Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online marktaandeel AH neemt af, Jumbo en Picnic groeien

2,9% van de supermarktomzet (consumenten) gaat momenteel via het online kanaal, een forse toename ten opzichte van een half jaar geleden (toen 2%). Dat blijkt uit cijfers van het kennisplatform Supermarkt & Ruimte. De twee belangrijkste online supermarkten zijn Albert Heijn en Jumbo. Albert Heijn blijft online marktleider met een geschat marktaandeel van 53% (wat afgenomen t.o.v. een jaar geleden: 58%). Het online marktaandeel van Jumbo is in een jaar tijd toegenomen van 22% naar 26%. Jumbo neemt daarmee een tweede positie in, maar heeft het verschil met Albert Heijn verder verkleind. Picnic is bezig met een flinke opmars en heeft nu een geschat marktaandeel van 12%. 

De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa € 1 miljard. Ter vergelijking: de totale supermarktomzet bedraagt circa € 36 miljard. De concurrentie van Internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten is nog altijd beperkt maar neemt wel toe. De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt € 92,- en lag daarmee op een vergelijkbaar niveau als een jaar eerder (€ 90,-). De belangrijkste doelgroep is nog altijd gezinnen met kinderen, merendeels woonachtig in het westen van het land. De penetratiegraad is flink gestegen en bedraagt nu circa 19% (was 14,5%). Het aandeel consumenten dat in de nabije toekomst verwacht online supermarktbestedingen te doen is eveneens gegroeid van 21% naar 24%.

Supermarktproducten die het meest online worden gekocht zijn traditiegetrouw frisdrank, water en sappen en kruidenierswaren. De sterkste groei wordt waargenomen bij een aantal versproducten (met name vlees en brood en banket), drogisterij-artikelen, was- en reinigingsmiddelen en toilet- en keukenpapier.

De groei van de totale supermarktomzet in 2017 lag op circa 3%. Het aandeel online supermarktomzet (consumenten) blijft in dat perspectief –ondanks de waargenomen groei- nog altijd bescheiden.

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte is sinds oktober 2015 in nauwe samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed een monitor gestart, waarbij ieder half jaar ruim 1.750 consumenten ondervraagd worden over hun feitelijk koopgedrag waar het gaat om online supermarktbestedingen door consumenten. De resultaten zijn dankzij een weging landelijk representatief. Aan de hand van de monitor wordt de ontwikkeling van het online koopgedrag en de bestedingen aan supermarktartikelen in kaart gebracht, door de tijd heen gevolgd en kunnen de gevolgen voor supermarktvastgoed worden ingeschat.


Bron: Supermarkt & ruimte

Publicatiedatum: