Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'crossdocking biedt potentie'

Spar-manager Nico Kuipers pleit voor bundeling logistiek in de retail

Alle retailketens in Nederland zijn druk bezig allemaal afzonderlijk hun processen aan het optimaliseren. Het duurste gedeelte van de keten is echter het stuk naar de winkels toe. In dat stuk fijnmazige distributie zit 40 tot 50% van de logistieke kosten. Er valt dus enorm veel winst te behalen door die goederenstromen te bundelen: minder kilometers, minder CO2 en dus duurzamer en goedkoper vervoeren. Dat stelt Nico Kuipers, supply chain manger van de Spar Holding.

"Er zijn zoveel kleine partijen in de markt. Er zijn 4.300 supermarkten in Nederland met 43 distributiecentra". Kuipers heeft alle 43 centra op een kaartje geplot. "De uitdaging is hoe we met de dunne marges in retailland onze organisaties goed kunnen laten draaien. Als je dit plaatje ziet, rijden we elkaar dus allemaal voorbij en zijn we allemaal afzonderlijk onze processen aan het optimaliseren. Waarom kunnen we samen geen netwerkorganisatie optuigen? Als retailer wil ik eigenlijk maar één ding: de goederen op een bepaald moment onder een bepaalde conditie op een bepaalde GPS-codrdinaat: en dat willen alle retailers. Waarom zou je dan niet kunnen bundelen?"

Zo zouden retailers 's nachts goederen van de verschillende distributiecentra naar een centraal punt kunnen brengen, een crossdocklocatie, om vervolgens de rolcontainers van verschillende retailers te bundelen om die dan naar de verschillende winkels te brengen. "De druk op de deuren is in een distributiecentrum het hoogst. En in veel distributiecentra staan 's nachts de goederen stil. Ik denk dat het daarom potentie heeft", aldus Kuipers.

Kuipers wil zijn plannen voor retail Nederland graag tot uitvoering te brengen. De eerste stap is om aan de potentie van een netwerkorganisatie te rekenen, samen met adviesorganisatie ArgusI, een specialist op dit gebied. "Ik wil daarom collega retailers vragen data te delen, zodat wij kunnen onderzoeken wat de potentie van zo'n netwerk is."

Bron: Logistiek
Publicatiedatum: