Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
MSC grootste transporteur sinaasappelen naar China

"Spanje kan een van de belangrijkste sinaasappelleveranciers van China worden"

De Spaanse citrussector is op zoek naar nieuwe mogelijkheden buiten Europa. In de afgelopen jaren werd er namelijk een zekere verzadiging van het aanbod waargenomen naast een prijsdruk die de winstmogelijkheden vaak beperkt. Canada, en vooral China, zijn bestemmingen die steeds vaker door exporteurs genoemd worden. Waar Canada al meer geconsolideerd is als exportbestemming, wordt China nog steeds ontdekt. De export naar dit Aziatische land brengt meer uitdagingen met zich mee vanwege de grote afstand, die zeer gespecialiseerde logistieke diensten vereist. Dat zegt Julio Nestar, Reefer Manager van MSC Spanje. Nestar acht het daarnaast van essentieel belang om nieuwe protocollen in te voeren die het mogelijk maken om te exporteren naar nieuwe markten, zoals Japan.

Julio Nestar, Reefer Manager van MSC Spanje.

"Canada is een belangrijke bestemming voor de groenten- en fruitexport van Spanje. Momenteel profiteert de Spaanse export van de toename van de lokale teeltkosten in Canada en de prijsverhoging voor het transport van Californië naar Canada. Daarnaast hebben we zeer concurrerende transittijden. Hierdoor zijn we in staat om een breed scala aan groenten en fruit van hoge kwaliteit naar deze markt te verzenden". 

Volgens Julio Nestar is China een relatief nieuwe markt voor Spaanse telers. De fruitexport naar dit land is exponentieel gegroeid: in het laatste seizoen werd de 20.000 ton overschreden. "De economische groei van het land zorgt ervoor dat de middenklasse jaarlijks exponentieel toeneemt. De verwachting is dat deze in de komende jaren zal uitgroeien tot een groep van meer dan 600 miljoen mensen. Dit is voor ons een indicatie dat de fruitimport in China, die in 2017 al een omvang van meer dan 4 miljoen ton had, in een zeer snel tempo zal blijven groeien".


"Voor het komende seizoen verwachten we dat de sinaasappelexport opnieuw aanzienlijk toeneemt. Verschillende factoren spelen daar een rol in. In de eerste plaats hebben de weersomstandigheden in China een negatieve invloed gehad op de lokale citrusteelt. In de tweede plaats gelden er momenteel invoertarieven van 50 % voor citrus uit de VS (tot op heden een van de belangrijkste citrusleveranciers voor China, met vorig jaar een afzet van 68.000 ton).  Bovendien verwachten de belangrijkste Spaanse telers te beschikken over een grotere hoeveelheid premium sinaasappelen en dat zijn de sinaasappelen waar de Chinezen om vragen. Landen als Spanje en Egypte zouden zich hierdoor samen met Chili en Australië kunnen consolideren als de belangrijkste sinaasappelleveranciers voor China. De Chinese import van dit product zou de 400.000 ton kunnen overstijgen in 2019", stelt de expert.

"Onze belangrijkste doelstelling is om onze klanten te helpen met het ontwikkelen van nieuwe activiteiten op markten waar de transittijden traditioneel gezien te lang waren om bepaalde groenten en fruit te kunnen leveren. Onze diensten zijn verbeterd, we investeren continu in de meest moderne koelcontainers, voorzien van de beste technologie op de markt (zoals Carrier Primeline), en we stellen onze klanten systemen voor gecontroleerde atmosfeer ter beschikking. Al deze factoren bij elkaar maken het mogelijk om het fruit gedurende veel langere tijd te vervoeren en de eindbestemming te bereiken met fruit met een maximale kwaliteit, versheid en stevigheid".

Aangezien China een bestemming is met een behoorlijk lange transittijd en tamelijk veeleisende kwaliteitsprotocollen op het gebied van koudebehandeling, zijn de risico's aanzienlijk in de verzending van sinaasappel naar dit land. Er zijn exporteurs die veel verloren hebben omdat het aangekomen fruit niet de verwachte kwaliteit had. Wat is de ervaring van MSC in de verzending van Spaanse sinaasappelen naar China?

"Onze ervaringen zijn positief. We hebben zeer nauw samengewerkt met onze klanten, agronomische ingenieurs, koeltechnici en fytosanitaire autoriteiten om dit soort verzendingen te optimaliseren. Op die manier konden we de meest efficiënte dienst van de markt bieden, met het grootst mogelijke succesgehalte in dit soort verschepingen, waarbij we onze klanten maximale transparantie hebben geboden. Bovendien dekken we in sommige gevallen alle kosten die het gevolg zijn van een mogelijke onderbreking van de koudebehandeling met inbegrip van het verschil in de afzetprijs van de goederen in een ander land, waar niet dezelfde eisen gelden", vertelt Nestar.

"Het is essentieel om niet alleen te voldoen aan de eisen van fytosanitaire autoriteiten, maar ook om de sinaasappel binnen die eisen in een zo hoog mogelijke temperatuur te vervoeren, zodat het fruit geen schade ondervindt van de kou. MSC heeft de werking van zijn containers kunnen aanpassen, waardoor we kunnen voldoen aan de protocollen met temperaturen die tijdens de reis niet onder de 1ºC uitkomen. Daarom is MSC momenteel de beste optie voor de export van citrus naar het verre oosten en de scheepvaartmaatschappij die het grootste aantal sinaasappelzendingen naar China uitvoert", voegt hij toe. 

De Spaanse citroenexport naar China blijft beperkt. Dit vanwege de 'agressieve' koudebehandeling die de Chinese autoriteiten eisen. Volgens Julio Nestar is de citroen een fruitsoort die over het algemeen een relatief laag vochtgehalte heeft. Daarom is het moeilijk om te voldoen aan het protocol van China, dat vereist dat het vruchtvlees vervoerd wordt op een temperatuur van maximaal 2,1ºC  gedurende 21 dagen. Op zulke lage temperaturen ondervindt het fruit schade van de kou. "Naar mijn mening zouden de bevoegde fytosanitaire autoriteiten van China het huidige protocol moeten versoepelen, door de maximumtemperatuur te verhogen en de duur van de behandeling te verlengen. Het zou mogelijk zijn om op die manier de behandeling te voltooien in de transittijd vanuit Spanje naar China".

MSC is een toonaangevend bedrijf in het zeetransport van bederfelijke producten. Het bedrijf biedt een mondiale service dankzij zijn 200 wereldwijde routes. Op deze routes varen meer dan 490 schepen die de belangrijkste havens ter wereld aandoen met de meest concurrerende transittijden van de markt. In 2017 vervoerde MSC meer dan 1,4 miljoen TEU aan handelswaar met gecontroleerde temperatuur, waarvan 40.000 TEU betrekking had op gecontroleerde atmosfeer, en 20.000 TEU op koudebehandeling. "We investeren niet alleen continu in containerschepen, maar ook in overslagplaatsen, magazijnen en transport over land, met als doel om al onze klanten een service van deur tot deur te kunnen bieden", aldus Nestar.

"We hebben meer dan 1.000 experts op het gebied van bederfelijke waren. Op die manier kunnen we een wereldwijde dekking met een lokale service bieden in meer dan 155 landen. In tegenstelling tot andere rederijen beschikken we over een afdeling die exclusief gewijd is aan reefer vracht. Op die manier kunnen we een snelle, flexibele en persoonlijke service bieden, die altijd aangepast is aan de behoeften van onze klanten en de kenmerken van iedere bestemming, aangezien dit type ladingen zeer speciale aandacht vereist", besluit hij.

 

Voor meer informatie:
+34 96 335 9100 
[email protected] 
www.msc.com/fruit