Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Polen is marktleider in conventionele appelen, waarom ook niet in bio-appelen?

Nu Europa overspoeld wordt met conventionele Poolse appelen wordt het wellicht tijd dat Polen het over een andere boeg gooit. In plaats van de trend te volgen, is Anna Gabler van Agro Queens van plan een nieuw trend te zetten: biologische appelen leveren telers en exporteurs niet alleen meer inkomsten op maar zijn ook nog eens heel gezond, meent zij. 

Hoewel iedereen gefocust is op het enorme volume conventionele appelen uit Polen, mag men ook de biomarkt niet uit het oog verliezen. Anna Gabler, directeur van Agro Queens, probeert voet aan de grond te krijgen op de Europese markt en het afgelopen seizoen is prima verlopen voor haar bedrijf. "Het voorbije Poolse appelseizoen was moeilijk maar pakte uiteindelijk toch nog redelijk goed uit. De prijzen waren hoog en Europa had behoefte aan appelen, wat zorgde voor een sterke vraag."

Toen veel telers in Polen omschakelden naar de appelteelt, dacht Gabler al na over haar volgende stap. Toen ze kennismaakte met de kwaliteit van biologische appelen, was ze verkocht: "Polen is de grootste producent van conventionele appelen in Europa, dus waarom zou dit voor biologische appelen anders moeten zijn? Ik kan me nog goed herinneren dat ik voor het eerst een biologische appel uit Italië zag en niet kon geloven dat het mogelijk was om zo'n kwaliteitsappel te telen! Zo kwam het dat Gabler besloot om ook biologische Poolse appelen op te markt te krijgen maar dit ging niet zonder slag of stoot: "Het was niet eenvoudig en niemand steunde ons. Daarbij hadden we geen enkele kennis. Dankzij de vastberadenheid en inzet van onze telers kunnen we nu echter concurreren met onze buurlanden."

Terwijl de prijzen van conventionele appel zijn gekelderd, liggen die van biologische appelen twee tot driemaal zo hoog. Dit kan telers en handelaren aantrekken die snel veel geld willen verdienen maar Gabler probeert dit type mensen te ontwijken: "Sommige Poolse telers willen in één dag rijk worden, net zoals hebberige handelaren. Ik ga deze types uit de weg en benader alleen verantwoordelijke mensen om mee samen te werken. We zijn op zoek naar mensen die met ons mee willen groeien. Het is mij gelukt om partners te vinden die samen met mij de zaak op willen bouwen."

Dit heeft geresulteerd in de creatie van een nieuw merk, BIO QUEEN, dat Gabler met grote trots presenteert. Achter dit merk staan twaalf telers die in totaal 4.000 ton appelen leveren. De doelstelling voor volgend jaar is om dit volume te verdubbelen door middel van uitbreiding van het aantal deelnemers. "De helft van onze appelen is bestemd voor de verwerkende sector en de andere helft voor de consumptie. BIO QUEEN levert de kennis en wij beheren de bedrijven gedurende een jaar. We concentreren ons op de afzet, marketing en distributie. De appelen worden verpakt in ons gecertificeerde pakstation."

Nu Agro Queens de startup fase voorbij is, streeft Gabler naar de verwezenlijking van een aantal kortetermijndoelen: "We leveren momenteel biologisch fruit aan verwerkers voor het maken van puree, etc. Uiteraard leveren we ook biologische appelen voor de verse consumptie in trays van vier of zes stuks, zakken, los of gelegd. We willen ons volume in Polen vergroten omdat er nog veel werk te verzetten is in eigen land. We zijn bezig met de ontwikkeling van een bioverpakking die we binnenkort hopen te introduceren."

Agro Queens is de eerste exporteur van de biologische BIO QUEEN-appelen die binnenkort hun weg naar de Europese markt zullen vinden. Het bedrijf zelf wil het eerste zijn dat premium biologische appelen naar Zweden exporteert en bekijkt zelfs de mogelijkheden om ook biologische peren naar deze markt te sturen. Het is niet zo dat er geen concurrentie is. Gabler moet toegeven dat Italië marktleider is op het gebied van de teelt, marketing en deskundigheid. Zij zijn goed georganiseerd, hebben een stabiel prijsniveau en naar mijn mening ook de perfecte marketing. Dit voorbeeld moeten wij volgen. In Polen moeten we meer respect voor elkaar opbrengen en met elkaar in overleg gaan om het beste uit onszelf te halen in plaats van altijd maar weer de concurrentie aan te gaan."

Voor meer informatie:
Anna Gabler
Agro Queens
Tel: +48 502 842 132
Email: anna.gabler@agroqueens.com 
www.agroqueens.com/en/ 

Publicatiedatum: