Genomen onthullen geheim van hoe de aroma's van truffels worden gemaakt

Een internationaal consortium heeft het genoom van verschillende gewaardeerde soorten truffels gesequenced, waaronder de witte Alba-truffel, de zomer of Bourgondische truffel en de woestijntruffel. Het consortium wordt gecoördineerd door INRA en omvat het Joint Genome Institute (JGI), de CEA-Genoscope, de Universiteit van Turijn, Université de Lorraine en de CNRS.

De doorbraak biedt belangrijke nieuwe inzichten. Niet alleen in de ecologisch belangrijke rol van de symbiose van bomen / schimmels, maar vooral in de mechanismen die betrokken zijn bij de groei van truffels en het creëren van hun beroemde geuren. De bevindingen van het consortium verschijnen in de editie van 12 november 2018 van Nature Ecology and Evolution.

De smaak van een truffelsoort bestaat uit bijna 50 aromatische moleculen. Hun geur bestaat uit een complexe cocktail van vluchtige organische stoffen. Het vrijkomen van deze verbindingen is een biologische functie die nauw verbonden is met voortplanting, waardoor het voortbestaan ​​van truffelsoorten al bijna 150 miljoen jaar is gegarandeerd. Truffels produceren hun vruchtlichamen ondergronds, uit het zicht en beschermd tegen droogte. Hun prikkelende geur trekt echter beren en knaagdieren aan die ze opgraven en opeten, waardoor ze hun sporen verspreiden.

Volgens een artikel op presse.inra.fr, gebruiken onderzoekers in het consortium deze genomische bronnen nu om de symbiotische wisselwerking tussen truffels en bomen te verkennen, evenals de vorming van vruchtlichamen. Er worden ook middelen gebruikt om nieuwe tools te ontwikkelen die gericht zijn op een beter begrip van de truffelveld-ecologie, zoals het CulturTruf1-project.

Publicatiedatum :