Peru is derde avocado-leverancier in China en tweede in Japan

In augustus dit jaar overtrof de Peruaanse export van avocado het record van 631 miljoen dollar (557 miljoen euro) in 2017. Het grotere aanbod in landen als Spanje (+14 %) en Nederland (+20 %) vormen een gedeeltelijke verklaring voor dit gegeven.

Volgens de minister van Buitenlandse Handel en Toerisme, Rogers Valencia, positioneert de avocado zich bovendien in Azië. Alleen al in de eerste acht maanden van het jaar werden er voor de Peruaanse avocado-export naar China, Japan en Hong Kong waardes geregistreerd van respectievelijk 29 miljoen dollar (26 miljoen euro), 12 miljoen dollar (11 miljoen euro) en 11 miljoen dollar (10 miljoen euro).

Hiermee is Peru de derde leverancier van avocado in China en Hong Kong geworden en de tweede in Japan.

Volgens de viceminister van Buitenlandse Handel, Édgar Vásquez, zou de avocado het belangrijkste exportproduct van dit jaar kunnen worden. "Vorig jaar waren dat de druiven, maar dit jaar zouden ze overtroffen kunnen worden door de avocado", merkte hij op.

Vásquez, die aanwezig was op de dertiende Internationale Top voor Buitenlandse Handel, georganiseerd door de Kamer van Koophandel van Lima (CCL), stelde dat de landbouwsector evenredig groeit met andere sectoren.

Hij benoemde ook dat de mandarijnen het uitstekend doen op de markten in Europa en de VS. Daarnaast benadrukte hij de groei van blauwe bessen en garnalen.

"Er zijn steeds meer producten in de voedingsmiddelensector die een hoog groeipotentieel hebben in Azië, naast de VS en Europa", gaf hij aan.

Ook noemde Vásquez dat de niet-traditionele export Latijns-Amerika als belangrijkste markt heeft. "Wanneer je kijkt naar het geheel van de Peruaanse export, is te zien dat iets meer dan 40 % naar Azië gaat, 28 % naar Europa en 27 % naar de VS. De rest gaat naar Latijns-Amerika. Wanneer je alleen naar de niet-traditionele producten kijkt, is Latijns-Amerika de belangrijkste bestemming van de Peruaanse export. Meer dan 33 % van de producten met toegevoegde waarde heeft Latijns-Amerika als belangrijkste markt." Daarna volgen kleinere markten: de VS en Canada met 29 % en vervolgens Europa (15 %) en Azië (minder dan 7 %). "Azië heeft een groot potentieel voor onze niet-traditionele export".

Tenslotte zei de viceminister dat als de huidige handelsoorlog beëindigd wordt, er voor 2019 een groei van 10 % verwacht wordt, waarin een export ter waarde van 55 miljoen dollar (49 miljoen euro) bereikt wordt. Als dat niet het geval is, wordt er een groei van 5 % verwacht.

 

Bron: gestion.pe


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019