Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Online retailer Ocado ziet meer mogelijkheden in Europa

Portugal: Sonae MC heeft omzetgroei van 7,0%
Sonae MC, de supermarktafdeling van het Portugese conglomeraat Sonae, had in de eerste negen maanden van dit jaar een toename in omzet van 7,0%. De afdeling is onder andere verantwoordelijk voor de keten Continente. De omzet kwam neer op €3,01 miljard, wat mede kwam door een toename in like-for-like-omzet van 2,5%. Ook werd meer omzet verkregen door nieuwe vestigingen, waaronder acht winkels onder de keten Continente Bom Dia en een onder de keten Continente Modelo. Het bruto winstmarge van Sonae MC steeg in deze periode met 5,2%.
Bron: esmmagazine.com

Zwitserland: Migros introduceert thuisbezorgdienst
Migros, de grootste supermarktketen van Zwitserland, heeft onder de naam Miacar een nieuwe thuisbezorgdienst geïntroduceerd. De thuisbezorgdienst maakt gebruik van het soort bestelwagens dat Picnic in Nederland gebruikt en is op dit moment beschikbaar in de omgeving van de hoofdstad Bern. Migros heeft eerder gebruik gemaakt van rijdende supermarkten. Het bedrijf begon ooit met vijf van zulke wagens, die 178 haltes in Zurich aandeden. Later opende oprichter Gottlieb Duttweiler vaste winkellocaties, al bleven de rijdende supermarkten tot 2007 in gebruik.
Bron: ecommercenews.eu

Ocado ziet mogelijkheden in Europa, Azië en Australië
Ocado, dat online supermarkt-technologie aan onder andere het Amerikaanse Kroger heeft geleverd, ziet mogelijkheden voor overeenkomsten met ketens in Europa, Azië en Zuid-Amerika. Mogelijk wil het bedrijf zich ook in andere markten ontwikkelen. Volgens directeur Duncan Tatton-Brown is Ocado zich op nieuwe regio's in Europa aan het richten en wordt er gekeken naar markten in Japan, Zuid-Korea en Australië.
Bron: reuters.com

Slovenië: Tuš biedt misvormde groenten aan
Om voedselverspilling tegen te gaan heeft de Sloveense supermarktketen Tuš een nieuw merk geïntroduceerd. Het merk Naravno Drugačni wordt gebruikt om misvormde groente aan te bieden. Bij het merk worden lagere prijzen gehanteerd. Het doel van het merk is om consumenten zich ervan bewust te maken dat misvormde groente net zo'n goede kwaliteit heeft als normaal uitziende groente. Volgens directeur Andraž Tuš wordt wegens een onaantrekkelijk uiterlijk meer dan een derde van al het AGF weggegooid.
Bron: esmmagazine.com

Frankrijk: Monoprix begint nieuwe betaaldienst
Monoprix, dat onderdeel is van Casino, heeft een nieuwe betaalapp geïntroduceerd onder de naam "monop’easy". De betaaldienst is ontwikkeld door de IT-startup Snapp en is nu te gebruiken bij 500 vestigingen van Monoprix en Monop. Monoprix introduceerde de betaaldienst in eerste instantie in oktober 2017 bij winkels in Parijs. Aan het begin van november is de betaaldienst in heel Frankrijk beschikbaar gesteld. Consumenten kunnen met Monop'easy producten op hun smartphone inscannen met de "Monoprix et Moi"-app. Vervolgens kunnen de bankgegevens van de consument aan de app worden gekoppeld, zodat het geld voor de boodschappen automatisch kan worden afgeschreven.
Bron: retailanalysis.igd.com

Ara breidt uit in Colombia
Ara, een Colombiaanse discountketen, gaat in de komende twee jaar tussen de €500 miljoen en €600 miljoen investeren in winkeluitbreidingen. Ara is onderdeel van het Portugese Jerónimo Martins. Ongeveer €93 miljoen van de investering wordt gefinancierd door de International Finance Corporation (IFC), dat onderdeel is van de Wereldbank. 
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Sterke omzet voor Walmart in derde kwartaal
Walmart had in het derde kwartaal een hogere vergelijkende winkelomzet dan verwacht. Als gevolg hiervan heeft het bedrijf zijn winstverwachting naar boven bijgesteld. Dankzij de sterker geworden Amerikaanse economie is het winkelverkeer toegenomen en wordt er door consumenten ook meer online besteed. Ondanks dat staan de winstmarges van de keten nog steeds onder druk. Het bedrijf heeft te maken met hogere logistieke kosten en met de kosten door investeringen in het online segment. Op dit moment komt 56% van de totale omzet van Walmart van het supermarktsegment. Bij de algemene vergadering van vorige maand benadrukte CEO Doug McMillon de voordelige positie van Walmart binnen de supermarktsector, ondanks de opkomende concurrentie van Amazon. Volgens McMillon is Walmart in staat om binnen een straal van 16 km aan 90% van de Amerikaanse bevolking te leveren.
Bron: reuters.com

VS: Sears mag winkels verkopen
Sears Holdings Corp heeft van de Amerikaanse faillissementsrechtbank toestemming gekregen om eigen winkels te verkopen. De 125 jaar oude winkelketen vroeg in de vorige maand faillissementsbescherming aan. Volgens critici verspilt het bedrijf miljoenen door zijn vestigingen te verkopen, in plaats van dat het bedrijf in zijn geheel wordt opgedoekt.
Bron: reuters.com

Ahold Delhaize USA richt zich op digitale media
De Amerikaanse tak van Ahold-Delhaize heeft zich gericht op een digitale media-service. Het aanbod aan online media loopt via de afdeling Peapod Digital Labs onder de naam Peapod Digital Labs Media Partnerships. Door middel van het media-aanbod wil Ahold-Delhaize helpen om leveranciers beter gebruik te maken van online media-campagnes. De media-service wordt mogelijk gemaakt door Quotient Technology en zal beschikbaar zijn bij alle online en offline contactpunten met consumenten. Het online kanaal zal ergens in de komende maanden van start gaan. Alle ketens van de Amerikaanse tak van Ahold-Delhaize zullen aan het mediakanaal meewerken, waaronder de ketens Stop & Shop, Giant Food, Giant/Martin’s, Food Lion, Hannaford en Peapod zelf
Bron: supermarketnews.com  

VS: meer kwartaalomzet voor Smart & Final
Smart & Final Stores Inc. had in zijn derde kwartaal een stijging, die hoger uitviel dan analisten hadden verwacht. In de 16 weken tot 7 oktober had Smart & Final een omzet van ongeveer $1,5 miljard (€1,3 miljard), wat 2,8% meer is dan de $1,45 miljard (€1,26 miljard) van het jaar ervoor. De sterkere omzet kwam volgens het in Californië gevestigde bedrijf door de toename van 0,6% in de vergelijkende winkelomzet en door de stimulans van nieuw geopende vestigingen. Hoewel het aantal transacties van consumenten met 1,3% was afgenomen, werd hiervoor gecompenseerd door de toename in winkelwageninhoud van 1,9%. De prijsdeflatie kwam jaar op jaar neer op 0,7%. De omzet bij vestigingen van Smart & Final en Smart & Final Extra! stond in het derde kwartaal op $1,14 miljard (€997 miljoen), wat ten opzichte van de $1,12 miljard (€980) een toename is van 2,6%. De Smart Foodservice Warehouse-afdeling had een stijging in omzet van 3,3%, van $342,1 miljoen in 2017 tot $353,6 miljoen nu (van €299,3 miljoen tot €309,3 miljoen). De vergelijkende winkelomzet steeg bij deze afdeling met 2%.
Bron: supermarketnews.com

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven