Vervoerders van levensmiddelen zeggen kapot te gaan aan opdrachtgevers die hen zouden uitwringen. Supermarkten op hun beurt klagen over een gebrekkige aanvoer van artikelen. Ze hebben grote moeite de winkelschappen gevuld te krijgen. Walther Ploos van Amstel, onafhankelijk logistiek expert, noemt de positie van de wegvervoerders zorgwekkend. Hij voorziet lege schappen met kerst.
Wat vrachtrijders ervaren, valt moeilijk te rijmen met de economische wetten. Ze hebben het in jaren niet zo druk gehad met dank aan de hoogconjunctuur. Vrachtwagens en magazijnen puilen uit. Er is schaarste aan mankracht en materieel. En toch zien de vervoerders nauwelijks kans om de gestegen kosten door te berekenen aan hun klanten. Ze verliezen marge terwijl ze juist marge moeten winnen om de mindere tijden, die ooit weer aanbreken, door te komen.
Klem
"We zitten klem tussen voedingsproducent en supermarkt, twee economische machtsblokken in Nederland", zegt Diederik Jan Antvelink, directeur van transporteur Nedcargo. Hij ziet de jarenlange supermarktoorlog als grote boosdoener. Prijzen in de winkels staan onder druk, voedingsproducenten krijgen minder betaald en voor het vervoer blijft amper geld over. De vervoerders zitten vooral in hun maag met de loonkosten, goed voor zeker 50% van de kostprijs.
Leveringsproblemen
Vervoerders moeten regelmatig concessies doen bij het aannemen van personeel, zodat niet iedereen de vereiste vaardigheden in huis heeft. Er worden fouten gemaakt in het logistieke proces, producten komen op een verkeerde plek of te laat in de winkelschappen. Dat maakt het weer moeilijker om over de tarieven te praten.
Indexatie
Volgens betrokkenen moet er een indexatie worden afgesproken, maar die is dan wel de hoogste ooit. Vervoerders vrezen dat in zo’n geval de supermarktketens en toeleveranciers zoals voedselproducenten tenders gaan uitschrijven. Met als doel die prijsverhoging te omzeilen en zo bij een andere vervoerder uit te komen. Er zullen immers altijd vervoerders zijn die toch goedkoper gaan aanbieden.
Gevreesd wordt dat de wal het schip uiteindelijk zal keren. Misschien moet er eerst een grote logistieke dienstverlener op de fles gaan voordat iedereen begrijpt dat het zo niet langer kan.
Bron: Financiële Dagblad