Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Mercadona heeft plannen voor E-commerce in Barcelona

Roemenië: Metro zet nieuw logistiek centrum op bij Boekarest
Een van de grootste commerciële bedrijven in Roemenië, Metro Cash&Carry, gaat een nieuw distributiecentrum opzetten. Het nieuwe logistieke centrum wordt iets ten noorden van Boekarest ingericht. Voor het gebruik van de nieuwe faciliteit zijn gebouwen met een totaal oppervlak van 58.000 vierkante meter geleased van het Belgische logistieke bedrijf WdP. Volgens het vastgoedbedrijf JLL Romania, dat bij het vormen van de overeenkomst tussen Metro en WdP betrokken was, is deze overeenkomst de grootste in de Roemeense logistieke sector van dit jaar. "Samen met Metro hebben we een goed gestructureerd proces opgezet, waarbij sprake is van een strak schema. Dit heeft ervoor gezorgd dat het contract in slechts zes maanden kon worden voltooid. Het was een complex project wegens de installatie van verschillende temperatuurzones. De grootste uitdaging was om alle details voor een overeenkomst voor meer dan 58.000 vierkante meter glad te trekken," aldus Costin Bănică van JLL Romania.
Bron: romania-insider.com

VK: Co-op plant distributiecentrum van £45 mln 
Co-op heeft plannen aangekondigd voor een nieuwe distributiecentrum van £45 miljoen (€51,4 miljoen). De Britse retailer is op weg om in 2018 in totaal 100 nieuwe winkels te openen. De nieuwe faciliteit moet deze groei in de omgeving van Londen en het zuiden en zuidoosten van Engeland ondersteunen. De bouw van het centrum begint in het tweede halfjaar van 2019. "Dit is een belangrijke stap in onze reis om dichter bij de consument te komen," aldus CEO Jo Whitfield. "We kunnen zo de producten aanbieden die ze willen vanuit winkels die dichterbij gelegen zijn. Het nieuwe distributiecentrum breidt de capaciteit van ons logistiek netwerk verder uit. Hierdoor kunnen de winkels de gemeenschap beter van dienst zijn en kunnen onze plannen voor de betreffende regio's beter worden ondersteund. Dit is een spannende ontwikkeling voor ons. We denken dat een sterker Co-op ook sterkere gemeenschappen kan creëren. De investering in de nieuwe faciliteit is een indicator van zowel de prestaties van Co-op als van hoe we onze strategie toepassen."
Bron: retailanalysis.igd.com

Spanje: Geld storten via Amazon.es
Spaanse klanten van Amazon kunnen nu contact geld op hun Amazon-rekening zetten. Zodoende kunnen er nu producten bij Amazon worden gekocht, zonder dat er gebruik wordt gemaakt van een creditcard. De nieuwe service heet "Amazon recargas en tienda" oftewel "aanvullen bij Amazon". Om geld op de rekening van Amazon bij te schrijven, kopen consumenten een soort digitale waardebonnen. De hoeveelheid op de waardebonnen worden bij aanschaf direct overgeschreven naar de rekening. De waardebonnen zijn verkrijgbaar bij meer dan 50.000 Spaanse winkels, waar deze op drie verschillende manieren worden aangeboden. De bonnen kunnen worden verrekend door deze met een streepjescode in te scannen, door gebruik te maken van het telefoonnummer van de consument of door een code van 15 getallen te genereren, die door de consument zelf online moet worden ingevuld. Via de eerste twee manieren kunnen consumenten €5 tot €500 op hun rekening zetten. De codes van de derde manier kunnen bedragen van €10, €25, €50 en €100 overschrijven. Consumenten kunnen ook bij winkels gebruik maken van creditcards voor overschrijvingen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Thailand: 7-Eleven wil minder plastic zakken verbruiken
CP All, de oprichter van de 7-Eleven-keten in Thailand is een campagne begonnen om het verbruik van plastic tassen tegen te gaan. De campagne ligt in lijn met het "7 Go Green"-beleid dat CP All heeft ingezet voor een duurzamere bedrijfsvoering. In persverklaring heeft CP All-CEO Tanin Buranamanit aangegeven dat het project bedoeld is om bij consumenten het gebruik van plastic zakken terug te dringen of zelfs helemaal te laten verdwijnen. Het bedrijf wil met meerdere initiatieven een duurzame omgeving creëren. 
Bron: nationmultimedia.com

Mercadona heeft plannen voor E-commerce in Barcelona
Mercadona is bezig met het opzetten van een nieuw logistiek platform in Barcelona. het distributiecentrum is exclusief bedoeld voor het verwerken van online bestellingen. De faciliteit is naar verwachting met 2020 in bedrijf. Het format van het logistieke centrum heet "Colmena" oftewel "bijenkorf" en zal ook bij andere toekomstige dc's voor online retail worden toegepast. Het is Mercadona's eerste dc in Barcelona dat op E-commerce is gericht en is zodoende een voorbeeld van hoe het bedrijf zijn focus verlegt op online retail. De faciliteit wordt opgebouwd door de Goodman Group en krijgt een oppervlak van 10.500 vierkante meter. 2.500 vierkante meter hiervan is bedoeld voor versproducten. Dit deel bevat zodoende temperatuurzones voor gekoelde en diepgevroren producten. Bij de opbouw van de faciliteit worden technologieën gebruikt om energieverbruik terug te dringen, zoals zonnepanelen en laadstation voor elektrische auto's. Ook wordt gelet op de specifieke benodigdheden van thuisbezorging. Omdat bij thuisbezorging vaak gebruik wordt gemaakt van kleinere bestelwagens in plaats van vrachtwagens, zijn bijvoorbeeld de laadplatformen op de hoogte van bestelwagens ingesteld.
Bron: retailanalysis.igd.com

Zuid-Afrika: Pargo werkt samen met Spar en Lewis Group
Het Zuid-Afrikaanse logistieke platfrom Pargo gaat samenwerken met Spar en de Lewis Group. Samen wordt een netwerk van afhaalpunten opgezet, dat binnen Zuid-Afrika bij meer dan 2000 winkels beschikbaar is. Consumenten kunnen nu bij bepaalde vestigingen van de ketens Spar, Lewis, Beares en Best Home and Electric terecht om online bestelde producten af te halen. Door de samenwerking kan Pargo zijn netwerk verder uitbreiden in met name de plattelandsregio's van Zuid-Afrika. Thuisbezorging en online afhaaldiensten zijn in deze regio's met name een uitdaging in verband met de hogere kosten waar bij deze afgelegen locaties vaak sprake van is.
Bron: cbn.co.za

Brazilië: Sterke resultaten voor derde kwartaal Carrefour
De Braziliaanse tak van Carrefour had in het derde kwartaal sterkere prestaties dan werd verwacht door analisten. De grootste retailketen van Brazilië behaalde dit resultaat mede dankzij een significante afname in financiële kosten. De nettowinst steeg jaar op jaar met 67% tot 391 miljoen (€93,1 miljoen). Analisten van Refinitiv waren uitgegaan van een winstverwachting van 386 miljoen reais (€91,9 miljoen). De brutowinst stond op 991 miljoen reais (€235,9 miljoen), wat jaar op jaar een toename was van 32%.
Bron: reuters.com

Amazon Alexa beschikbaar in Mexico
Amazon heeft zijn online stemassistent Alexa en de app Echo beschikbaar gemaakt voor Mexico. In een persverklaring gaf Amazon aan dat Alexa specifiek met de Mexicaanse markt op het oog in staat is om de Spaanse taal te verwerken. Volgens het bedrijf zijn softwareontwikkelaars van over de hele wereld bezig om toepassingen voor de Mexicaanse versie van Alexa te realiseren. "Wereldwijd wordt Alexa al gebruikt door miljoenen consumenten. Vandaag zijn er verheugd om de service te introduceren in Mexico," aldus Amazon-onderdirecteur Reid. "We hebben een compleet nieuwe ervaring opgezet, die bij de Mexicaanse cultuur aansluit. Klanten kunnen door hier simpelweg om te vragen nu onder meer hun favoriete muziek opzetten, nieuws- en weerberichten horen en agenda's inplannen. Ook worden toepassingen voor Alexa ontwikkeld door andere bedrijven, zoals Sonos, Bose en Harman Kardon."
Bron: pymnts.com

VS: Ahold-Delhaize benoemt nieuwe Peapod-directeur
Ahold-Delhaize heeft Selma Postma benoemd tot directeur van de Amerikaanse online supermarkt Peapod. Postma zal per 1 januari 2019 in haar nieuwe functie van start gaan. Postma heeft bijna 20 jaar ervaring bij Albert Heijn en is op dit moment algemeen directeur van Albert Heijn Online. Ze is verantwoordelijk geweest voor de transformatie van Albert Heijn naar een retailgroep die op meerdere kanalen actief is. Zo heeft ze AH.nl geoptimaliseerd en zijn onder haar leiding nieuwe onderdelen aan het online arsenaal toegevoegd, zoals stemassistenten en lidmaatschapsdiensten. "Selma heeft zich bewezen bij het online segment van Albert Heijn. Ze heeft hier de online groei versneld tot meer dan 20% per jaar. Ook heeft ze verschillende oplossingen voor consumenten gelanceerd, zoals de populaire app Appie of de samenwerking met Bol.com," zegt JJ Fleeman, het hoofd van E-commerce bij Peapod Digital Labs. "We hebben alle vertrouwen in haar expertise. Door haar zal de E-commerce ervaring voor Peapod-klanten worden verbeterd en zal de omzet verder toenemen."
Bron: progressivegrocer.com

VS: Costco Wholesale Corporation meldt resultaten van oktober
Costco Wholesale Corporation had in de periode van vier weken tot 4 november een netto omzet van $11,16 miljard (€9,9 miljard). In vergelijking met de $10,09 miljard (€9,0 miljard) van dezelfde periode van vorig jaar is dat een toename van 10,6%. In de periode van negen weken tot 4 november nam de netto omzet jaar op jaar toe met 10,4% van $22,46 miljard in 2017 tot $24,80 miljard in dit jaar (van €19,9 miljard tot €22,0 miljard).
Bron: globenewswire.com

VS: Sears wil begin volgend jaar 40 winkels sluiten
Sears Holdings heeft plannen aangekondigd om aan het begin van volgend jaar wederom winkels te sluiten. Er wordt in 40 vestigingen gedesinvesteerd, zodat de verliezen onder faillissementsbescherming kunnen worden verminderd. op 15 oktober vroeg de holding zijn faillissement aan. Op dat moment had het bedrijf nog grofweg 700 winkels onder de ketens Sears en Kmart in bedrijf. Er werd toentertijd aangekondigd dat 142 ondermaats presterende winkels zouden worden gesloten en dat er mogelijk meerdere winkelsluitingen nog zouden volgen. Sears zoekt op dit moment nog steeds naar manieren voor financiering, zodat de onderneming nog in bedrijf kan blijven totdat een geschikte kandidaat voor overname is gevonden en het volledig ontbinden van Sears kan worden voorkomen. Er was al toestemming voor noodfinanciering van $300 miljoen (€266,1 miljoen). Ook is Sears in gesprek met het hedgefonsbedrijf ESL Investments voor een tweede lening van $300 miljoen.
Bron: cnbc.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven