Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gaëlle Juton, Prince de Bretagne

"Franse bloemkoolconsumptie zit in de lift"

Het Bretonse bloemkoolseizoen ging nogal moeizaam van start. "Normaal gesproken komt het seizoen geleidelijk op gang en oogsten telers hun bloemkool van half oktober tot half november. Vanwege de weersomstandigheden begonnen onze telers dit jaar wat eerder aan het seizoen," vertelt Gaëlle Juton van Prince de Bretagne. 

Van september tot begin oktober floreerde de markt."De droogte had gevolgen voor alle Europese teeltgebieden deze zomer. Het aanbod was kleiner dan de vraag en de prijzen waren vrij hoog."

Een paar weken geleden daalden de temperaturen en kreeg heel Europa met regen te maken. "Plotseling was er sprake van een overaanbod op de Europese markt," vervolgt Gaëlle. "Alle landen met zomerteelten, zoals België, Nederland, Duitsland en Polen, hadden ook hun eigen productie al en ook in Frankrijk was het aanbod groot. Nu, aan het einde van de cyclus, komt de zomerproductie binnen en dit biedt exportmogelijkheden voor Bretonse bloemkool."

Prince de Bretagne teelt en oogst jaarrond bloemkool. Het piekseizoen begint in december en duurt tot eind april. De helft van de Prince de Bretagne bloemkool wordt geëxporteerd en de andere helft is voor de Franse markt bestemd. "Voorheen werd het merendeel geëxporteerd maar tegenwoordig is het exportvolume wat kleiner omdat de afzet in Frankrijk groeit," legt Gaëlle uit.

Promotie in Frankrijk
Prince de Bretagne investeert in de promotie van bloemkool op de Franse markt. Volgens Gaëlle vindt de jongere generatie bloemkool niet erg aantrekkelijk want wie wil er nu een groente die eenvoudig te bereiden is? Bovendien heeft bloemkool een erg traditioneel imago. "Wij willen bloemkool juist een jong, fris en creatief imago geven."

Het coöperatieve merk heeft een campagne gelanceerd in samenwerking met L'Atelier des Chefs (een receptenwebsite) dat online kookvideo's heeft ontwikkeld. Het afgelopen seizoen werden er ook 200 ambassadeurs geworven voor een grote gezamenlijke marketingcampagne om bloemkoolmeel te promoten. De ambassadeurs werden uitgedaagd om bloemkoolrecepten uit te propberen en hun beste ervaringen te delen via sociale netwerken. "Dankzij deze 200 ambassadeurs hebben we ruim 240.000 consumenten weten te bereiken."

 

Bloemkoolmeel

Begin januari zal Prince de Bretagne zich op een jongere meer digitaal gerichte doelgroep focussen met de lancering van een spelletjes-app voor smartphone. De speler kruipt hierbij in de huid van een teler die de juiste beslissingen moet nemen tijdens de groeicyclus om de mooiste en milieuvriendelijkste bloemkolen te kunnen oogsten. De speler kan bovendien toegang tot verrassende bloemkoolrecepten krijgen door bepaalde ingrediënten te combineren. 

 

Pizzadeeg op basis van bloemkool

In de winter zijn er op de Europese bloemkoolmarkt drie voorname spelers: Frankrijk, Italië en Spanje. "Italië en Spanje hebben een vergelijkbaar Mediterraan klimaat. De groeicyclus van de bloemkolen duurt er zo'n 75 tot 120 dagen. In Bretagne zijn de winter kouder en is er minder licht. Wij kunnen hier dus rassen telen met een langere groeicyclus (90 tot 280 dagen). Onze bloemkool is groter en steviger dan Italiaanse of Spaanse omdat hij langzamer groeit. In Mediterrane landen is het moeilijk om bloemkool in maat 6 te telen maar voor ons is dit de standaardmaat."

Gaëlle voegt er aan toe dat Bretonse bloemkolen weinig behandelingen ondergaan. "We hebben hier geen last van insecten zoals in Zuid-Europa en we beperken chemische behandelingen zo veel mogelijk door milieuvriendelijke teeltpraktijken toe te passen. Daarnaast wordt er niet geïrrigeerd en worden producten niet langer dan 48 uur opgeslagen."

Op weg naar een nog duurzamer product

Momenteel is het behoud van de kwaliteit van de bladeren de grootste uitdaging vanwege de lange vochtige periode. Om de teelt te optimaliseren, hebben telers een bloemkoolras zonder schutbladeren ontwikkeld, dat bedekt wordt geteeld. Dit is eveneens gunstig voor het transport omdat de milieubelasting kleiner is. Telers willen dit project graag nieuw leven inblazen. 

Voor meer informatie:  
Gaëlle Juton
Prince de Bretagne
Tél : +33 2 98 69 38 81 
gaelle.juton@princedebretagne.com
www.princedebretagne.com 

Publicatiedatum: