Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Turkse citroenmarkt stabiel, Spaanse problemen creëren mogelijkheden

De Turkse citroenmarkt lijkt na een roerige start stabiel te zijn geworden. Die verandering komt precies op tijd omdat Spanje problemen heeft met maten en kwaliteit door weersomstandigheden. Voor de Turkse exporteur Aksun biedt dit nieuws mogelijkheden of maakt het in ieder geval de concurrentie minder sterk.

Hoewel het Turkse citroenseizoen met een overaanbod begon, is de markt nu stabiel volgens Akin Soyleyen van Aksun. "Tot nu toe was het een goed seizoen. Alle exporteurs wilden hun fruit tegen de hoofdprijs verkopen, maar dat bleek een slecht idee te zijn. Wij waren daarop voorbereid, waardoor het voor ons nu nog steeds hetzelfde is." 

De Spaanse markt dealt met kleinere maten en de kwaliteit is niet zoals verwacht werd. "Van ons Aydin ras is de maat meestal gemiddeld. We kunnen de maat leveren die consumenten vragen. Gewoonlijk voert Spanje de boventoon in de EU, maar dit jaar liggen de kansen bij Turkije door ons betere aanbod."

De Turkse citroenen worden geëxporteerd volgens een diversiteitsstrategie, waardoor Aksun geen speciale focus heeft. "We proberen op verschillende plekken te handelen om zoveel mogelijk marktrisico's te ontlopen. We verdelen onze producten over Europa, Azië en de VS. De prijzen fluctueren door overaanbod vanaf het begin van het seizoen. Daar lijkt nu een einde aan gekomen te zijn."

Hoewel Aksun risico's probeert te vermijden, laten ze geen kansen liggen. De meeste bedrijven proberen in China voet aan de grond te krijgen, maar Aksun richt zich op de Japanse markt. "We zijn met export naar Japan begonnen. We werken sinds kort met 'koude behandeling' en hopen de komende jaren hiermee resultaten te behalen. We ondernemen ook pogingen op de bio-markt."

In het komende seizoen heeft Soyleyen vertrouwen. "Had je dit vorig jaar gevraagd, dan zou ik een beetje bang zijn geweest voor de prijzen, vooral in de EU. Maar gezien de problemen van Spanje is dit seizoen voor ons alles prima voor elkaar."

Voor meer informatie:
Akin Soyleyen
Aksun
Tel: +90 324 234 41 90
Mobile: +90 532 590 75 92
Email: akin@aksun.com.tr
www.aksun.com.tr/en/

Publicatiedatum: