootste retailer van Slovenië, had in de eerste negen maanden van 2018 een netto winst van €9 miljoen. In dezelfde periode van het jaar ervoor was nog sprake van een verlies van €10,5 miljoen. De totale omzet steeg over deze periode met 1,6% tot €1,62 miljard. De bruto winst steeg met een kwart tot €87 miljoen, terwijl de winst met inbegrip van alleen de BTW met 157% tot €36 miljoen steeg. De verbeterde resultaten kwamen voornamelijk door de stijging in retailomzet van 5,4% tot €1,2 miljard. De retailomzet binnen de Sloveense thuismarkt steeg met 0,5%. Volgens het bedrijf zelf kwamen de verbeteringen met name door een nieuwe strategie, een nieuw winkelconcept, renovaties en het verbeterde concurrerend vermogen.
Bron: investslovenia.org

Israëlische rechtbank geeft Coop uitstel van betaling
De districtsrechtbank van Jeruzalem heeft de supermarktketen Coop Israël uitstel van betaling gegeven. De uitstel van betaling is nodig, omdat het bedrijf momenteel een cash flow-probleem heeft. Het bedrijf vroeg de uitstel van betaling aan wegens de afname in bruto winst, die volgens Coop op dit moment exemplarisch is voor de Israëlische retailsector.  De crisis is sinds 2011 geëscaleerd wegens de stijgende concurrentie en de hogere bedrijfskosten. Dit heeft geleid tot het sluiten van veel grote en kleine bedrijven in de Israëlische retailsector,  aldus Coop Israel.
Bron: en.globes.co.il

Mercadona opent eerste winkel in Portugal
De Spaanse keten Mercadona is van plan om in juli 2019 zijn eerste vestigingen te openen in Portugal. Directeur Elena Aldana gaf aan dat de eerste tien Portugese vestigingen in de loop van de tweede helft van 2019 in bedrijf zullen gaan. Aldana maakte niet bekend waar de eerste vestiging komt te staan, hoewel ze wel aangaf dat dit zal gebeuren in een van de vier locaties die eerder werden aangekondigd (Vila Nova de Gaia, Matosinhos, Maia en Gondomar).
Bron: esmmagazine.com

Filipijnen: Robinsons Retail neemt Rustan Supercenters over
Robinsons Retail, de tweede grootste retailgroep van de Filipijnen, heeft voor P18 miljard (€303,3 miljoen) de supermarktketen Rustans Supercenters overgenomen. De overname werd acht maanden geleden aangekondigd. Robinsons Retail heeft in totaal meer dan 3.500 vestigingen onder verschillende retailformats, waaronder supermarkten, warenhuizen, drogisterijen en kledingzaken. Rustans was voor 100% in handen van een dochteronderneming van de in Londen beursgenoteerde onderneming Dairy Farm, dat op zijn beurt in handen is van het in Hong Kong gevestigde Jardine Matheson. Dairy Farm was zodoende verantwoordelijk voor de ketens Marketplace by Rustan’s, Rustan’s Supermarket, Shopwise Hypermarket, Shopwise Express en Wellcome. Door de overname krijgt Robinsons Retail voor 100% Rustans in bezit.
Bron: dealstreetasia.com

Kenia: Carrefour werkt met Jumia aan online retail
Majid Al Futtaim, dat in het Midden-Oosten, Afrika en Azië een franchisenemer is van Carrefour, is een samenwerkingsverband begonnen met de grootste online retailer van Afrika, Jumia. Door de samenwerking kan Carrefour in Kenia een online supermarkt opzetten. Het online platform wordt vanaf begin januari 2019 ingezet. Jumia staat bekend om zijn beleid waarin de consument zoveel mogelijk wordt beschermd. Het bedrijf levert over heel Kenia en geeft mogelijkheden om bestellingen binnen zeven dagen terug te sturen. Ook wordt gebruik gemaakt van een groot aantal betaalopties, zoals contant geld bij levering, mobiele betaalapps en creditcards.
Bron: cio.co.ke

Israël: Shufersal heeft meer winst in derde kwartaal
Shufersal, De grootste supermarktketen van Israël, zag in het derde kwartaal zijn netto winst iets toenemen. De verhoogde winst kom door de overname van een drogisterijketen. De netto winst steeg van 63 miljoen shekel in het derde kwartaal van 2017 tot 64 miljoen shekel in de afgelopen periode (van €15,0 miljoen tot €15,2 miljoen). De omzet steeg met 9,4% tot een record van 3,3 miljard shekel (€783,7 miljoen), terwijl de vergelijkende winkelomzet met 3,6% toenam. 
Bron: reuters.com

Carrefour gebruikt blockchaintechnologie in Spanje
Carrefour kondigde eerder dit jaar aan dat het bedrijf gebruik wil gaan maken van blockchaintechnologie. Nu deze technologie in gebruik is genomen in Frankrijk en Italië, wordt deze ook toegepast in Spanje. Bij de implementatie van de blockchaintechnologie wordt samengewerkt met IBM en het in Galicië gevestigde Coren. Carrefour heeft het eerste traceersysteem op basis van blockchaintechnologie toegepast op het eigen huismerk "Quality and Origin" en dan specifiek op antibioticavrije kip. Consumenten kunnen het leveringstraject van de kip nagaan door de QR-code op de verpakking in te scannen. De informatie die zo wordt verkregen beslaat de geboortedatum van de kip, de locatie van het betreffende pluimveebedrijf, het voedsel dat is gebruikt en de dag waarop de kip in de schappen werd geplaatst.
Bron: retailanalysis.igd.com

Finland: Lidl focust online op gezondheid
Lidl heeft in Finland een online supermarkt opgezet. De online winkel is voornamelijk gericht op gezonde producten, zoals voedingssupplementen, vitamines en zogeheten superfoods. De website is te vinden op www.sportyfeel.fi. Sportyfeel is het huismerk van Lidl voor voedingssupplementen. De helft van de 100 producten die op de site te vinden zijn, bestaan dan ook uit dit huismerk. Het Sportyfeel-assortiment is enkele jaren geleden in Finland geïntroduceerd. Sindsdien heeft het huismerk aan populariteit gewonnen dankzij sponsorschap en activiteiten op social media. Sportyfeel hielp onder andere mee met het organiseren van de halve marathon van Helsinki in 2018. Het Instagram-profiel van Sportyfeel heeft rond de 20.000 volgers. Volgens Lidl wordt de helft van alle Sportyfeel-producten in Finland gefabriceerd en verpakt. Andere producten in het assortiment zijn afkomstig van Zweden en Duitsland. Het aanbod van Sportyfeel is ook te vinden in andere landen waar Lidl actief is, zoals Zweden.
Bron: retailanalysis.igd.com

Zuid-Korea: 7-Eleven begint Seven Locker-service
7-Eleven is in Zuid-Korea begonnen met de dienstverlening Seven Locker. Bij twee winkels in Seoul zijn onder deze dienst kluisjes beschikbaar. Het doel van de kluisjes is om de bedrijfsvoering van 7-Eleven te diversificeren en om meer winst te genereren met de buurtwinkels van de retailer. Naast de twee locaties in Seoul zijn er plannen om voor het eind van dit jaar bij nog eens acht locaties kluisjes te installeren, waarmee de reacties van de consument beter kunnen worden gepeild. Bij succes worden in de eerste helft van het komende jaar bij honderd vestigingen kluisjes geplaatst.
Bron: insideretail.asia

Canada: Sobeys werkt samen met Ocado
Sobeys is begonnen met zijn eerste distributiecentrum, dat wordt ontwikkeld in samenwerking met het Britse Ocado. De retailer verwacht in de lente van 2020 met het nieuwe dc van start te gaan in de online supermarktsector van Ontario. De faciliteit maakt gebruik van de robottechnologie van Ocado, waardoor Sobeys qua online retail op kleinere schaal goedkoper te werk kan gaan. Sobeys heeft al E-commerce-activiteiten lopen in Quebec.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: H-E-B bouwt nieuw distributiecentrum
H-E-B is officieel begonnen met de bouw van een nieuw distributiecentrum in San Antonio in Texas. De faciliteit wordt gefinancierd met een investering van $1,6 miljoen (€1,4 miljoen). "Terwijl San Antonio groeit, groeien wij met de stad mee. We breiden ons netwerk aan winkels en online mogelijkheden uit, om zo meer Texanen van dienst te zijn,"  aldus Carson Landsgard van H-E-B. 
Bron: delimarketnews.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven