Focus verschuift naar einde van het jaar

Rode en blauwe rassen brengen kleur in Griekse druiventeelt

Tholen – Door de regen in de zomermaanden was het Griekse druivenseizoen niet geweldig, maar die regenbuien hangen niet boven de toekomst van de sector. Met de pitloze druiven hebben de Griekse bedrijven een goede positie en dankzij investeringen proberen de Grieken hun positie vast te houden. Elena, exportmanager van Memos, vertelt over de uitdagingen die de telers daarbij tegenkomen en hoe het handelsbedrijf hen ondersteunt.

“Het druivenseizoen was niet goed,” blikt Elena terug. “Er viel te veel regen in de verkeerde periode. Daardoor was de houdbaarheid niet goed genoeg.” De problemen met de druiven kwamen pas naar boven als de druiven al onderweg waren naar klanten in Europa. Dat maakte het seizoen extra lastig.

Kort citroenenseizoen verwacht

Druiven zijn een belangrijke productgroep voor het bedrijf. “We verkopen in volume meer citrus, maar de druiven brengen meer op,” typeert Elena het verschil tussen de twee producten. Jaarlijks wordt er zo’n 500 ton citrus naar de binnenlandse markt afgezet en nog eens 10.000 ton voor de export. Voor druiven zijn die aantallen lager: 4 miljoen kilo voor de export en 2 miljoen kilo voor de binnenlandse markt.

Naast sinaasappelen en mandarijnen zijn citroenen ook een belangrijke productgroep voor de exporteur. Dat seizoen begon eind september. Elena is tevreden over de kwaliteit en de maatvoering van het fruit. “Het seizoen is waarschijnlijk vroeg over in april of mei,” verwacht ze. De citroenen worden vooral op de binnenlandse markt verkocht. Voor de export is er veel concurrentie uit Spanje en Italië.

 

Investeren in nieuwe druivenrassen

Gelegen op enkele kilometers ten noordwesten van Korinthe is Memos gevestigd in het tafeldruivengebied van Griekenland. Daarnaast staan hier ook meer citroenenbomen dan in de citrusregio Nafplio. De geschiedenis van het familiebedrijf Memos gaat 20 jaar terug, toen de vader van de huidige eigenaar Dimitros Chrysikos het bedrijf startte. “Korinthe is één van de grootste teeltgebieden voor druiven,” vertelt Elena. Griekse bedrijven maakten ooit naam met de Thompson seedless, maar dat ras is inmiddels ingehaald door nieuwe rassen met een hogere opbrengst. “De Thompson is oud, we willen nieuwe, crispy rassen met een goede houdbaarheid. Zoals de Sugar Crisp,” legt ze uit. “Drie tot vier keer per jaar komen we samen met onze telers en praten we over de veranderingen in de markt. We willen hen helpen om te schakelen naar nieuwe rassen.”

Dat is niet altijd eenvoudig. De jongere generatie ziet de noodzaak, maar het ontbreekt vaak aan het kapitaal om die investering te doen. “We proberen onze telers te helpen, want wij hebben hen nodig, zoals zij ons nodig hebben. Bijvoorbeeld overkappingen zijn een grote investering, dan proberen we ze te helpen.” Met de groeiende concurrentie uit Italië en vooral Spanje is het de afgelopen jaren niet makkelijker geworden voor de Grieken. “De laatste drie jaar waren moeilijk voor ons. We hadden een goede kwaliteit, maar Italië en Spanje hebben dat ook.”

 

Meer kleur in druiventeelt

Door de concurrentie zijn er telers die stoppen. Andere telers nemen dat areaal over en worden groter. Onder de Griekse telers is het besef gegroeid dat concurreren met de Spaanse druiven, die vanaf augustus de markt overspoelen, geen optie is. “We kiezen voor rassen om ons seizoen te verlengen zodat we in oktober en november veel druiven met een goede kwaliteit hebben,” legt Elena uit.

Naast de nieuwe witte rassen is er ook meer oog voor de gekleurde rassen. Red Globe en Black Crimson mogen zien de markt ook groeien. “Dat zijn hele smaakvolle druiven voor de export. Er komt meer vraag naar gekleurde druiven, waarbij de rode druiven verkozen worden boven de blauwe.” Ook in de verpakkingen volgt Memos de trend in de markt. Naast de tasjes worden de druiven verpakt in topseals.

“Export is het bestaansrecht van het bedrijf. Ongeveer 70% van onze activiteiten is export, dus zonder die markt zou het lastig zijn om te blijven bestaan,” bevestigd Elena het belang van de internationale handel. In het rijtje exportlanden staan verschillende West-Europese landen. Verenigd Koninkrijk, Nederland en Duitsland worden genoemd, maar ook landen op de Balkan, zoals Servië, vormen een exportbestemming. “We werken samen met een grote Europese retailer,” vervolgt ze. Ook voor de binnenlandse markt wordt er samengewerkt met een supermarktketen.

 

Meer informatie:

Memos
Elena
T: +30 27 42 03 00 62
E: memosfruit@otonet.gr 
W: www.golden-fruits.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven