Peter van Pijkeren, IRI:

"De categorie vers verandert sneller dan ooit en zit vol met kansen"

Tholen - Vers is een van de belangrijkste drivers achter de groei van supermarkten in de afgelopen 12 jaar. Was de omzet binnen supermarkten in 2006 nog 27,3 miljard, in 2018 is dit gestegen naar 38,5 miljard. De bijdrage van vers aan de totale omzet is het grootst en groeide met 4,7%. "De categorie vers verandert sneller dan ooit en zit vol met kansen", zei Peter van Pijkeren, FMCG Director bij onderzoeksbureau IRI tijdens het Nationale Verscongres. Kansen liggen vooral binnen de categorie convenience.

Peter van Pijkeren, FMCG Director bij Iri

Dat is zeker terug te zien binnen AGF. Binnen deze categorie laat het aandeel AGF-bewerkt een relatieve stijging van 12 % zien in de afgelopen twee jaar. AGF-onbewerkt steeg in met 9,6 %. Binnen de totale categorie vers is te zien dat de sterkste groei zit in maaltijden (op nummer 1 met een groei in twee jaar tijd van +11,3%), op de voet gevolgd door overig vers (+11,2%. Hieronder vallen borrelhapjes, spreads en dergelijke) en zuivel (+7,2%). AGF staat op plek 4 met een groei van +5%.

Omzetdrijvers, bron IRI

Binnen convenience onderscheidt IRI 2 assen, het wegnemen van de mentale of juist de fysieke inspanning die de consument moet leveren. Binnen dat assenstelsel zijn ontwikkelingen mogelijk. Het ultieme gemak, zoals kant-en-klaar maaltijden, waarbij de consument zowel niet hoeft niet na te denken of klaar te maken. Daar tegenover staat de bereiding van de maaltijd "from scratch." De eerste heeft een mindere versperceptie dan de twee maar door innovaties verandert dat ook. Peter: "Pureesoep is echt een voorbeeld van convenience 2.0. Het is een complete maaltijd met groenten en kruiden. Je hoeft het product niet te snijden, alleen nog maar aan te bakken en het is snel klaar. De kwaliteitsperceptie is fantastisch want de consument weet precies welke ingrediënten erin zitten."

Assenstelsel bij convenience ontwikkelingen, bron IRI

Innovaties in vers zorgen voor groei. Super convenience groeit met 111 miljoen euro, fysieke convenience met 133 miljoen en mentale convenience met 21 miljoen, opgeteld zorgt het totale segment +265 miljoen. De perceptie van vers wordt steeds belangrijker. Consumenten willen meer lokale merken/producten en kwalitatief betere producten, waarbij smaak, natuurlijke uitstraling en duurzame verpakking belangrijke kwaliteitsaspecten zijn. "De aanhoudende plasticdiscussie vereist daarom nog betere samenwerking tussen leverancier en retailer", concludeert Peter. "Een interessante discussie omdat de convenience trends haaks staan op de vraag naar minder verpakkingen."

Omzetgroei in convenience categorieën, bron IRI

Inzoomend op het aankoopgedrag van de consument, laten de cijfers zien dat de standaard routines van de consument lijken te verdwijnen. Hoewel groenten en fruit nog vooral in de supermarkt aangekocht worden, groeit dit kanaal minder hard dan de verkopen online. Peter: "Op dit moment is 3% van de totale supermarktomzet online maar omdat 1 op de 10 millennials nu al versboodschappen online doet, is de verwachting dat de online omzet nog sterk zal stijgen. Opvallend is dat AGF online ook 9 tot 10 % is onder jongeren."

De samenstelling van huishoudens verandert in snel tempo. Nu al is het totaal aantal eenpersoonshuishoudens al groter dan huishoudens met kinderen en deze trend zal zich verder doorzetten door de vergrijzing.

Voor meer informatie:
IRI
Peter van Pijkeren
Wielkamp 3a
5301 DB Zaltbommel
petervan.pijkeren@iriwordlwide.com 
www.iriworldwide.nl 


Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven