Rusland: X5 opent nieuw distributiecentrumDe Russische supermarktketen X5 Retail Group heeft een nieuw logistiek centrum geopend in Yaroslavl. De faciliteit heeft een oppervlak van 3.150 vierkante meter en gaat ondersteuning geven aan zo'n 500 Pyaterochka-vestigingen in de regio's Yaroslavl, Arkhangelsk, Vologda, Ivanovo en Kostroma. Via de faciliteit worden producten geleverd van meer dan 500 leveranciers. Ook worden lokale bedrijven geholpen met het vergroten van hun omzet, het transport naar andere regio's en het verminderen van de logistieke kosten. Het nieuwe distributiecentrum krijgt zes verschillende temperatuurzones, zodat producten uit alle categorieën kunnen worden opgeslagen.
Bron: retail-insight-network.com
Groei Roemeense retailomzet neemt af in augustusDe omzet van de Roemeense retailomzet is in augustus jaar op jaar met 1,5% toegenomen. De bruto omzet nam jaar op jaar met 1,7% toe. Dit blijkt uit het Roemeense nationaal bureau voor de statistieken. Hoewel jaar op jaar er sprake is geweest van meer omzet, nam deze groei op maandbasis af. In juli was sprake van een omzetgroei van 5,3%. De vertraging in omzetgroei kwam met name door de afname in omzet voor brandstof van 8,3%. De omzet van levensmiddelen, dranken en tabak steeg met 6,1%, terwijl die van non-food-producten in vergelijking met augustus 2017 met 3,8% toenam.
Bron: romania-insider.com
Casino onthult nieuw winkelconcept in ParijsCasino Group heeft onder de naam "Le 4 Casino" een nieuw winkelconcept geïntroduceerd in Parijs. De nieuwe winkel is geopend op de Champs-Elysées in samenwerking met de distributeur Prodistribution. Volgens Casino is de nieuwe winkel een plek waar online technologie het dagelijks leven van de klant verbetert. Het assortiment bestaat voor een groot deel uit huismerkproducten van Casino, samen met een breed assortiment aan biologische en veganistische producten. Ook bevat de winkel een zogeheten CDiscount-showroom. Consumenten kunnen hun boodschappen afrekenen zonder in een kassarij te staan. Ook kunnen ze binnen de winkel gebruik maken van interfaces om overzicht te krijgen van het assortiment. Verder wordt er gebruik gemaakt van augmented reality, die de winkelervaring verder moet verbeteren.
Bron: esmmagazine.com
Australië: Wesfarmers doet Coles van de handHet Australische conglomeraat Wesfarmers is van plan om zijn supermarktafdeling Coles van de hand te doen. Door zich uit het relatief zwak presterende Coles terug te trekken wil Wesfarmers meer mogelijkheden vrijmaken voor grotere winstmarges in andere activiteiten. Het kapitaal dat door het afstoten van Coles wordt vrijgemaakt gaat dan ook in eerste instantie worden gebruikt om de overige ondernemingen van Wesfarmers te verbeteren. Daarna wordt gekeken naar nieuwe overnames of het terugkopen van aandelen. De eenmalige kosten voor het desinvesteren in Coles worden door Wesfamers geraamd op AU$148 miljoen (€91,2 miljoen).
Bron: reuters.com
VS: omni-channel retailomzet boven de $1 biljoenDoor middel van exclusieve samenwerking met Rakuten Intelligence heeft Nielsen de statistieken in kaart kunnen brengen met betrekking tot de omni-channel retailomzet van zogeheten FMCG-producten (Fast Moving Consumer Goods). Daaruit blijkt dat de omzet van deze categorie via alle kanalen samen in 2018 boven de $1 biljoen (€871,5 miljard) is uuitgekomen. Online supermarkten hadden in de afgelopen drie jaar voor meer dan $21,6 miljard (€18,8 miljard) aan omzet. Dat is 88% meer dan hetzelfde cijfer in 2017, dat toen op bijna $11,9 miljard (€10,4 miljard) stond. Het supermarktsegment vormt 26% van de totale online FMCG-omzet. Het is nog steeds slechts een schijntje bij het offline supermarktsegment. De totale omzet bij conventionele supermarkten stond dit jaar op $413 miljard (€360,0).
Bron: supermarketnews.com
VS: Giant onthult nieuw winkelformat "Heirloom Market"De winkelketen Giant Food Stores, dat onder het beheer van Ahold Delhaize valt, heeft een nieuw winkelformat geïntroduceerd. Heirloom Market is gericht op stadsgebieden. De eerste vestiging volgens het nieuwe format wordt opgezet in het stadscentrum van Philadelphia. De winkel moet voor het einde van dit jaar van start gaan. Aanvankelijk werd gedacht dat de betreffende locatie werd gebruikt voor een BFresh-vestiging. BFresh is een format dat in 2015 in Boston door het Fresh Formats-team van Ahold is geïntroduceerd. Sindsdien is Fresh Formats als afdeling ontbonden en wordt het BFresh-format beheerd door het merk Stop & Shop, dat eveneens onder Ahold Delhaize valt. Giant heeft al langer vestigingen in Philadelphia. De Heirloom Market-vestiging is echter de eerste die pal in het centrum van de stad actief is. Er zijn inmiddels al plannen voor meerdere Heirloom Market-locaties.
Bron: winsightgrocerybusiness.com
VS: Amazon heeft een derde van online markt in handenMet het begin van de zomer had Amazon een marktaandeel van 30% in de Amerikaanse online retailsector. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het in Illinois gevestigde marktonderzoeksbureau Brick Meets Click. Tijdens het onderzoek werden enquêtes gehouden onder 4.855 consumenten van 18 jaar en ouder. Daaruit bleek dat geen enkel bedrijf ook maar in de buurt komt van de dominante positie van Amazon binnen de online sector. Het marktaandeel van de supermarktafdeling van Amazon is binnen het betreffende online segment grofweg even groot.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Aldi opent nieuw distributiecentrum in VirginiaAldi heeft onlangs een geavanceerd distributiecentrum geopend in Dinwiddie in Virginia. De nieuwe faciliteit wordt vergezeld van een nieuw lokaal hoofdkwartier van de discountketen. De nieuwe locatie is onderdeel van de uitbreiding die Aldi in het zuiden van de VS van plan is. De plannen voor het bouwproject werden twee jaar geleden aangekondigd. In totaal heeft Aldi hiervoor $57 miljoen (€49,6 miljoen) geïnvesteerd. De faciliteit heeft een oppervlak van 52.250 vierkante meter. Vanuit het dc worden tussen de 70 en 80 filialen van Aldi ondersteund in de omgeving van Richmond-Petersburg, Hampton Roads en de oostelijke delen van North Carolina. Het terrein waar het dc op is gebouwd heeft een oppervlak van 32 hectare en werd in 2017 overgenomen voor $3,6 miljoen (€3,1 miljoen).
Bron: delimarketnews.com
Canada: Instacart verzorgt thuisbezorging in WinnipegReal Canadian Superstore gaat met Instacart samenwerken om zijn netwerk voor thuisbezorging uit te breiden in de omgeving van Winnipeg. Door de uitbreiding wordt thuisbezorging mogelijk gemaakt voor zo'n 200.000 huishoudens. Consumenten kunnen hun bestellingen bij Real Canadian Superstore plaatse, die vervolgens binnen het uur aan huis worden afgeleverd door Instacart. "We zijn een bedrijf dat gericht is op de klant. We zoeken altijd naar nieuwe manieren om het doen van boodschappen makkelijker te maken," aldus onderdirecteur Herman Paek van Loblaw. "De mogelijkheden voor thuisbezorging vullen onze eigen winkels en afhaaldiensten aan. Het zorgt voor meer gebruiksgemak en kwaliteit voor onze consumenten, op wat voor manier ze dan ook boodschappen willen doen."
Bron: markets.businessinsider.com
VS: Meer kwartaalwinst voor Costco Costco Wholesale Corporation had in zijn vierde kwartaal een winst van $1,04 miljard (€905 miljoen), oftewel $2,36 (€2,06) per aandeel. In dezelfde periode van vorig jaar stond de winst nog op $920 miljoen (€801,7 miljoen), oftewel $2,08 (€1,81) per aandeel. De winst per aandeel van het vierde kwartaal kwam overeen met de prognoses van analisten van Thomson Reuters. De omzet van de afgelopen periode was jaar op jaar met 5,0% gestegen van $42,30 miljard naar $44,41 miljard (van €48,5 miljard naar €51,0 miljard).
Bron: markets.businessinsider.com
VS: Stop & Shop onthult vernieuwd winkelformatStop & Shop Supermarket Co. heeft een nieuwe versie onthuld van de vormgeving van zijn winkels. De nieuwe stijl wordt in eerste instantie toegepast bij 21 vestigingen in de omgeving van Hartford in Connecticut. Het moederbedrijf Ahold Delhaize USA gaf in de zomer van dit jaar aan dat een nieuw format voor de lokale supermarktketen zou worden ontwikkeld. Er is voor $70 miljoen (€80,3 miljoen) geïnvesteerd in het verbeteren van de winkelervaring bij Stop & Shop. De focus lag daarbij met name op een gezond assortiment van verse, lokale producten.
Bron: progressivegrocer.com