Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een bezoek aan Innatis en Blue Whale

Fotoreportage: Franse appelexporteurs zien mogelijkheden in de Verenigde Staten

De afgelopen vijf jaar is de Franse export van groenten en fruit naar de Verenigde Staten met 19% gestegen. "Als het aan Franse appelexporteurs ligt dan zal dit percentage alleen maar verder stijgen," begint Daniel Soares van Interfel, de Franse belangenorganisatie voor de groenten- en fruitsector. 

De Franse exporteurs Blue Whale en Innatis zijn grote spelers op zowel de landelijke als internationale appelmarkt. Ondanks de strenge fytosanitaire eisen, richten beide bedrijven zich al een aantal jaar op de Verenigde Staten. Jacques Malagié (Vergers d'Anjou/Blue Whale): "De Verenigde Staten zijn een interessante markt voor premium producten omdat deze hier voor goede prijzen verkocht kunnen worden."

Klik hier voor het het fotoverslag van het bezoek aan Innatis en Blue Whale 

Het Amerikaanse model
“De Verenigde Staten zijn vanaf het begin een inspiratiebron voor ons geweest," vervolgt Arnaud de Puineuf, die werkzaam is voor Pomanjou, één van de dochterondernemingen van Innatis. "Na de Tweede Wereldoorlog, liepen de Verenigde Staten dertig jaar voor op Frankrijk. Telers werkten er al met monoculturen en deden aan mechanisatie. Franse telers waren in vergelijking tot hen kleinschalig en teelden een grote verscheidenheid aan gewassen. Bedrijven zoals Innatis en Blue Whale werden opgericht naar Amerikaans model."

Kansen voor Honeycrunch 
Pomanjou exporteert al sinds 2014 naar de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft de exclusieve rechten voor de teelt van het ras Honeycrunch in Europa. Dit ras is hetzelfde als Honeycrisp, dat erg populair is in de Verenigde Staten. Arnaud: "Het Franse en Amerikaanse seizoen lopen niet parallel aan elkaar. Als de Amerikaanse voorraden Honeycrisp uitgeput zijn, dan kunnen wij met onze Honeycrunch in de resterende vraag voorzien." 

Volgens Marc Rauffet (directeur van Innatis) kan Innatis in januari betere kwaliteit  Honeycrunch leveren dan de Amerikanen. "Wij weten hoe we onze appelen optimaal kunnen bewaren door volledig op koeling te vertrouwen in plaats van chemicaliën te gebruiken. Dit garandeert het behoud van smaak."

Marc verwijst naar de rijke, vruchtbare grond waarop de appelen worden geteeld. Appelen die uit zichzelf uit de bomen vallen, dienen als voeding voor de bodem.

Greenpeace
Marc Rauffet: “Bij Innatis hebben we een passie voor de natuur. Net zoals 70% van de Franse appeltelers zijn ook wij 'Vergers Ecoresponsables'-gecertificeerd. Dit predicaat garandeert dat we gebruikmaken van milieuvriendelijke teeltmethoden. We zijn ons terdege bewust van het welzijn van toekomstige generaties. Greenpeace was hier een week of twee geleden omdat zij onze teeltmethoden erg waarderen."

Marc Rauffet en Arnaud de Puineuf controleren vers geplukte appelen

Verwerking
Innatis investeert ook in de verwerking van appelen. Gilles Tessier van Les Vergers de la Silve ontwikkelt producten zoals appelsap, karamel en niet-alcoholische mousserende dranken op basis van de Honeycrunch appelen van Pomanjou. Hij levert onder meer aan Michelin-restaurants en het Élysée, de officiële residentie van de Franse president. 

Gilles Tessier toont zijn producten

Franse ambitie om wereldwijd aanwezig te zijn

Het exportbedrijf Blue Whale is actief in 70 landen en vermarkt de producten van Les Vergers d'Anjou, een grote coöperatie van appel- en perentelers. Directeur Jacques Malagié: "We proberen op alle markten aanwezig te zijn zodat we alle maten en kleuren kunnen verkopen. Op deze manier minimaliseren we onze risico's omdat er altijd iets in de geopolitieke situatie kan veranderen. Denk maar aan de Russische boycot of de vorstschade in China."

Appelen die bestemd zijn voor de Chinese markt worden voor het verpakken van een waslaagje voorzien

Grootste biologische bedrijf
Les Vergers d’Anjou werkt aan de verduurzaming van processen, evenals Pomanjou. Jacques: "We doen bijvoorbeeld mee aan initiatieven voor residu-vrije teelt en blijven onze biologische productie uitbreiden. Over twee jaar zal Blue Whale het grootste biologische teeltbedrijf in heel Frankrijk zijn."

De gloednieuwe sorteerlijn van Les Vergers d’Anjou, waarbij het waterverbruik tot het minimum beperkt is 

Pink Lady

Een derde van de appelen van Les Vergers d’Anjou zijn Pink Lady's. De boomgaard van  Albert Richard, de directeur van het bedrijf, staat er ook vol mee. Hij produceert 2.000 ton appelen op 30 hectare. Albert nam het bedrijf over van zijn ouders en beschouwt de fruitteelt als zijn grootste passie. De meeste van zijn bomen dateren uit 2006 en zijn nu dus zo'n 12 jaar oud.

Albert bij één van zijn Pink Lady bomen. De pluk start deze maand. 

De Pink Lady's van Albert zijn van de Rosy Glow variëteit.

Klik hier voor het fotoverslag van het bezoek aan Innatis en Blue Whale 

Peren voor de Verenigde Staten

Naast appelen exporteert Blue Whale ook wat kleine volumes Angelys peren naar de Verenigde Staten. "Dit is een prachtig exportproduct dat lang houdbaar is. De afgelopen vier jaar is de teelt van deze peren enorm toegenomen en daarom blijven we de wereldwijde afzet ervan verder ontwikkelen," aldus Jacques. 

Angelys peren

Het belang van clubrassen
80% van de Franse appelen behoren tot de traditionele, vrije rassen en 16% tot clubrassen. Het aandeel clubrassen zal volgens zowel Jacques Malagié als Arnaud de Puineuf naar verwachting toenemen.

Arnaud legt uit: "Clubrassen brengen minder risico's met zich mee omdat de volumes die op de markt komen, gecontroleerd worden." Hij voegt eraan toe: "Een aantal klassieke rassen, waaronder Granny, Golden en Braeburn, beginnen een beetje uit de mode te raken. Er is vraag naar exclusieve rassen, ondersteund door goede marketing."

Feiten en cijfers
Na Polen en Italië is Frankrijk met een productie van 1,5 miljoen ton de derde grootste appelproducent in Europa. De voornaamste teeltgebieden zijn te vinden in het Loiredal en het zuiden van het land. Het seizoen loopt van oktober tot maart maar de Franse appelen zijn jaarrond verkrijgbaar.

Appelen zijn na bananen de populairste fruitsoort in de Verenigde Staten. Gala is de meest gegeten appel. 18,7% van de appelen die in Frankrijk geteeld worden, behoren tot dit ras.

Klik hier voor het fotoverslag van het bezoek aan Innatis en Blue Whale 

Voor meer informatie: 
Interfel 
Daniel Soares 
d.soares@interfel.com 
Marion Kukulski
m.kukulski@interfel.com 
Sandrine Gaborieau
s.gaborieau@pommespoires.fr  
www.interfel.com 

Publicatiedatum: