Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF-inkoper Sven Van De Voorde, Delhaize

Nieuwe Delhaize-formule focust op biologisch en convenience

Tholen – Eind september heeft Delhaize in Nijvel zijn eerste hernieuwde winkel heropend. “We hebben de indeling van de winkel volledig omgegooid. Wanneer men de winkel binnenkomt loop je direct op het fruit om te snacken. Ook hebben we een grote nadruk gelegd op bio. We brengen biologisch naar voren door die te groeperen door middel van een kleurencode zodat de klant door de hele winkel het bio-product terugvindt”, aldus Sven Van De Voorde, AGF-inkoper bij Delhaize. Ook heeft Delhaize de verpakkingen van biologisch groenten en fruit aangepakt. “We proberen waar mogelijk bio-producten zonder verpakking te verkopen, tenzij de verpakking het product voor bewaring ten goede komt. We hebben nu gekleurde wortelen, schorseneren en aardpeer die we verkopen zonder verpakking.”





Versmarkt
“We leggen de nadruk op bio omdat we de vraag enorm hard zien stijgen. Het biologisch segment wordt gedreven door gezondheid en smaak. We proberen bij onze klanten gezondheid te stimuleren vandaar dat we veel nadruk leggen op biologisch”, aldus Sven. “We zien dat de klant snel veranderd. Midden in de week koopt men graag convenience en aan het eind van de week koken ze graag voor familie dus moeten we op al deze zaken anticiperen en antwoord geven. Nijvel is ontstaan vanuit de noden van de klant. Daarom staat groenten en fruit niet meer aan de ingang van de winkel, maar eerder naar achter. Dit is logischer in de shoppingbeleving van de klant. Eerst komt de klant in de snacking en ‘on-the-go’ producten, daarna staan de dranken en dan komen de groenten en fruit. In Nijvel hebben we de winkel ingericht met lage meubels. Hierdoor lijkt het alsof je in een versmarkt loopt.”

Katoenen zakken
Volgende week wordt de tweede hernieuwde winkel van Delhaize geopend en dit jaar zullen er nog tiental winkels volgen en volgend jaar wordt de rest gedaan. “In Nijvel gebruiken we enkel nog papieren en katoenen zakjes. De katoenen zakjes zijn herbruikbaar en we zien dat de klant dit heel goed opneemt en deze ontwikkeling positief ontvangt. Deze reactie maakt dat we het plan versneld naar de andere winkels uitrollen. We zien dat de klanten bij het volgende bezoek ook zijn eigen katoenen zakje meeneemt. Ook zitten we in Nijvel wat beperk met ruimte voor fruit en groenten. Daarom werken we nog meer op de seizoenen en de klant ervaart dat als prettig. De klant neemt dat goed op. Het is een goede leerschool om te zien dat de klant anders in retail staat als een paar jaar geleden”, zegt Van De Voorde.

De AGF-inkoper ziet dat alle producten met een convenience-inslag het goed doen de laatste tijd. “Producten die het leven vergemakkelijken neemt de klant goed op. Ook het Mediterraanse schap is booming. Het is de fruit en groenten wel een beetje aan het ontgroeien, desondanks is het wel razend populair”, besluit Sven.





Voor meer informatie:
Delhaize
Delhaize Le Lion / De Leeuw Comm. VA 
Osseghemstraat, 53 
1080 Brussel 
+ 32 2 412 21 11 
www.delhaize.be