Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: grotere broccolioogst dankzij regenval

Non-profit organisatie +Brócoli verwacht dat de oogst van broccoli nu beter zal zijn dan die van het seizoen dat afgelopen zomer eindigde. Dit dankzij de overvloedige regenval in de afgelopen maanden, wat betekent dat er gedurende praktisch het hele seizoen geen periodes van droogte waren in de teeltregio's. Voor de maanden november en december wordt er een oogst verwacht die tussen de 10 en 30 % groter is dan in dezelfde maanden in 2017. 

Als het weer verder nog meewerkt, gaat het broccoliseizoen van start met "goede vooruitzichten". Dat zegt Javier Bernabéu, secretaris van + Brócoli. Hij noemt goede verwachtingen met een overvloed aan broccoli en optimale prijzen voor telers en consumenten in de komende maanden.

Ondanks dat merkt Bernabéu op dat er in de daaropvolgende winter- en voorjaarsmaanden een tekort aan broccoli zou kunnen ontstaan. In die maanden zal er namelijk waarschijnlijk een vermindering van de teelt plaatsvinden doordat de prijs van de groente vorig jaar in deze periode "slecht was".

Anderzijds heeft de regenval van de afgelopen maanden ervoor gezorgd dat er naar verwachting  "voldoende water" is voor het hele seizoen en dat droge periodes vermeden kunnen worden tot in ieder geval de zomer van 2019. Daarnaast is er sprake van een grote consumptie van de groente. Deze is volgens de secretaris van +Brócoli "constant gegroeid" in de afgelopen jaren.

Partners +Brócoli verenigen zich rondom broccoli op Fruit Attraction

+Brócoli neemt opnieuw deel aan Fruit Attraction in Madrid. Het doel is om onder het motto #Meunoalverde ('ik sluit me aan bij het groene') bekendheid te geven aan broccoli. De consumptie van broccoli is al een trend in Spanje vanwege de gezondheidsvoordelen van de groente en zijn veelzijdigheid in de keuken.

Een groot deel van de meer dan 60 partners van de organisatie (telers, marketeers, verpakkers) zijn aanwezig op dit belangrijke evenement om synergie te creëren rondom de broccoli. Het doel is om om de aanwezigheid van deze groente in het voedingspatroon van consumenten te vergroten en de komst van nieuwe partners die de boodschap van +Brócoli kunnen helpen versterken aan te moedigen, vertelt Bernabéu.

Volgens Bernabéu is de broccoli een "vlaggenschip" van Spanje. Het land is een van de grootste telende landen van deze groente ter wereld. Meer dan 90 % van de Spaanse teelt is bestemd voor de export, met name naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland en Italië. Buiten Europa wordt er geëxporteerd naar Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten, de nieuwe markten waar in de laatste seizoenen ook afgezet werd.

Publicatiedatum: