VK: Co-op gebruikt duurzame boodschappentassen
Om het gebruik van plastic zakken terug te dringen heeft Co-op in het Verenigd Koninkrijk bij meer dan 1.000 vestigingen biologisch afbreekbare boodschappentassen geïntroduceerd. De tassen kosten 5p (€0,06) per stuk en zijn in eerste instantie beschikbaar bij winkels waar de lokale overheid het toestaat dat de tassen in GFT-bakken worden weggegooid. Co-op verwacht dat door de nieuwe tassen het verbruik van plastic tassen in het Verenigd Koninkrijk met zo'n 60 miljoen stuks kan worden teruggebracht.
Bron: esmmagazine.com
Spanje: Covirán opent nieuw distributiecentrum
Het Spaanse Covirán heeft een nieuw distributiecentrum geopend in Sabadell in Catalonië. De faciliteit is bedoeld voor het leveren van versproducten en diepgevroren producten. Het dc is opgezet aan de hand van een investering van €2 miljoen. De locatie bevat vijf laadplatformen en heeft een oppervlak van 2.862 vierkante meter. Het logistieke centrum is een aanvulling op een andere faciliteit van Covirán die al langer in Catalonië in gebruik is. Beide centra zijn verantwoordelijk voor de ondersteuning van de 90 Dusa-winkels, die Covirán in de eerste helft van dit jaar overnam. In totaal heeft de retailgroep nu 27 logistieke centra in Spanje en drie faciliteiten in Portugal.
Bron: retailanalysis.igd.com
VAE: Majid Al Futtaim neemt betaalapp over
De in Dubai gevestigde supermarktketen Majid Al Futtaim heeft het bedrijf Beam Portal overgenomen. Beam Portal is verantwoordelijk voor de betaalapp Beam, die in de Verenigde Arabische Emiraten wordt gebruikt. Door de overname heeft Majid Al Futtaim de intellectuele eigendomsrechten van deze app in handen. Door middel van Beam kunnen consumenten direct met hun smartphone voor hun boodschappen bij supermarkten betalen. De app werd onlangs voor het eerst geïntroduceerd bij vestigingen van Majid Al Futtaim verspreid over de Verenigde Arabische Emiraten. De overname houdt ook in dat Majid Al Futtaim de betaaldienst in de regio breder beschikbaar maakt en bij andere ketens introduceert. Op dit moment zijn meer dan 2.000 winkels op het betaalplatform aangesloten.
Bron: gulfbusiness.com
Rusland: X5 werkt samen met Sovcombank aan afhaaldienst
X5 Retail Group gaat een joint venture opzetten met Sovcombank. Samen wordt gewerkt aan een online dienst, waarbij bestellingen worden afgeleverd in kluisjes. De dienstverlening wordt uitgevoerd door het IT-bedrijf TsTB, dat in handen van Sovcombank is. De Russische mededingingsautoriteit heeft toestemming verleend voor de overname van 50% in TsTB door X5. Volgens X5-directeur Igor Pletnev is de samenwerking een belangrijke stap voor het ontwikkelen van ondersteunende diensten voor zijn consumenten. "We zijn er zeker van dat dit soort diensten voor online retail steeds populairder gaan worden. We willen daarom verdere groei in dit segment stimuleren."
Bron: esmmagazine.com
Ierland: Spar-franchisenemer boekt sterk resultaat
De retailgroep BWG, dat in Ierland verantwoordelijk is voor de ketens Spar, Londis en Mace, had in zijn afgelopen fiscaal jaar een omzettoename van 4,2% tot €1,5 miljard. De Zuid-Afrikaanse Spar Group, dat in BWG een meerderheidsbelang heeft, zag positieve groei bij alle ketens van het Ierse bedrijf. De omzet van Londis steeg met 4,9%, terwijl die van Mace en XL met respectievelijk 4,4% en 4,5% toenamen. De omzetgroei kwam voor een deel door de weersomstandigheden. Tijdens de koudegolf in de lente sloegen consumenten extra voorraad in, terwijl in de hete zomermaanden meer artikelen voor barbecues werden afgezet.
Bron: retailanalysis.igd.com
Australië: Coles stijgt 7% na beursgang
De Australische supermarktketen Coles is na meer dan tien jaar weer een zelfstandig beursgenoteerd. Op de dag van de beursgang stegen de aandelen met 7% in waarde. Het 104 jaar oude bedrijf was sinds 2007 in handen van het conglomeraat Wesfarmers. In maar van dit jaar besloot Wesfarmers om zich uit Coles terug te trekken en de keten als zelfstandig bedrijf verder te laten gaan.
Bron: uk.reuters.com
Eerste zero waste-winkel geopend in Edinburgh
Onder de naam The Eco Larder is voor het eerst in Edinburgh een zero waste-supermarkt geopend. De winkel werd door Matt en Stephanie Foulds opgezet aan de hand van een beurs voor startups en een succesvolle crowdfunding-campagne. Het zero waste-concept houdt in dat recycling en hergebruik zoveel mogelijk wordt aangemoedigd, zodat het afval zoveel mogelijk wordt beperkt.
Bron: edinburghlive.co.uk
Frankrijk: Carrefour onthult nieuw Bio-format
Het Franse branchemagazine LSA heeft informatie gepubliceerd over de nieuwe versie van het Bio-format van Carrefour. De nieuwe stijl van Carrefour Bio wordt in 2019 bij enkele tientallen winkels in Frankrijk en de rest van Europa toegepast. De nieuwe versie van de winkels heeft een oppervlak van 250 vierkante meter en moet door middel het ontwerp meer focus leggen op het biologische assortiment. Volgens Benoit Soury werd de oude stijl van de Bio-winkels teveel gezien als een soort buurtwinkel. "Met dit nieuwe concept willen we nu worden gezien als een winkel met biologische producten." De eerste nieuwe Bio-winkel bevindt zich in Asnières-sur-Seine en heeft een breed aanbod aan groenten en fruit. 98% van dit assortiment wordt los verkocht. Waar voorheen de Bio-winkels een assortiment hadden van 80 verschillende producten, bestaat dit aanbod nu uit 115 producten. Het aantal verschillende producten dat in bulk kan worden gekocht stond eerst op 30, maar omvat nu 190 producten. In verband met onoverkomelijke problemen met de leveringsketen kunnen volgens Soury sommige producten zoals wijnen niet in bulk worden aangeboden.
Bron: retailanalysis.igd.com
China: Walmart test thuisbezorging via WeChat
Walmart is bij een vestiging in China begonnen met een thuisbezorgdienst onder de naam Walmart To Go. Een paar maanden terug breidde de retailgigant de mogelijkheden voor thuisbezorging uit in de Amerikaanse thuismarkt. Walmart To Go is beschikbaar via een toepassing op het online platform WeChat. WeChat is in handen van de E-commerce-gigant Tencent, wat een bedrijf is waar Walmart eerder dit jaar een overeenkomst voor samenwerking heeft gesloten. Omdat de bezorgdienst nu nog in een testfase zit, heeft Walmart nog geen officiële aankondiging hierover vrijgegeven. In de betreffende vestiging wordt echter wel informatie over de thuisbezorgdienst verstrekt.
Bron: techcrunch.com
VS: Lidl opent eerste winkel in Pennsylvania
Lidl heeft in Folsom zijn eerste winkel geopend in Pennsylvania. De winkel is onderdeel van een netwerk van meer dan 50 vestigingen in de VS, die verspreid zijn over Delaware, Georgia, New Jersey, North en South Carolina en Virginia. De winkel is per 5 december na een openingsceremonie toegankelijk voor publiek.
Bron: nbcphiladelphia.com
Canada: 7-Eleven accepteert Alipay en WeChat Pay
7-Eleven Inc. gaat ervoor zorgen dat consumenten bij winkels in het netwerk in Canada gebruik kunnen maken van de Chinese betaalsystemen Alipay en WeChat Pay. De grootste buurtwinkelketen van de wereld werkt hiervoor samen met CITCON, dat is gespecialiseerd in mobiele betaalsystemen. Alipay en WeChat Pay kunnen worden gebruikt bij 35 vestigingen in Vancouver en Toronto. Daarnaast zijn er plannen voor verdere uitbreiding in de komende maanden. "Digitaal betalen is in opkomst. Consumenten van over de hele wereld kiezen voor deze systemen wegens het gebruiksgemak. 7-Eleven is bezig om gebruiksgemak opnieuw te definiëren voor onze klanten van over de hele wereld. Dit betekent ook dat we mobiele betaalmogelijkheden toepassen," aldus Gurmeet Singh van 7-Eleven.
Bron: prnewswire.com
Canada: Meer omzet voor Metro in vierde kwartaal
Metro had in zijn vierde kwartaal een toename in omzet van 15,7% tot CA$3,7 miljard (€2,5 miljard). De omzetstijging kwam met name door de overname van Jean Coutu. Met uitsluiting van het drogisterijsegment steeg de omzet met 2,5%. De vergelijkende winkelomzet van het supermarktsegment nam met 2,1% toe, terwijl dat van de drogisterijen een toename zag van 1,8%. Over het hele jaar werd qua omzet een record gebroken van $14,4 miljard (€9,6 miljard). Jaar op jaar is dat een toename van 9,2%. De netto omzet steeg over het hele jaar met 13,0% tot $605,9 miljoen (€402,1 miljoen). "Met de overname van de Jean Coutu-groep was 2018 een cruciaal jaar voor Metro. We sloten dit jaar af met een sterke groei in vergelijkende winkelomzet en netto winst in het vierde kwartaal," aldus CEO Eric La Flèche. "Het integratieproces vordert goed en we hebben vertrouwen in ons vermogen om het volledige potentieel van deze overname te benutten."
Bron: retailanalysis.igd.com