10% groei geraamd voor Peruaanse bio-bananen

Volgens ramingen van de Kamer van Koophandel van Lima zal de Peruaanse export van biologische banaan dit jaar met 10 % groeien ten opzichte van 2017. Hiermee zou de waarde van de export de 160 miljoen dollar (140 miljoen euro) overtreffen.

"In 2017 bedroeg de waarde van de verzendingen 148,5 miljoen dollar (129,7 miljoen euro), 2 % minder dan in 2016. Voor het einde van het jaar verwachten we meer dynamiek in de verzendingen, want we zijn ervan overtuigd dat de export van dit product toe zal blijven nemen en de cijfers van voorgaande jaren zal overtreffen", zei de directeur van het Instituut voor Onderzoek en Ontwikkeling van Buitenlandse Handel van het CCL (Idexcam), Carlos Posada.

Tot augustus van dit jaar had de Peruaanse export van biologische banaan een waarde van 114,4 miljoen dollar (99,9 miljoen euro): een groei van 12 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

"In termen van volume werd er in deze periode 158.670 ton geëxporteerd. Geraamd wordt dat in december de 230.093 ton overtroffen zal worden, wat een groei van 14 % ten opzichte van 2017 zou betekenen", aldus Posada.

De jaarlijkse opbrengst van biologische banaan heeft een omvang van 280.000 ton, waarvan 82 % bestemd is voor de buitenlandse markt.

Bestemmingsmarkten

Momenteel worden de Peruaanse biologische bananen naar 31 landen geëxporteerd. 80 % van de export gaat naar naar de drie belangrijkste markten: Nederland, de VS en Duitsland.

In 2017 was 36 % van de Peruaanse export bestemd voor Nederland, 30 % voor de VS en 14 % voor Duitsland. Naar België, Finland en Zuid-Korea werd elk 5 % geëxporteerd.

Tussen 2015 en 2017 is de lijst met de belangrijkste bestemmingsmarkten veranderd. In 2015 was de VS nog de belangrijkste importeur van Peruaanse biologische banaan, gevolgd door Nederland. Tussen 2016 en 2017 draaide dit echter om en werd Nederland de grootste importeur.

In de afgelopen drie jaar hebben Duitsland en België zich respectievelijk als de derde en vierde bestemmingsmarkt gepositioneerd. Zuid-Korea en Finland namen de vijfde en zesde plaats in.

In 2015, 2016 en 2017 nam Japan de zevende plaats in. Italië, het Verenigd Koninkrijk en Canada positioneerden zich in 2017 als de laatste drie in de ranglijst van de belangrijkste bestemmingsmarkten.

Posada: "Met deze gunstige vooruitzichten moeten telers rekening houden met de vereisten van de bestemmingslanden. Daarom is het belangrijk om er zeker van te zijn dat de certificeringen voor biologische teelt erkend worden door de genoemde landen. Bovendien is het van essentieel belang om te voldoen aan de voorschriften voor de verpakkingen".

 

Bron: andina.pe


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven