Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verwachte oogst van meer dan 315.000 ton

Presentatie nieuwe seizoen Val Venosta

Tijdens Fruit Attraction werd het nieuwe seizoen van VI.P, Associatie van Groenten- en Fruitcoöperaties van Val Venosta, gepresenteerd. Meer dan 1.700 telers staan ingeschreven bij de 7 coöperaties waaruit deze organisatie, gevestigd in de Italiaanse Alpen, bestaat. De sterproducten van de organisatie zijn de Val Venosta Appelen, die beschikken over een BGA (Beschermde Geografische Aanduiding) en afgezet worden op 50 internationale markten. Dankzij de Bio Val Venosta productlijn is de organisatie bovendien een van de Europese leiders in de teelt van biologische appel.

De coöperatie beschikt over meer dan 5.200 hectare aan teelt in de Venosta vallei. Hier was in de laatste twee seizoenen sprake van slechte weersomstandigheden die de oogst aanzienlijk aantastten. Dit seizoen heeft VI.P zijn teeltniveaus echter weer op peil gebracht en verwacht de organisatie een oogst van 315.000 ton appelen.

De kwaliteit van de oogst van dit seizoen is erg goed, ondanks de aanwezigheid van ruwschilligheid voor de Golden en Pinova appelen, die aan het einde van de oogstperiode beoordeeld zal moeten worden. De warmte van de afgelopen zomer heeft gezorgd voor hoge temperatuurschommelingen tussen dag en nacht in de vallei, wat een prachtige kleuring voor de tweekleurige en Golden Delicious appelen heeft bevorderd. De maten zijn groot en de appelen zijn bijzonder knapperig.

De eerste variëteiten die op de markt aankomen zijn de traditionele Golden Delicous, Red Delicoius en Gala appelen, samen met de clubrassen Kanzi en Ambrosia™. Daarna zullen andere variëteiten aankomen, zoals de Envy. Beetje bij beetje volgt de rest totdat de 16 variëteiten die het productoverzicht van VI.P vormen, compleet zijn. VI.P heeft zowel klassieke als innovatieve producten om tegemoet te komen aan de diverse vraag van de hedendaagse consument.

Rasseninnovatie is de afgelopen tijd een van de pijlers geweest. "We onderhouden continu contact met experimentele centra in de hele wereld en we werken samen met het rassenconsortium SK Südtirol. Momenteel is ongeveer 3 % van onze opbrengsten bestemd voor de clubrassen, maar we weten dat deze hoeveelheid zal gaan groeien", zegt Fabio Zanesco, commercieel directeur van de associatie (zie foto). Hij noemt de Yello, die het vorige seizoen gelanceerd werd, de Natyra en de Bonita, die in 2019 op de markt zal komen. "We investeren in innovatie en technologie om ons te onderscheiden, aangezien de markt een moeilijke periode doormaakt. Er is sprake van een overaanbod, met name in Polen. Veel traditionele variëteiten worden 'commodities', waardoor het verkrijgen van goede resultaten moeilijk wordt. Het is een tijd van veranderingen en het is belangrijk om je aan te passen", stelt de commercieel directeur.

De rasseninnovatie vindt ook plaats in de biologische teelt, een van de andere groeipijlers van de organisatie. BIO Val Venosta is momenteel al goed voor 10 % van het totale areaal van de associatie en dit zal toenemen tot 20 % in 2021. JUVAL, een van de geassocieerde coöperaties, voltooit momenteel bovendien de bouw van een 100% biologisch automatisch magazijn dat in het volgende seizoen in werking zal treden.

Een ander gebied waarop VI.P zich ontwikkelt, is de afzet. De helft van de teelt van de associatie is bestemd voor de Italiaanse markt, de andere helft wordt geëxporteerd naar vijftig verschillende bestemmingen, waaronder Noord-Afrika, het Midden-Oosten, Scandinavische landen en Duitsland. Recent heeft de associatie een overeenkomst gesloten voor een joint venture met de bedrijven Rivoira en RK Growers met als doel om hun toegang tot Aziatische landen te vergemakkelijken.

Spanje is momenteel goed voor 10 % van de buitenlandse handel van VI.P. Voor 2018/2019 zijn de vooruitzichten om de aanwezigheid op deze markt te vergroten en het tekort aan product van de afgelopen twee seizoenen te compenseren.

Promoties in Spanje

Dit jaar zal VI.P zijn campagne in Spanje baseren op het thema 'zorg'. Het gaat dan zowel om de zorg die zij de appelen bieden, die geteeld worden door middel van geïntegreerde teelt om het fruit zo natuurlijk mogelijk te houden, als de zorg die deze appelen van hoge kwaliteit het menselijk lichaam bieden. "Het is een filosofie die nauw aansluit bij een maatschappij die zich steeds bewuster wordt van het belang van een gezonde voeding en een verantwoorde manier van consumeren", aldus Benjamin Laimer, van de afdeling Marketing van VI.P.

Benjamin Laimer

Deze boodschap maakt deel uit van de reclame die het bedrijf via televisie en gedrukte media zal maken. Deze hoofdlijnen zullen ook als leidraad dienen voor het informatieve materiaal en de persacties die gepland zijn voor dit seizoen alsmede voor hun activiteiten in sociale netwerken. 

VI.P heeft verschillende activiteiten ontworpen voor het versterken van de relatie met distributeurs en professionals in de afzet van fruit in Spanje. In november zal de organisatie aanwezig zijn in vijf van de nationale markten (Sevilla, Valencia, Madrid, Barcelona en Málaga) met een informatieve stand waar verschillende prijzen gewonnen kunnen worden. Daarnaast zullen importeurs die met VI.P werken klantenbinding kunnen opbouwen door middel van een puntenverzamelsysteem voor de aankoop van Val Venosta appelen. In maart zullen de producten van VI.P gepromoot worden door middel van proeverijen in een informatieve stand op de belangrijkste markten.

In februari zal VI.P opnieuw de Dag van de Fruithandelaar vieren, een evenement waarmee de aandacht gevestigd wordt op de sector van de fruitafzet.

Golden Gold prijzen

Tijdens Fruit Attraction reikte VI.P voor de derde keer de Golden Gold prijzen uit, onderscheidingen voor de meest prestigieuze fruitwinkels in Spanje. Meer dan 3.000 winkels hadden zich ingeschreven. Een jury beoordeelde de kandidaten op basis van criteria als de keuze van merken, de presentatie en beschikbare informatie over de producten en de behandeling van klanten. Voor de finalisten maakte het bezoek van een mystery shopper ook deel uit van de wedstrijd.

Naast de uitreikingen van de Golden Gold prijzen voor de beste fruitwinkels (de winnende winkels ontvingen een trofee en 3.000 euro aan groenten- en fruitproducten om hun bedrijf een nieuwe impuls te geven), werd er ook een prijs uitgereikt voor de meest creatieve fruitwinkel. Hierin ging het om winkels die manieren ontwikkelen om de consumptie van groenten en fruit te bevorderen.

Ook heeft VI.P de 'Golden Gold Ereprijs' uitgereikt aan de vakbeurs Fruit Attraction, die zijn tiende editie had dit jaar. Dit als erkenning voor het werk in het verbinden en promoten van de fruitsector.

Publicatiedatum: