Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: Carrefour en U Enseigne vernieuwen inkoopalliantie

Oostenrijk: Rewe Group geeft mediabudget aan Mindshare
Rewe Group heeft een nieuw bedrijf uitgekozen voor het beheer van het mediabudget van de retailgroep. Eerder liep een langetermijncontract met het mediabedrijf OMD af. Op zoek naar een nieuw mediabedrijf heeft Rewe een aanbestedingsproces afgerond in Oostenrijk. Bij dit proces kwam Mindshare naar voren als de meest geschikte kandidaat voor samenwerking. Mindshare gaat nu voor het gehele portfolio van de Rewegroep in Oostenrijk werken aan zowel traditionele als online advertenties. Het mediabudget omhelst een groot aantal merken van Rewe, waaronder Billa, Merkur, Penny, Bipa, Adeg en Rewe Austria Touristic.
Bron: esmmagazine.com

Tencent ziet mogelijkheden in Chinees OV
De Chinese internetgigant Tencent ziet mogelijkheden in de Chinese sector voor openbaar vervoer. Het bedrijf gaat zich richten op zaken als betalen bij metro's door middel van QR-codes en technologieën voor bushaltes. "Openbaar vervoer is een belangrijk gebied, dat Tencent binnen de sector voor industrieel internet wil verkennen," aldus onderdirecteur Zheng Haojian. Zheng Haojian is verantwoordelijk voor de activiteiten van Tencent met betrekking tot slim transport, mobiele betalingen en innovaties op het gebied van IT en financiën. "We hopen dat we onze technologische kennis van de afgelopen 20 jaar kunnen gebruiken om de OV-sector van dienst te kunnen zijn," aldus de onderdirecteur op een forum over OV-innovaties.
Bron: xinhuanet.com

Frankrijk: Carrefour en U Enseigne vernieuwen inkoopalliantie
Carrefour en Enseigne U gaan hun gezamenlijke inkoopalliantie "Envergure" voortzetten in een nieuw contract. Het doel van Envergure is om een sterkere positie in te nemen in prijsonderhandelingen met grote nationale en internationale merken. Envergure werkt met zo'n 70 leveranciers in de supermarktsector, waaronder ook een aantal leveranciers van non-food-producten. Het nieuwe contract heeft een termijn van vijf jaar.
Bron: carrefour.com

VK: Debenhams wil 50 vestigingen sluiten
Debenhams wil als gevolg van een recordverlies tot 50 winkels sluiten. Hierdoor komen zo'n 4.000 banen op de tocht te staan. In het vorige fiscaal jaar, dat in september afliep, had de warenhuisketen een verlies van £491,5 miljoen (€554,0 miljoen), terwijl het jaar ervoor nog een winst werd behaald van £59 miljoen (€66,5 miljoen). Debenhams heeft een winkelnetwerk van 166 locaties. Eerder werden plannen bekend gemaakt voor het sluiten van 10 winkels. Directeur Sergio Bucher gaf aan dat het bedrijf moeilijke beslissingen moest nemen over winkels, waarvan werd verwacht dat de prestaties in de toekomst alleen maar verder af zouden nemen. Het bedrijf heeft nog niet bekend gemaakt welke winkels mogelijk zullen worden gesloten.
Bron: bbc.com

Meer retailomzet in Taiwan in september
De Taiwanese retailsector had na iets zwakkere resultaten in augustus weer een toename in omzet in september. Dit blijkt uit statistieken van het Taiwanese Ministerie van Economische Zaken. De retailomzet steeg in september jaar op jaar met 2,8%. In augustus kwam de omzettoename neer op 0,6%. Op maandbasis nam de retailomzet in september toe met 1,87%. De groothandelssector had jaar op jaar een toename in omzet van 2,15%, nadat eerder een omzetgroei van 4,05% werd geregistreerd. De omzet van levensmiddelen steeg in september met 7,7%. In augustus was de omzettoename van deze categorie nog 5,17%.
Bron: forextv.com

Duitsland: Edeka test elektrische vrachtwagen
De Duitse supermarktketen Edeka experimenteert met een elektrische vrachtwagen. De volledig elektrische eActros is ontwikkeld door Mercedes-Benz en zal een jaar land rond Berlijn worden gebruikt. De elektrische vrachtwagen heeft een capaciteit van 25 ton en bevat een koelsysteem van Schmitz Cargobull. Als de vrachtwagen volledig is opgeladen kan deze een afstand rijden van 200 kilometer. De vrachtwagen zal goederen leveren aan supermarkten van Edeka in het centrum van Berlijn op dagelijkse routes van tussen de 150 en 300 kilometer, waarbij tot 10 ton aan gekoelde versproducten worden vervoerd. Tijdens het in- en uitladen van de eActros wordt de vrachtwagen opgeladen, zodat het bereik van de wagen wordt geoptimaliseerd.
Bron: fullyloaded.com.au

VS: RangeMe-platform voor supermarkt-leveranciers
RangeMe heeft een nieuwe platform opgezet, waarmee leveranciers duidelijker de wensen van supermarktketens kunnen zien. Het platform moet het voor retailers mogelijk maken om sneller nieuwe producten te ontdekken. Ook is het platform bedoeld voor leveranciers om huidige retailtrends te herkennen, voordat de leveranciers met nieuwe producten op de markt komen. Het platform Industry Insights koppelt leveranciers met inkopers van supermarktketens door informatie van beide partijen in te vullen. De meeste informatie is afkomstig van supermarkten zelf op basis van data van consumenten. RangeMe geeft zodoende informatie over wat supermarkten precies zoeken in de maanden voordat nieuwe producten in de schappen belanden. Leveranciers kunnen optimaal gebruik maken van de mogelijkheden in de sector, door aan de hand van de data beter te letten op zaken als gewenste maten van de producten of de juiste prijzen.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Onafhankelijke supermarkten in Boston krijgen eigen bezorgplatform
Een aantal onafhankelijke supermarkten in Boston hebben nu de mogelijkheid om bestellingen aan huis af te leveren. Via een eigen commercieel online platform kunnen de onafhankelijke supermarkten nu concurreren met grotere ketens. Het platform is opgezet door het in New York gevestigde IT-bedrijf Mercato. De retailers die zich op het platform hebben aangesloten zijn onder andere in Boston gevestigde slagerijen, viswinkels, bakkerijen en kleine supermarkten. Een van de grotere partners van Mercato, Boston Public Market, heeft een assortiment van meer dan 24 populaire producten, zoals onder andere fruit van Red Apple Farm. Mercato haalt namens de klant bestellingen op bij de aangesloten retailers en bezorgt deze vervolgens tegen een kleine vergoeding bij het adres van de consument.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Target heeft gratis bezorgdienst tijdens kerstdagen
Target heeft meer opties voor thuisbezorging en click & collect voor online retail gepland. Vanaf 1 november tot 22 december kunnen producten in het assortiment van Target gratis worden besteld, waarbij een levertijd van twee dagen wordt aangehouden. Bij de gratis bezorgdienst is verder geen sprake van een verplicht lidmaatschap of van een minimum bestelling. Target kondigde de nieuwe bezorgdienst in maart van dit jaar al aan. De retailer hoopt hiermee concurrenten als Walmart en Amazon naar de kroon te steken.
Bron: reuters.com

VS: Northgate Gonzalez Market installeert nieuwe geldwisselsystemen
De in het zuiden van Californië gevestigde keten Northgate Gonzalez Markets heeft zijn geldtelmachines in alle winkels vervangen met nieuwe geldwisselsystemen. De automaten worden geleverd door Coinstar LLC, dat is gevestigd in Washington. De nieuwe apparaten hebben opties om munten om te zetten in briefgeld, cadeaukaarten of om het geld te schenken aan goede doelen. De locaties van de automaten zijn op te zoeken via de site van Coinstar. Volgens Lee Pantalone van Coinstar zijn de geldwisselautomaten een bedrijfsklare oplossing, die ervoor zorgt dat werknemers bij Northgate Gonzalez Market zich meer kunnen richten op klantenservice en winkelwerkzaamheden in plaats van het wisselen van geld van consumenten.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart sluit overeenkomst voor duurzame energie
Walmart heeft een overeenkomst gesloten met de energieleverancier SunPower. SunPower gaat zonnepanelen installeren bij twee distributiecentra en negentien vestigingen in Illinois. Het energiesysteem is een combinatie van installaties op daken en op de grond, die samen voor 23 megawatt aan energie op zullen leveren. Walmart's onderdirecteur voor energie, Mark Vanderhelm, zei in een verklaring dat zonne-energie van cruciaal belang is met betrekking tot de plannen van Walmart voor duurzame energie. "De geplande projecten met SunPower duwen ons in de juiste richting met betrekking tot onze doelstellingen voor duurzame energie," aldus Vanderhelm. De bouw van de systemen in Illinois gaat in de eerste helft van 2019 van start. 
Bron: cnbc.com

VS: Associated Retail Operations heropent Honey Bee-winkel
Associated Retail Operations (ARO), een afdeling van Associated Wholesale Grocers, gaat zijn Honey Bee Produce-winkel heropenen als een vestiging onder het merk Macey's. Net als Honey Bee Produce is Macey's een keten die onder de portfolio van ARO valt. Alle werknemers blijven bij de heropende winkel werkzaam. Het assortiment van de voormalige Honey Bee-winkel wordt uitgebreid met huismerken van Macey's. Hoewel het experiment met Honey Bee Produce uiteindelijk voor ARO niet heeft gewerkt, heeft het bedrijf wel veel geleerd over hoe een kleiner winkelformat zich verhoudt tot grotere formats. De kennis die door het experiment is opgedaan is voor ARO van essentieel belang met betrekking tot het beheren van een winkel gericht op gezonde biologische producten.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: