Gemaksvoeding genereert vraag naar technologie tegen bruinverkleuring

Met steeds meer verse producten in het kant-en-klare segment, ziet NatureSeal de vraag naar z'n gepatenteerde technologie groeien. Het bedrijf heeft een formule ontwikkeld die voorkomt dat producten bruin worden.

"De eerste formule werd ontwikkeld door Mantrose-Haeuser, ons moederbedrijf, en de USDA. Deze laatste zocht al jaren zonder succes naar een oplossing voor bruinverkleuring van gesneden appelen, waarbij kleur, textuur, smaak en houdbaarheid behouden werden. Het duurde 3 jaar voor dit samenwerkingsverband een product op de markt bracht. Het team van NatureSeal ging door en ontwikkelde een lijn met formules die dezelfde resultaten bij een scala aan AGF bewerkstelligt, aldus Karen Murphy van NatureSeal.

Wat zit erin en hoe wordt het gebruikt?
Volgens Murphy bevat de NatureSeal lijn vitaminen, mineralen en fruitzuren in poedervorm. Dit poeder wordt in een bepaalde hoeveelheid opgelost in water. Deze oplossing voorkomt het natuurlijke oxidatieproces waardoor een product bruin wordt. De mineralen helpen om de celstructuur te handhaven, waardoor het product z'n natuurlijke textuur behoudt.

"Onze producten zijn smaakloos, zodat ze geen invloed hebben op de natuurlijke smaak van het gesneden product. NatureSeal zorgt voor voldoende houdbaarheid om een gesneden product van de verwerker via de distributieketen naar de eindgebruiker te krijgen zonder gebruik te maken van sulfiet."

Britse dochteronderneming AgriCoat NatureSeal heeft een ander product op de markt, Semperfresh genaamd, dat ook de houdbaarheid verlengt en gebruikt wordt op hele producten. "Dit zijn coatings die gebruikt worden voor en na de oogst. Ze zijn gebaseerd op sacharose-esters en vertragen rijping, behouden kleur en stevigheid bij producten als peren, kersen en tropisch fruit."

Mogelijkheden hand in hand met groei kant-en-klare producten 

Een van de grootste krachten achter de vraag naar verse producten die hun uiterlijk en textuur behouden is de trend van de gemaksvoeding. Consumenten vragen steeds vaker naar kant-en-klare verse producten. Veel van deze producten bevatten gesneden fruit. "Op dit gebied zien we een groeiende vraag naar avocado's en bananen."

De groei van deze categorie komt vooral van de jongere generaties. "Volgens een rapport van Technomic eet ongeveer 40% van generatie Z kant-en-klare producten. We zien hierin ook een groei in gebieden als Latijns-Amerika, Azië en Afrika. En deze vraag zal blijven stijgen."

Bio gebruik en toekomstige ontwikkelingen
Momenteel is NatureSeal verkrijgbaar in 44 verschillende landen en voldoet het aan de voedingsveiligheidseisen van al deze landen. Het product is ook geschikt voor gebruik op verschillende typen bio AGF.

Murphy: "NatureSeal verlengt de houdbaarheid van meer dan 30 verschillende producten. We werken steeds verder aan het optimaliseren van de effectiviteit. Onze lijn werd aanvankelijk ontwikkeld voor de verwerkingsindustrie, maar nu zien we een substantiële groei in de foodservice en consumentenmarkt."

Voor meer informatie:
Karen Murphy
NatureSeal
Tel: +1 (203) 454-1800
karen.murphy@mantrose.com
www.natureseal.com


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven