Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toestemming voor fusie tussen Kaufhof en Karstadt

Litouwen: Maxima Grupė krijgt prijs voor investering in  Poolse markt
Het in Litouwen gevestigde Maxima Grupė heeft een onderscheiding gekregen voor de succesvolle overname van de Poolse supermarktketen Stokrotka. De onderscheiding werd uitgereikt tijdens het Poolse retail evenement Forum Rynku Spożywczego i Handlu ("Voedselmarkt en Retailforum), dat op 5 en 6 november in Warschau werd gehouden. "Voor ons is deze onderscheiding een significante erkenning en een teken dat we investeren in een markt die veel groter is dan alleen Litouwen. De positieve reacties van onze Poolse collega's motiveren ons om in Polen onze onderneming verder te ontwikkelen. We vinden Polen aantrekkelijk wegens de omvang van het land en het potentieel voor groei. Daarom plannen we verdere uitbreidingen in deze markt,' aldus de voorzitter van de raad van bestuur van Maxima, Dalius Misiūnas. Door de overname is Maxima Grupė de grootste Litouwse investeerder in Polen geworden.
Bron: maximagrupe.eu

Toestemming voor fusie tussen Kaufhof en Karstadt
De Duitse mededingingsautoriteit heeft toestemming gegeven voor de geplande fusie van de warenhuisketens Kaufhof en Karstadt. De ketens zijn in handen van respectievelijk het Canadese Hudson's Bay Co (HBC) en het Oostenrijkse Signa Holding. Door de fusie ontstaat een retailgroep van 243 warenhuizen in België, Nederland en Duitsland met een jaaromzet van €5,4 miljard.
Bron: esmmagazine.com

China: Alibaba Singles Day breekt omzetrecords
Alibaba heeft op de afgelopen zondag nieuwe omzetrecords gezet. Op zondag hield het bedrijf zijn jaarlijkse Singles Day, die qua omzet te vergelijken is met de beruchte Black Friday in de VS. Deze editie van Singles Day had in de eerste 85 secondes een omzet van $1 miljard (€890 miljoen). In het eerste uur stond de omzet al op iets minder dan $10 miljard (€8,9 miljoen). Over de gehele 24 uur dat het evenement duurt werd een omzet gegenereerd van $30,8 miljard (€27,4 miljard) wat 27% meer was dan vorig jaar. Ondanks deze hogere omzet was de jaar-op-jaar omzetgroei de kleinste in de geschiedenis van Singles Day tot nu toe. 11 november geldt bij Alibaba onofficieel als een feestdag voor singles. Sinds 2009 houdt het bedrijf op deze dag online kortingsacties.
Bron: bbc.com

Zuid-Afrika: Spar ontwikkelt IT-strategie
Spar heeft in Zuid-Afrika de plannen toegelicht voor zijn IT-strategie. Het bedrijf hoopt zijn IT-bedrijfsvoering te stroomlijnen en zo meer concurrerend vermogen te behouden binnen de Zuid-Afrikaanse retailsector. Spar heeft het systeem Microsoft Office 365 in combinatie met het cloudsysteem Microsoft Azure geïmplementeerd. Volgens Greg Hay van Spar geeft de cloudtechnologie meer flexibiliteit en mogelijkheden om op te schalen. "Hierdoor kunnen we naar eigen inzicht onze activiteiten uitbreiden. Op strategisch niveau gebruiken we de cloud van Microsoft om praktische stappen door te voeren, die bijkomende kosten voor IT drastisch verminderen en ons een meer flexibel bedrijf maken."
Bron: retailanalysis.igd.com

Duitsland: Edeka opent campus in Berlijn
Edeka heeft naast een van zijn supermarkten in het centrum van Berlijn een zogeheten campus voor voedseltechnologie geopend. De campus is een werkplek voor startups, die daar hun producten en technologieën kunnen testen. Edeka hoopt dat de campus met de ondersteuning van deze startups zal leiden tot het assortiment van de toekomst. De campus bevat onder andere een kookstudio, kantoren en een locatie voor evenementen. Ook zorgt Edeka bij de campus voor een netwerk aan experts en voor mogelijkheden om de nieuwe producten in Edeka-winkels te testen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Brazilië: Carrefour neemt online platform E-Media over
Carrefour heeft in Brazilië het online platform E-Media overgenomen. E-Media is verantwoordelijk voor de sites Cyber Cook, Mais Equilíbrio en Vila Mulher. Carrefour gaat deze sites integreren met het eigen platform voor E-commerce, zodat meer online verkeer kan worden gegenereerd en de online klantenervaring kan worden verbeterd. Ook moet de overname helpen bij het "Act for Food"-initiatief van Carrefour in Brazilië. Door de overname kunnen consumenten nu producten van Carrefour direct online inslaan voor recepten die te vinden zijn op CyberCook. Ook kan nu een zoekmachine worden gebruikt om voor gekochte ingrediënten passende recepten te vinden. Volgens Noël Prioux, de directeur van de Braziliaanse tak van Carrefour, is de overname een belangrijke stap voor de strategie van Carrefour. "Dit houdt in dat we investeren in innovatie, zodat we een breed pakket aan services aan kunnen bieden," aldus de directeur. Er zijn verder geen financiële details met betrekking tot de overname bekend gemaakt.
Bron: retailanalysis.igd.com

Metro Canada werkt samen met UberEats
Metro Canada is in Montreal een partnerschap aangegaan met UberEats. Samen willen de twee bedrijven warme maaltijden aan huis bezorgen. Metro heeft zich in de laatste jaren sterk ontwikkeld binnen de food-to-go-categorie. Met de "Wow"-keten aan winkels heeft Metro dit marktsegment verder uitgebreid met onder andere roerbakmaaltijden. Door de samenwerking met UberEats kan Metro direct de concurrentie aangaan met bedrijven in de horeca-sector. Zodoende is te zien hoe veel retailers qua concurrentie hun werkveld steeds meer uitbreiden.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Publix is beste werkplek voor retail
Publix Super Markets is door het blad Fortune wederom benoemd tot een van de beste werkplekken in de VS voor retail. In de index voor beste werkgevers steeg de supermarktketen van de derde naar de tweede plaats. De index voor beste werkplek in de VS wordt bepaald aan de hand van een enquête onder 631.000 werknemers die in retail actief zijn. Er werd onder andere gekeken naar effectief leiderschap, innovatie, vertrouwen en de mogelijkheid om het eigen volledig potentieel binnen het bedrijf te benutten. Publix heeft meer dan 1.200 vestigingen verspreid over zeven Amerikaanse staten. De werknemers van het bedrijf zijn met name positief over de goede werksfeer en het management.
Bron: businesswire.com

VS: SpartanNash meldt resultaten voor derde kwartaal
SpartanNash Co. had in zijn derde kwartaal zowel een winst die hoger uitviel dan verwacht als een afname in omzet voor het supermarktsegment. De groothandelaar en retailer heeft de hulp ingeroepen van het adviesbureau Harvest Earnings om de bedrijfscultuur te veranderen. Op deze manier wil SpartanNash meer engagement bij zijn werknemers creëren en tot een efficiëntere bedrijfsvoering komen. In de periode van 12 weken tot 6 oktober had SpartanNash een omzet van $1,89 miljard (€1,68 miljard). Ten opzichte van de $1,87 miljard (€1,66miljard) van dezelfde periode van het jaar ervoor was dat een toename van 1%. De omzettoename kwam met name door de groothandel van levensmiddelen, die met 4,6% steeg van $899,2 miljoen tot $940,2 miljoen (van €800,4 miljoen tot €836,9 miljoen). Dit had volgens het bedrijf zelf vooral te maken met de ontwikkeling van huidige en nieuwe klantenprogramma's.
Bron: supermarketnews.com

VS: Harps bezorgt aan huis via Instacart
De supermarktketen Harps Food Stores gaat samenwerken met het thuisbezorgplatform Instacart. Hierdoor kan Harps thuisbezorging aanbieden in Arkansas, Oklahoma, Kansas en Missouri. Consumenten kunnen via Harps-vestigingen hun boodschappen binnen twee uur aan huis laten bezorgen via Instacart. “We zijn als bedrijf gericht op de consument. We zoeken daarom altijd naar manieren om boodschappen doen makkelijker te maken," aldus onderdirecteur David Ganoung. "De mogelijkheid voor thuisbezorging vult ons streven aan om de klant van gemak en kwaliteit te voorzien. Hierdoor wordt het nog makkelijker om bij ons boodschappen te doen."
Bron: supermarketnews.com

VS: Giant Food lanceert nieuwe marketingcampagne
Giant Food heeft een nieuwe marketingcampagne ingezet, waarbij meer aandacht wordt gegeven aan de nieuwe strategie van de keten met betrekking tot winkelervaring en het assortiment. De nieuwe campagne heeft als slogan "The Little Things Are Giant" en draait om hoe onder vrienden en familie dankzij Giant-winkels en huismerkproducten meer verbinding met elkaar wordt gemaakt. De campagne gaat in de aanloop naar de kerstdagen van start en loopt vervolgens in 2019 door. Giant Food is gevestigd in Maryland en heeft een netwerk van 164 supermarkten in Virginia, Maryland, Delaware en District of Columbia. Giant Food heeft een werkleger van 20.000 medewerkers. Onder de 164 vestigingen bevinden zich 154 locaties met drogisterijen. 
Bron: retailleader.com

VS: Tops wendt faillissement af
Tops Markets heeft toestemming gekregen van de faillissementsrechtbank voor een reorganisatieplan. Het bedrijf verwacht nu binnenkort een einde te maken aan zijn faillissementsbescherming. De in New York gevestigde supermarktketen is werkzaam onder de naam Tops Friendly Markets. "We zijn erg blij dat we toestemming van de rechtbank voor ons plan hebben gekregen. We maken ons gereed om uit dit proces te komen als een nog sterker bedrijf met nog meer concurrerend vermogen," aldus Tops CEO Frank Curci.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: