Spaanse citrussector hoopt op opleving na gigantische overzeese volumes Clemenules

Pasqual Pla, vicevoorzitter van de Vereniging van Fruitexporteurs in Castellón, heeft laten weten dat er bij aanvang van het seizoen sprake was van een enorm aanbod aan clementines uit onder meer Zuid-Afrika, Peru en Chili. Vorig jaar kregen deze landen toestemming om hun citrus tot 30 november naar de EU te exporteren. Voorheen was dit tot 15 oktober. 

Dit heeft directe gevolgen gehad op de vroege rassen maar ook op het begin van het Clemenule-seizoen. Het tekenen van contracten loopt vertraging op tot ergernis van telers. Bovendien heeft de overvloedige regenval van de voorbije weken mogelijk schade aan het fruit toegebracht wanneer de schil niet op de juiste manier behandeld is. 

Gematigd optimisme

Ondanks de problemen roept de vereniging de sector op vooral kalm te blijven. Carles Peris, hoofd van La Unió, is ervan overtuigd dat de situatie zal verbeteren zodra er minder druk van sinaasappelen uit derde landen is. Pla is het met hem eens: "De kou heeft haar intrede in Europa gedaan en dit drijft de vraag altijd op," legt hij uit. José Vicente Guinot, voorzitter van Fepac, laat weten dat het seizoen weliswaar twee weken later is begonnen maar dat er geen reden tot paniek is. "Vanaf nu zullen de volumes uit Zuid-Afrika alleen maar verder afnemen en geen bedreiging meer vormen voor citrus uit Castellón, dat bovendien van hogere kwaliteit is," vertelt hij. Hij verwacht dan ook dat de markt aan het einde van de maand weer aan zal trekken.

Lage prijzen

Zowel telers als ondernemers verwachten dat de prijzen die tot dusver afgesproken zijn, en die lager zijn dan die van vorig jaar en tussen de €0,21 en €0,23 liggen, zich zullen herstellen. Dit zal gebeuren op het moment dat de Spaanse provincie haar belangrijkste product op de markt brengt: de Clemenule. Pla is echter van mening dat de Europese markten nog altijd 'overspoeld' zijn, wat het moeilijk maakt om concurrerende prijzen met grote retailers te onderhandelen. 

Dit bewijst wederom het belang van de implementatie van een Mediterrane 'corridor', die het mogelijk maakt om grotere volumes per trein te verladen, waardoor de logistieke kosten omlaag gaan en de sector haar concurrentiepositie kan versterken. 

 

Bron: elperiodicomediterraneo.com


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019