Nieuw retailconcept Hema Supermarket een succes

VK derde grootste m-commerce markt ter wereld

Het Verenigd Koninkrijk is wereldwijd de op twee na grootste m-commerce markt. De m-commerce markt in het land is €55,9 miljard waard en dit betekent dat het Verenigd Koninkrijk alleen China (€652,6 miljard) en de Verenigde Staten (€183,2 miljard) voor moet laten gaan, zo blijkt uit nieuwe gegevens van Worldpay, dat onderzoek deed naar online-shopping in 36 landen. Worldpay berekende dat m-commerce momenteel een aandeel van 38% in de totale e-commerce-omzet van €1,13 biljoen heeft en dat dit aandeel de komende vijf jaar naar verwachting met 19% zal groeien. 

Bron: ecommercenews.eu

Konzum wil uitbreiden naar Macedonië

De Kroatische supermarktketen Konzum, onderdeel van Agrokor, onderzoekt momenteel de retailmarkt in Macedonië met de bedoeling haar activiteiten uit te breiden naar dit land. Dit nieuws werd bevestigd aan Skopje Info door bronnen van een bedrijf dat zich bezighoudt met onderzoek naar de marktontwikkelingen en -omstandigheden in Macedonië. Volgens dezelfde bronnen zou de Kroatische retailketen klaar zijn om een besluit te nemen over investeringen in Macedonië. Als alles volgens plan verloopt dan zal de eerste Konzum-supermarkt begin 2019 haar deuren openen in de Macedonische hoofdstad Skopje. 

Bron: esmmagazine.com

VK: Asda ziet omzet voor zesde kwartaal op rij groeien

Walmart heeft haar inkomsten in het derde kwartaal gepubliceerd, inclusief de financiële resultaten van Asda (1 juli - 30 september 2018). De supermarktketen zag de verkopen in deze periode met 2% groeien en boekt hiermee voor het zesde kwartaal op rij een positieve groei. Uit cijfers van het Kantar Worldpanel blijkt dat de retailer een aandeel van 12,7% in de totale kruideniersmarkt heeft (Total Grocery Market Share, Kantar Worldpanel voor de twaalf weken tot aan 4 november 2018). 

Bron: corporate.asda.com

China: Hema nieuw retailconcept succesvol

De succesformule Hema Supermarket die in China online en offline retail integreert, heeft bewezen dat het nieuwe retailconcept van de Alibaba Groep geslaagd is. In 2016 openende de eerste winkel haar deuren en inmiddels beschikt Hema over 91 verkooplocaties in 16 grote en middelgrote steden. Eind 2018 zal dit aantal naar 100 gegroeid zijn, laat Hema-directeur Hou Yi weten. Met het implementeren van kunstmatige intelligentie, deep learning, IoT (internet of things) en cloud-computing-oplossingen om een nieuw retail-bedrijfsmodel te creëren, heeft Hema operationele efficiëntie bereikt en consumenten een geheel nieuwe winkelervaring geboden, aldus Hou. 

Bron: digitimes.com

Australië: Aandeelhouders Wesfarmers akkoord met Coles spin-off

Het Australische conglomeraat Wesfarmers heeft bekendgemaakt dat haar aandeelhouders akkoord zijn gegaan met de afsplitsing van haar supermarktdivisie Coles. De aandelen van Coles zullen vanaf 21 november op de Australian Securities Exchange verhandeld worden, op voorwaarde dat het hooggerechtshof in West-Australië hier op 19 november toestemming voor geeft. In oktober boekte Coles de hoogste kwartaalgroei van de laatste drie jaar, voornamelijk aangejaagd door succesvolle speelgoedaanbiedingen. 

Bron: uk.reuters.com

Maxima Grupė is van plan om volgens jaar 120 nieuwe winkels te openen

Maxima Grupė, eigenaar van de Baltische retailketen Maxima, de Poolse retailketen Stokrotka en T-Market in Bulgarije, is van plan om in 2019 120 tot 140 nieuwe winkels op deze markten te openen, waarvan de meeste in Polen. Het bedrijf zal volgend jaar minimaal €100 miljoen investeren in de uitbreiding en verjonging van haar winkelketens. "Volgend jaar gaan we actief uitbreiden waarbij de grootste focus op Polen zal liggen. Deze markt van 38 miljoen inwoners is aantrekkelijk vanwege haar omvang, groei en potentieel. De fusie met Stokrotka, dat we in het voorjaar overnamen, en Aldik, dat al in ons bezit was, heeft een stevige basis gecreëerd voor onze verdere groei in dit buurland. We hopen dit groeitempo de komende jaren vast te kunnen houden," aldus Dalius Misiúnas, CEO van de Maxima Grupé. 

Bron: maximagrupe.eu

Rusland: O’Key ziet like-for-like omzet in negen maanden met 3,5% dalen

De Russische retailer O’Key heeft  haar like-for-like omzet gedurende de eerste negen maanden van het financiële jaar met 3,5% zien dalen onder invloed van een afname van het handelsverkeer met 2,4% en een daling van 1,2% van de gemiddelde bestedingen. De netto-bedrijfsopbrengsten, exclusief het effect van de recente verkoop van haar supermarktdivisie, daalden in deze periode met 1,9%. De like-for-like netto-bedrijfsopbrengsten van de O'Key-hypermarkten daalden met 4,6%, vanwege een daling van de handel met 4,5%, terwijl de gemiddelde bestedingen met 0,1% daalden. 

Bron: esmmagazine.com

Zuid-Afrika: Woolworths ziet omzet met 2,7% stijgen

De Zuid-Afrikaanse retailer Woolworths heeft bekendgemaakt dat haar omzet in de twintig weken tot aan 12 november met 2,7% is gegroeid. De groei is is onder meer te danken aan haar lokale voedselondernemingen en bedrijven in Australië. De foodomzet groeide met 7,2% ten opzichte van het voorgaande jaar dankzij de lage inflatie en agressieve promoties. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 5%. De verkoop van lokale modeartikelen, cosmetica en woonartikelen daalde met 3,3% als gevolg van de aanhoudende economische malaise. 

Bron: reuters.com

Canada: 7-Eleven neemt voortrekkersrol in convenience-retailsector met groots herstelplan

7-Eleven Canada is een stap in de richting van een duurzamere toekomst gezet door samen te gaan werken met organisaties in alle provincies voor het herstel van beschadigde landschappen. De retailer wil haar CO2-voetafdruk verkleinen door middel van het project 'Buy This Cup, Plant a Plant', voor de verkoop van warme dranken. 7-Eleven zal voor elke warme drank die in haar Canadese filalen wordt verkocht een plant planten. Alle planten die voor het project aangeplant worden, zijn inheems en leveren een belangrijke bijdrage aan het herstel van lokale natuurlandschappen. Met dit programma kunnen jaarlijks 20 miljoen planten geplant worden. Het initiatief maakt onderdeel uit van 7-Elevens voortdurende streven naar nieuwe milieustandaarden in de convenience-retailsector. 

Bron: newswire.ca

Ahold Delhaize op zoek naar overnames in de VS

De Belgisch-Nederlandse retailketen Ahold Delhaize, eigenaar van Stop & Shop en Giant Food stores, is op zoek naar overnames in de Verenigde Staten, schrijft de Nederlandse krant het Financieele Dagblad. Dit duidt mogelijk op een strategiewijziging onder de nieuwe Ahold-topman Frans Muller, die in juli aantrad na verantwoordelijk geweest te zijn voor de Amerikaanse markt. "We hebben een sterk marktaandeel in de regio's waar we actief zijn. Dit is een goed uitgangspunt om ons op de overnamemarkt te begeven," liet Muller aan het Financieele Dagblad weten. Er werd niets gezegd over mogelijke kandidaten of bedragen die het bedrijf hiervoor uittrekt. Het bedrijf wil haar online-activiteiten in de Verenigde Staten uitbreiden, waar het haar omzet in het derde kwartaal met 12% zal groeien. 

Bron: esmmagazine.com

Walmarts Latijns-Amerikaanse-bezorgapp Cornershop richt pijlen op Canada en VS
Cornershop, een Latijns-Ameikaanse bezorg-app , die wordt overgenomen door Walmart, is van plan om begin volgend jaar uit te breiden naar Canada als testmarkt voor de Verenigde Staten. Walmart koopt Cornershop, dat bestellingen bezorgd in Mexico en Chili, voor een som van €197 miljoen. Dankzij deze deal, één van de vele wereldwijde investeringen van Walmart, hoopt de retailer met Amazon.com te kunnen blijven concurreren. De overname zal naar verwachting eind dit jaar rond zijn.

Bron: reuters.com


Publicatiedatum :
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven