Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Natuurlijke zoetstoffen en additieven uit groente- en fruitafval

Appel- en perenschillen in taart en koekjes, aardappelcomponenten of bananenschillen in de chocomel. Onder de naam Fooditive introduceert de start-up 7th Circle een nieuwe generatie additieven, volledig gebaseerd op restproducten uit de groenten- en fruitsector. “Wij maken een revolutie voor de voedings- en drankenindustrie mogelijk om producten in de schappen van de supermarkt te zetten die vrij zijn van de chemicaliën en dus ongevaarlijk voor de gezondheid van de consument”, aldus 7th Circle oprichter en wetenschapper Moayad Abushokhedim. Telers en supermarkten kunnen ook profiteren volgens de start-up. "Tegen een eerlijke prijs leveren zij de grondstoffen waarmee afval in additieven wordt getransformeerd."

De additieven zijn volledig gebaseerd op restproducten van groenten en fruit. "Zo zijn onze emulgatoren afgeleid van aardappelen en worden onze zoetstoffen gemaakt van de schillen van peren en appelen. We gebruiken bananenschillen als hoofdingrediënt van onze verdikkingsmiddelen en wortelen staan aan de basis van onze conserveringsmiddelen. 7th Circle hanteert strenge maatstaven om de voedselveiligheid te kunnen garanderen door bijvoorbeeld te testen op pesticiden en zware metalen."

E-nummers
Het gebruik van zoetmakers en andere additieven is niet alleen gangbaar maar ook belangrijk in de hedendaagse voedingsmiddelen- en drankenindustrie, aldus 7th Circle. Hoewel de verkoop van Fooditive producten uitsluitend aan producenten plaatsvindt, streeft 7th Circle ernaar om het bewustzijn onder consumenten te vergroten: "zij moeten weten dat er natuurlijke, gezonde alternatieven bestaan voor veel van de vervelende E-nummers waar we tot nu toe mee te maken hadden. Consumenten willen begrijpen wat ze eten," aldus Moayad Abushokhedim. "7th Circle is gespecialiseerd in de productie van volledig natuurlijke additieven en zoetstoffen omdat we geloven dat dit is wat consument wenst en wat het milieu nodig heeft. De natuurlijke zoetstoffen zijn caloriearm, waarmee ze zelfs veilig zijn voor mensen die lijden aan diabetes of gewoon bewust willen zijn van hun lichaamsgewicht." 

Om de strategie van duurzaamheid te onderstrepen, streeft de start-up naar een productie die volledig op basis van hernieuwbare energie is gebaseerd. “We geloven dat de toewijding aan en zorg voor onze planeet iets geweldigs teruggeeft: onze gezondheid,” aldus Abushokhedim. “Deze producten zijn revolutionair en dragen bij aan een betere wereld. In dat geloof staan wij niet alleen. Tijdens de gesprekken met potentiële investeerders kregen we hiervoor veel bijval, ook daar waar je dat niet direct verwacht.”

Bron: 7th Circle

Publicatiedatum: