Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: DIA investeert minder in thuismarkt

Saoedi-Arabië: Al Raya werkt samen met Aziatisch IT-bedrijf
Al Raya, een van de grootste supermarktketens van Saoedi-Arabië, gaat samenwerken met het Aziatische IT-bedrijf  Capillary Technologies. Al Raya heeft ongeveer 50 winkels in de thuismarkt. Deze winkels worden nu voorzien van een systeem van Capillary Technologies voor Customer Relationship Management (CRM). De keten wil met deze technologie meer engagement met de consument verkrijgen en meer leren over de behoeftes van de consument in de Saoedi-Arabische markt. Dankzij het systeem van Capillary Technolgies kan beter worden achterhaald wat die behoeftes precies zijn hoe deze met welke producten op welke manier het beste kunnen worden beantwoord. 
Bron: menafn.com

LuLu plant uitbreiding van US$500 mln in Egypte
Het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde LuLu is van plan om in de komende twee jaar US$500 miljoen (€439,5 miljoen) te investeren in de Egyptische markt. LuLu wil vier nieuwe hypermarkten opzetten in onder andere New Caïro en Obour. Door de nieuwe vestigingen zullen naar verwachting zo'n 40.000 banen worden gegenereerd. De aanbouw van de nieuwe winkels begint in november 2018. Ook worden twee nieuwe logistieke centra opgezet, die met name worden gebruikt voor de export van diepgevroren vis. Deze faciliteiten zullen waarschijnlijk worden opgezet bij de grootste viskwekerijen in de omgeving van Said. Dit is echter nog niet officieel door LuLu bevestigd. Ondanks dat de economie in het Midden-Oosten trager is gaan lopen, breidt LuLu nog steeds uit in zowel huidige als nieuwe markten. Naast de investeringen in Egypte wil LuLu in de komende achttien maanden 15 hypermarkten openen in Saoedi-Arabië. Ook wordt gekeken naar mogelijkheden in China.
Bron: retailanalysis.igd.com

Spanje: DIA investeert minder in thuismarkt
De Spaanse supermarktketen DIA gaat zijn uitgaves in de thuismarkt verminderen. Ook wordt er scherper gekeken naar de Spaanse sector, nu de keten in de afgelopen negen maanden zijn winst met 24% terug zag lopen. De discountketen heeft vooralsnog geen antwoord gevonden op de problemen rond het Spaanse marktaandeel, dat in de afgelopen vijf jaar geleidelijk aan is gaan slinken. Doordat de Spaanse economie zich heeft hersteld, is er onder consumenten minder behoefte aan discount-retail. Toen de recessie nog speelde, haalden discountketens als DIA juist voordeel uit de toen heersende trends onder Spaanse consumenten. Daarnaast heeft DIA op dit moment ook moeite met de inflatie in Argentinië. De Argentijnse markt is goed voor ongeveer 15% van de totale omzet van DIA. Verder werkt DIA aan een strategie voor de schuld, die in de schijnwerpers is komen te staan nadat DIA door Moody's en Standard & Poor’s een lagere kredietwaardering kreeg. DIA heeft zijn winstverwachting twee weken geleden aangepast naar ergens tussen de €350 miljoen en €400 miljoen. Het was de derde aanpassing op de winstverwachting van het afgelopen jaar. Hierbij is echter geen rekening gehouden met de mogelijke impact van de hyperinflatie in Argentinië.
Bron: uk.reuters.com

VK: One Stop heeft 6% meer jaaromzet
One Stop, een buurtwinkelketen van Tesco, had in de periode van een jaar tot februari 2018 een omzet van £1,07 miljard (€1,21 miljard). De omzetgroei van 6% kam tot stand ondanks dat het aantal winkels van one Stop iets is teruggelopen tot een netwerk van 776 locaties. De keten had een forse toename in like-for-like-omzet van 5%. One Stop heeft in het betreffende jaar 11 nieuwe eigen winkels geopend en 69 locaties gemoderniseerd. Ook werden 21 nieuwe vestigingen geopend door franchisenemers, waarmee het totale aantal aan franchise-vestigingen op 168 komt. Als het aantal nieuwe franchisenemers wordt verrekend met het aantal franchisewinkels dat is gesloten, is er sprake van een netto toename van 10 winkels. De omzet was met name sterk bij de categorieën voor versproducten en dan in het bijzonder bij het eigen huismerk. One Stop heeft nu een huismerkassortiment van 350 producten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Logistiek bedrijf van Alibaba opent grootste robot-dc van China
Het Chinese logistiek bedrijf Cainiao, dat Alibaba als grootste aandeelhouder heeft, heeft een distributiecentrum met 700 robots geopend. Het is daarmee het grootste geautomatiseerde distributiecentrum van China. De robots worden specifiek ingezet wegens de verwachte drukte van het jaarlijks terugkerende Singles Day, waarop Alibaba een groot aantal kortingsacties houdt. Singles Day vindt op 11 november plaats en genereerde vorig jaar een omzet van meer dan $25 miljard (€22,0 miljard). Cainiao beheert een aantal distributiecentra en werkt met thuisbezorgdiensten om bestellingen aan consumenten te leveren. Het bedrijf heeft zich als doel gesteld om binnen China binnen 24 uur aan huis te leveren en internationaal binnen 72 uur. Automatisering speelt daarbij een belangrijke rol voor Cainiao, dat voor 51% in handen is van Alibaba.
Bron: cnbc.com

VS: Schnucks gebruikt robots bij 15 winkels
Schnuck Markets gaat robots gebruiken, die zelfstandig schappen kunnen scannen op volumes en de juiste prijzen. De robot heet Tally en wordt bij 15 verschillende winkels gebruikt. David Steck, de IT-directeur van Schnucks, gaf bij een conferentie in Las Vegas aan dat de robots voor meer inzicht voor de retailer zullen zorgen. Ook kunnen werknemers zich hierdoor meer richten op het leveren van service aan de consument, in plaats van dat ze tijd kwijt zijn aan analyses van de eigen schappen. Een van de toepassingen van Tally houdt in dat aan de hand van actuele informatie over de winkelschappen via apps een route voor de consument in de winkels kan worden uitgestippeld. Dit zorgt voor meer gebruiksgemak en geeft bovendien mogelijkheden voor speciale kortingsacties.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Door AI aangestuurde mini-supermarkt bezorgt geautomatiseerd aan huis
In de Bay Area in San Francisco is door Farmstead een nieuwe bezorgdienst opgesteld, die wordt aangestuurd door kunstmatige intelligentie en die gebruik maakt van zelfrijdende wagens. In de afgelopen maanden hebben ook andere retailers bekend gemaakt om soortgelijke technologie te gaan gebruiken. Farmstead is een in San Francisco gevestigde ecommerce-startup, die beweert de eerste AI-aangestuurde online supermarkt van de VS te zijn. Het bedrijf levert binnen een uur versproducten van de teler bij de klant. Voor de nieuwe bezorgdienst wordt samengewerkt met het bedrijf Udelv, dat zelfsturende wagens levert. Het nieuwe programma zou binnen een paar weken actief moeten zijn. Bij succes wordt het programma ook buiten de Bay Area toegepast.
Bron: progressivegrocer.com

Amerikaanse consumenten doen meer online boodschappen
Naar verwachting zullen meer dan de helft van alle Amerikaanse consumenten volgend jaar online boodschappen doen. De consumenten die inderdaad op deze manier van online retail gebruik zullen maken, zullen waarschijnlijk ook meer uitgeven. Dit blijkt uit de prognose van KPMG, zoals deze is opgesteld in de 2018 Grocery Retail Consumer Perception Survey. Van de meer dan 2.000 ondervraagde consumenten doet  48% nu al online boodschappen. 59% gaf aan dit in de toekomst van plan te zijn. Ook bleek uit het onderzoek van KPMG een veranderende trend met betrekking tot online uitgaves. In 2018 besteedde 17% van de ondervraagde consumenten meer dan 40% van zijn boodschappengeld online. 27% gaf 21% tot 40% van het budget online uit, terwijl 56% 1% tot 20% van het budget aan online boodschappen uitgaf. In 2019 wordt echter verwacht dat 25% meer dan 40% van het boodschappenbudget online uit zal geven. 22% zal tussen de 21% en 40% online besteden en 53% van de consumenten zullen 1% tot 20% van hun budget online gebruiken.
Bron: supermarketnews.com

VS: iFresh kondigt nieuw initiatief voor supermarkten aan
De Aziatisch-Amerikaanse supermarktketen iFresh heeft een nieuw strategisch initiatief aangekondigd, waarmee de winkelervaring van de eigen vestigingen moet worden verbeterd. Het nieuwe plan is ontwikkeld aan de hand van overleg met de raad van bestuur op 28 september 2018. Het plan houdt in dat in eerste instantie een aantal slecht presterende winkels van de hand wordt gedaan. Vervolgens worden alle andere winkels gerenoveerd aan de hand van een concept dat is uitgelegd door de raadsvoorzitter en CEO van iFresh, Long Deng. De nieuwe winkels krijgen onder andere een groter assortiment, meer mogelijkheden om versproducten in de winkels zelf voor te bereiden, verbeterde betaalsystemen en meer opties voor thuisbezorging. De verbeterde winkels worden ook wel "Life Experience Halls" genoemd, waarmee de focus op nieuwe technologie en superieure retail wordt benadrukt.
Bron: nasdaq.com

VS: Albertsons sluit vier winkels in regio Dallas-Fort Worth
Albertsons wil zijn bedrijfsvoering stroomlijnen en meer winstgevend maken. Ook wil het bedrijf zich meer ontwikkelen in het noorden van Texas. De retailgroep heeft met zijn dochteronderneming Tom Thumb aangekondigd om een aantal locaties te sluiten, die te weinig winst genereren. Met 1 december moeten twee Albertsons-vestigingen en twee Tom Thumb-winkels in de omgeving van Dallas Fort Worth worden gesloten. "Na een uitvoerige analyse hebben we besloten deze vier winkels in het noorden van Texas te sluiten," aldus Albertsons-woordvoerder Connie Yates in een interview met Dallas News. "Het sluiten van een ondermaats presterende winkel is altijd een moeilijk besluit. Soms is dit echter nodig om het bedrijf in een positie te plaatsen voor meer succes en groei."
Bron: delimarketnews.com

VS: Kroger wil DC opbouwen met Ocado
De Amerikaanse supermarktketen Kroger gaat naar alle waarschijnlijkheid voor het einde van dit jaar een bestelling plaatsen bij Ocado. Ocado wordt gevraagd om drie geavanceerde distributiecentra voor de supermarktketen op te bouwen. In totaal worden twintig van deze faciliteiten opgezet, waarvoor Ocado in mei van dit jaar met Kroger een overeenkomst heeft getekend. Door de met robottechnologie aangestuurde distributiecentra krijgt Ocado een grotere voetafdruk op de Amerikaanse markt en kunnen zowel Ocado als Kroger zich beter wapenen tegen de concurrentie van Amazon. De overeenkomst met Kroger is de grootste van Ocado ooit. Eerder heeft Ocado soortgelijke vormen van samenwerking ontwikkeld met Morrisons in het Verenigd Koninkrijk, Casino in Frankrijk, Sobeys in Canada en ICA in Zweden.
Bron: reuters.com

Publicatiedatum: