Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Supermarkt was maand lang Ga Voor Kleur-lab

Duwtjes in de rug moeten groenten- en fruitverkoop stimuleren

Tholen - Geen opgeheven vingertje en ook geen aandacht vestigen op de gezondheidsvoordelen, maar op ongemerkte wijze een duwtje in de rug geven. Het is een nieuw recept om de consumptie van groenten en fruit te stimuleren, wat afgelopen maand werd uitgetest bij een Dirk-filiaal in Leidschenveen. Door het Ga Voor Kleur-team werd er een pilotprogramma uitgerold, bestaande uit 7 zogenaamde nudges, subtiele aanpassingen van de winkelomgeving waar de dagelijkse praktijk gewoon doorliep. Alle klanten van Dirk kregen via deze uitingen een duwtje in de goede richting: de aankoop van één of meer stuks groenten en/of fruit.

Voedingswetenschapper Jaap Seidell legt de werking van nudging uit

Het is voor het eerst in Nederland dat in een supermarkt zoveel verschillende nudges tegelijk zijn getest. Marcel Huizing, directeur Dirk: “Wij streven ernaar de gezonde keuze in de supermarkt zoveel mogelijk te stimuleren en zijn achter de schermen volop bezig met manieren om deze boodschap over te brengen. Het gebruik van nudges is dus ook voor ons een heel waardevol experiment, waarvoor we onze winkel in Leidschenveen graag ter beschikking stellen.”

Ronald Gooijer AGF-begeleider bij Dirk van den Broek

94% van de Nederlanders haalt de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 250 gram nog (lang) niet. Karin Bemelmans, NAGF: “Veel mensen willen wél meer eten, maar weten niet hoe, vinden het gedoe, of vallen simpelweg voor andere verleidingen. Met het Ga Voor Kleur Lab willen we al die mensen een zetje in de rug geven, door het nog makkelijker en aantrekkelijker te maken om voor groenten en fruit te kiezen.”

Groente en fruit afbeeldingen bij de toegangspoortjes en een nudge om yoghurt te combineren met mango

Positieve gedragsverandering
De nudges zijn ontworpen vanuit gedragswetenschappelijke inzichten die inspelen op onbewuste emoties als voldoen aan de sociale norm, emotie, mindset en gemak. Zeven variaties zijn toegepast, waaronder afbeeldingen op en onder de toegangspoortjes, winkelwagen-inlays en een gezond aanbod bij de kassa. Van een aantal verleidingsstrategieën weten onderzoeker dat deze werken, van andere vermoeden ze de positieve uitwerking. De belangrijkste reden om groente en fruit te kopen, dat ze goed zijn voor je gezondheid en dat je er 250 gram per dag van nodig hebt, daar wordt gek genoeg helemaal niet op ingegaan.

Posters met de top 3 van meest gegeten groenten en fruit bij Dirk Leidschenveen

Voedingswetenschapper Jaap Seidell: “In de supermarkt schreeuwt een overdaad aan ongezonde producten om onze aandacht. Dat terwijl de meest gezonde producten (groenten en fruit) doorgaans niet eens een verpakking hebben, of aan marketing en promotie doen. Dit heeft onbewust invloed op ons aankoopgedrag. Het Ga Voor Kleur Lab toont een concrete en gemakkelijke actie om dit positief te beïnvloeden en gezondere voedselkeuzes te stimuleren.”

Inspiratie nudge alle ingrediënten én een recept waarin veel groenten verwerkt zijn

Van experiment naar praktijk
Afgelopen zaterdag liep het experiment af. Of de nudges hebben gewerkt is nog helemaal niet bekend. De onderzoekers krijgen de beschikking over gedetailleerde kassadata die na analyse moet uitwijzen of er een significante stijging in zowel omzet als het verkochte volume is. Ook loopt er een kwalitatief onderzoek naar de beleving van de supermarktbezoeker. In januari 2019 zijn de analyses afgerond en volgt een onderzoekspublicatie waarvan het NAGF hoopt dat die concrete handvatten zal bieden waarmee de sector en retail aan de slag kunnen om vaker te kiezen groente en fruit. "Het leuke is dat de geteste interventies nauwelijks geld kosten, dus iedereen kan daarmee aan de slag", vertelt Karin.

Inlays met "leg hier uw groenten en fruit" 

Ga Voor Kleur
Het Ga Voor Kleur Lab is onderdeel van de campagne Ga Voor Kleur, een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) in samenwerking met het campagnebureau voor voedselvraagstukken Food Cabinet. Ga Voor Kleur heeft als doel gedragsverandering naar een hogere consumptie van groenten en fruit in Nederland. Zie voor meer informatie www.nagf.nl. Een onderzoeksteam van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), de Universiteit Utrecht (UU), Amsterdam UMC – locatie VUmc en Amsterdam UMC – locatie AMC voert het onderzoek uit.

Klik hier voor de casefilm.