Marokkaanse goji-bessen voor de Duitse markt

Lars Grossmann, de oprichter van het Duitse 'Konfitee Naturkost' en directeur van 'Beerenfrucht IMG', heeft al veel ervaring in de bessenteelt: al sinds 2003 heeft hij talrijke plantages voor gojibessen in heel Europa aangelegd. Vanaf 2009 teelt hij aroniabessen in Duitsland en sinds twee jaar heeft hij samen met zijn zakenpartner grote arealen in Marokko voor allerlei soorten bessen. Het zwaartepunt van de teelt ligt daar op gojibessen, blauwe bessen, cranberry's, frambozen en aardbeien.

Gojibessen
In Duitsland zijn gojibessen eerder in gedroogde vorm bekend. Ze zijn echter ook voor de verse consumptie geschikt, weet de deskundige: „Op de Europese markt vindt men vaak niet de juiste rassen. De originele rassen uit Azië worden om transporttechnische redenen gedroogd, maar smaken vers heel erg goed. Daarin zit het voordeel van de teelt in Marokko: we zijn hemelsbreed slechts 20 kilometer van Spanje verwijderd. Als ons fruit na het transport aankomt, zijn de bessen nog perfect zoet." Ondanks alles gaat het bij de verse gojibessen nog om een nicheproduct: „Om daar verandering in te brengen, is er enkele weken geleden een reportage voor het tv-programma Galileo opgenomen." Ook in andere campagnes ter vergroting van de bekendheid is men geïnteresseerd.


Blauwe bessen
De blauwe bes moet aanzienlijk minder om haar bekendheid strijden. Lars: „We breiden momenteel onze teeltgebieden ook verder uit in het zuiden van Marokko om het seizoen te verlengen. Momenteel zijn we nog vooral in het noorden vertegenwoordigd, waar het in de winter echter heel koud is. Met ons areaal in het zuiden kunnen we volgend jaar al heel vroeg, vanaf eind januari of begin februari, blauwe bessen leveren." Door de uitbreiding van het areaal zouden de Marokkaanse bessen al vier maanden eerder beschikbaar zijn. Zo kan men het voordeel ten aanzien van Zuid-Amerikaanse bessen nog verder vergroten.

Lars legt uit dat Zuid-Amerika geen grote concurrent is voor zijn Marokkaanse producten, omdat de seizoen qua tijd zoveel van elkaar verschillen. Bovendien wordt er voorkeur gegeven aan bessen uit herkomstlanden die dichterbij liggen: „De inkopers van blauwe bessen passen zich heel erg aan het seizoen aan. Spaanse of Marokkaanse bessen worden alleen afgenomen als er geen Duitse bessen beschikbaar zijn. En alleen als er geen product uit de Europese of Marokkaanse teelt beschikbaar is, neemt men bessen uit Zuid-Amerika af."

De vraag naar blauwe bessen is enorm groot en er is geen einde van de groei in zicht: „De vraag was deze zomer definitief groter dan het aanbod, en dat is vaak zo. Blauwe bessen zijn eigenlijk al heel bekend in Duitsland, maar er bestaat nog een enorm potentieel voor de vergroting van de consumptie." Speciale trends qua rassen zijn er niet, meent de deskundige: „Zoet en groot moeten ze zijn! Dat zijn de belangrijkste aspecten voor de consumenten. Bij de teelt moet men erop letten welke rassen men neemt. Sommige bessen hebben vorst in de winter nodig, andere zijn het hele jaar door in de groeifase. Deze kan men dan ook beter inzetten in warmere gebieden."

„We verpakken op wens van de retail"
De bekendheid en populariteit weerspiegelt zich ook in de verpakkingsbranche. „Buiten het seizoen worden er meestal kleine schaaltjes van 100-125 gram aangeboden, maar in het hoofdseizoen ziet men steeds vaker kleine emmertjes van 500 gram die ook voor tomaten gebruikt worden." Gevestigd op de Lüneburger Heide bevindt Konfitee Naturkost zich middenin één van de hoofdteeltgebieden van blauwe bessen in Duitsland. Het bedrijf heeft ook een partnerschap met een nieuw verpakkingsbedrijf. „We verpakken dus alle bessen op wens van de retail." Naast de grotere verpakkingen merkt Lars nog een trend: „Ook gemengde verpakkingen met drie verschillende bessensoorten – bijvoorbeeld frambozen, blauwe bessen en bramen – van elkaar gescheiden in een verpakking zijn populair. Als men ervoor kan zorgen de passende keuze aan soorten te bieden, dan wordt dat graag gezien."

Superfoods uit Duitse teelt
Ook het derde hoofdproduct van Konfitee Naturkost, de aroniabes, valt in de categorie 'superfoods'. Lars: „Momenteel ligt de trend echter vooral bij superfruit en daarbij staat de aroniabes ver vooraan. Ook al is de bes niet zozeer voor de verse consumptie geschikt, de mensen maken er graag sap van of gebruiken aroniabessen als ingrediënt voor smoothies. Gewoon omdat het gezondheidsaspect heel ver vooraan staat." Sinds enkele jaren krijgt hij al aanvragen van grote supermarktketens. Vanaf volgend jaar plant hij de uitlevering van de bes. „Bij aroniabessen duurt de oogstfase echter maar heel kort, als men de oogst opdeelt kan men 4 tot 6 weken per jaar verse aroniabessen leveren. De vraag is enorm maar de beschikbaarheid slechts heel beperkt."

Het grootste deel van de teelt van de bedrijven (aroniabessen, aardbeien en frambozen) bestaat uit bio-producten. Voor blauwe bessen heeft de teler zowel conventionele alsook biologische arealen ter beschikking. „De biologische teelt wordt steeds belangrijker."

Naast de teelt, de verkoop en verpakking van de bessen bieden Lars en zijn partners ook advies voor potentiële telers: „We geven ook seminars en scholing en begeleiden bedrijven die telen en helpen bij de afzet. Dat is niet altijd makkelijk - er zijn velen die in de teelt geïnteresseerd zijn maar niet de juiste wegen kennen om het product op de markt te brengen. Daarbij helpen wij dan."

Voor verdere informatie:
Lars Grossmann
IMG Beerenfrucht GmbH
Am Varrenbruch 8
29690 Schwarmstedt
Tel: 05071 9668234
E-mail: lg@beerenfrucht-img.de
Web: www.beerenfrucht-img.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven