Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog Pricewise

Bied duurzaam aan!

Een grote groep consumenten houdt zich tegenwoordig bezig met duurzaamheid en kijkt daardoor kritisch naar de hoeveelheid plastic verpakkingen. Tijdens het winkelen houdt de consument ook verspilling in het achterhoofd. Dat bewustzijn resulteerde ondertussen ook in acties, zoals de Plastic Attacks, waarbij de consument aangespoord wordt om alle overbodige verpakkingen achter te laten in de winkel. Meewerken aan het verpakkingsprobleem en duurzamer worden, kan dus zeer voordelig zijn voor de winkelier.

De koeling
Een eerste punt van aanpak zijn de open koelkasten die in sommige winkels nog steeds gebruikt worden. Door te investeren in koelkasten met glazen deuren heb je meer controle over zowel de temperatuur van de koeling zelf als over die van de winkel. Gesloten koelkasten zijn dus een investering die zorgen voor energiebesparing. Zorg er daarnaast voor dat je winkel draait op groene stroom. Heb je nog geen groene stroom? Ga dan energie vergelijken en vind zo het goedkoopste én groene energiecontract. Aangezien transparantie gewaardeerd wordt, is het een goed idee om bij de koeling een energievergelijking te tonen. Zo kun je jouw klanten informeren over de keuzes die je hebt gemaakt en kunnen ze zelf ook de keuzes van energie vergelijken en meer informatie vinden op het internet. Tegenwoordig bestaan er trouwens ook groenere alternatieven voor het klassieke magazijn om groenten en fruit in te bewaren. Een voorbeeld is de nieuwe Zwitserse opslagruimte van Union-Fruits Frenaco, waarbij men werkt met een dynamisch gecontroleerde atmosfeer om zo de producten zo langer te bewaren. Hoe minder eten er weggegooid moet worden, hoe beter.

Verse (bio)producten
Ook de verpakking van bioproducten is een investering waard. Bij bioproducten zoals groenten en fruit is het belangrijk dat het bio product onderscheiden kan worden van het gewone product. Daarvoor zijn er echter ondertussen meer oplossingen dan alleen een plastic verpakking. Zo kunnen veel groenten en fruit met behulp van laserstralen een kenmerk krijgen. Het laseren tast alleen de buitenste laag aan, en die laag kan nog steeds geconsumeerd worden. Voor sommige producten die hiervoor niet in aanmerking komen, zijn er echter nog andere oplossingen. Zo zijn er ondertussen al leveranciers die frambozen aanbieden in een kartonnen bakje. Een bijkomend voordeel hiervan is dat er gewerkt kan worden met gerecycleerd karton. Voor biofruit dat minder kwetsbaar is, zijn er ook oplossingen. Zo kun je bio bananen bijvoorbeeld onderscheiden door een afbreekbare sticker in plaats van een plastic zak.

Geef klanten een keuze
Daarnaast zijn er nog oplossingen die je als winkelier kunt aanbieden. Zo zijn papieren zakjes een goede overgangsmaatregel om de klanten te doen wennen aan het idee dat er geen plastic zakjes meer beschikbaar zullen zijn. Uiteraard zijn die papieren zakjes nog steeds een wegwerpproduct en geen finale oplossing. Daarom is het een goed idee om te overwegen om herbruikbare groenten- en fruitnetjes te verkopen in je winkel. Die zakjes bevatten gaatjes of zijn doorzichtig, waardoor je aan de kassa kunt zien om welk product het gaat. In ieder geval is het voordelig om aan jouw klanten te laten weten dat jij bezig bent met duurzaamheid.

Dit is een blog van Pricewise.

Publicatiedatum: