Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Argentinië, Peru, Uruguay en Chili

Zuid-Amerika: Oogstraming en afzetprognose blauwe bessen

In het kader van goede communicatie tussen de grootste productie landen in Latijns-Amerika hebben Federico Bayá, voorzitter van ABC, Miguel Bentín, voormalig voorzitter van ProArándanos, Álvaro Galione, vertegenwoordiger van UPEFRUY en Andrés Armstrong, voorzitter van de Chilean Blueberry Committee de volgende raming en verwachte oogst voor het huidige seizoen bekendgemaakt.

Vorig seizoen werden er in totaal 176.850 ton blauwe bessen vanuit Zuid-Amerika geëxporteerd en dat betekende een groei van 17%, die met name aangejaagd werd door Peru (+76%). In week 51 bereikte de aanvoer een piek mede dankzij de opmars van Chili. Toch was er over het algemeen sprake van een vlakker aanbod als gevolg van de voortdurende aanwezigheid van Peru en Mexico gedurende het seizoen. Het commerciële seizoen zoals het tot nu toe bestond lijkt geleidelijk te vervagen. Het exportvenster in oktober bedraagt zo’n 2.500 tot 3.000 ton evenals in april. Het aanbod is vrij stabiel en dit zal zo blijven naarmate beide landen hun productie vergroten.

Argentinië verwacht 20.000 ton te exporteren waarvan 34% via containers
De Argentijnse export van blauwe bessen zal rond de 20.000 ton bedragen, waarvan 85% afkomstig is van bij het ABC aangesloten bedrijven. De piekexport zal rondom week 43 plaatsvinden, met een volume van 2.034.273 kilo. Volgens de officiële ramingen van de leden van het Committee wordt 34% hiervan per container verladen. 55% van deze zendingen is bestemd voor de Verenigde Staten. “Deze groei is belangrijk en we moeten op deze manier door blijven gaan. We zijn ons bewust van het nieuwe scenario en gaan de uitdaging aan, met name in de weken 43, 44 en 45 wanneer 1.400  ton luchtvracht mogelijk niet door de markt wordt ondersteund.

Voor het eerst wordt het volume biologische blauwe bessen op zo’n 3.000 ton geraamd. Dit volume zal gelijk verdeeld worden over de Verenigde Staten en Europa. 68% van dit volume wordt over zee verladen wat voornamelijk te maken heeft met het feit dat het fruit in de Verenigde Staten een koude behandeling moet ondergaan. Bayá benadrukte dat Argentinië op deze markt niet langer de grootste speler is en dat de export naar de Verenigde Staten daarom een andere aanpak vereist. In het kader hiervan heeft Argentinië voor het tweede jaar op rij de campagne ‘Taste the Sweetness, Feel the Difference’ gevoerd om de Argentijnse blauwe bes te positioneren vanwege haar onderscheidende smaak.

Raming Peru 75.000 ton en 100% over zee vervoerd
Het aanbod uit Peru groeit nog altijd sterk maar niet meer met drie cijfers. In 2015-2016 exporteerde Peru 13.136 ton. In het seizoen 2016-2017 was dit met 105% gegroeid naar 26.886 ton. Vorig seizoen (2017-2018) bedroeg het volume 48.766 ton en de raming voor het seizoen 2018-2019 bedraagt 75.000 ton, hetgeen een groei van 54% ten opzichte van het seizoen daarvoor zou betekenen. Bij de raming is rekening gehouden met de areaalgroei. Het verloop van de export lijkt op dat van de voorgaande drie seizoen, met een piek in oktober, die 28% van het totaal vertegenwoordigt. Miguel Bentín legt uit dat het nog te vroeg is en dat de raming misschien onnauwkeurig is, hoewel de weersomstandigheden dit jaar vrijwel gelijk zijn aan die van vorig seizoen waardoor de productie mogelijk ook een gelijke curve zal volgen.

Dit seizoen begon eerder, in week 26, en zal naar verwachting in week 12 eindigen. “We hebben het hier over driekwart van het jaar. De vorige drie seizoen was er duidelijk sprake van een dalende tendens in de volumes die per luchtvracht verzonden werden. In het huidige seizoen wordt het volume dat via de lucht geëxporteerd wordt op minder dan 1% geraamd. Volgens Bentín komt dit omdat de volumes uit Peru het meest geschikt zijn om over zee verladen te worden en de kosten van luchttransport te hoog zijn voor Peruaanse telers.

Wat betreft de markten is bedraagt de wereldwijde groei in totaal 54%. Deze wordt voornamelijk aangejaagd door China, waar een recordgroei van 60%  wordt verwacht en dat 15% van alle ladingen van dit seizoen zal ontvangen, hetgeen ten koste gaat van de volumes naar de Verenigde Staten. Op dit moment zijn er onderhandelingen gaande om de Zuid-Koreaanse, Japanse, Maleisische, Taiwanese en Indiase markt te openen.

Uruguay bereidt luchttransport van 2.000 ton voor
Uruguay heeft dit jaar een blauwebessenareaal van 350 hectare dat naar schatting 2.000 ton fruit voor de export gedurende het exportvenster van september tot december op zal leveren. Van het totale volume is 40% bestemd voor de Verenigde Staten, aangezien Uruguay maar drie centra heeft voor behandelingen met methylbromide. Er is daarom sprake van een grotere export naar Europa, dat goed is voor 46% van de export, en het Verenigd Koninkrijk, met een aandeel van 14% in de totale export.

Álvaro Galione, vertegenwoordiger van UPEFRUY, legt uit dat de productie als gevolg van hagelschade vorig jaar sterk is gedaald, naar 1.200 kilo. Om herhaling te voorkomen is al 10% van de plantages overkapt met hagelwerende netten. De ontwikkeling van de sector vindt momenteel plaats door de omschakeling naar productievere rassen en rassen die gewilder zijn op de markt. Ook worden vroege rassen verder verbeterd zodat deze op de markt kunnen komen in periodes dat er nog weinig aanbod is waardoor de betere prijzen opleveren. Ook wordt er aan nieuwe verpakkingstechnieken gewerkt en een aantal bedrijf doet aan robotisering. Galione legt uit dat de vrachtterminal van Uruguay (TCU) een grote kracht van de sector is omdat hier dagelijks 300 ton fruit verwerkt kan worden dankzij investeringen in onder meer koelcellen. Gedurende het seizoen verlaadt Urugauy 2.000.000 kilo en de vrachtcapaciteit van de luchthaven maakt het mogelijk dit volume probleemloos te verzenden, zelfs in periodes van piekproductie. Ondanks dat de vaardiepte in de haven van Montevideo toereikend is voor zeeschepen, wordt er geen fruit over zee verladen vanwege problemen met rederijen.

Na recordseizoen moet Chili haar exportraming voor het huidige seizoen bijstellen

Andrés Armstrong, voorzitter van het Committee, presenteerde de nieuwste cijfers die een groei van 6% lieten zien naar een recordexportvolume van 110.351 ton. “De klimatologische omstandigheden maakten het mogelijk het productiepotentieel van veel gewassen maximaal te benutten. In het geval van blauwe bessen zien we echter een daling van 6,7% voor het komende jaar naar een volume van 102.876 ton. Dit komt vooral omdat we telers in Chili erop gewezen hebben dat fruit dat voorheen in de smaak viel op markten nu niet goed meer ontvangen wordt. Daarbij wordt het met het jaar moeilijker om het fruit geplukt te krijgen.”

De Verenigde Staten ontvingen 70.919 ton (64%) gevolgd door Europa met 25.979 ton (24%) en Azië  met 13.126 ton (12%). Op al deze markten was vorig seizoen sprake van een stabiele groei van respectievelijk 4%, 12% en 5%. “Toen we tien jaar geleden als Committee begonnen, was ons aanbod vooral op de Noord-Amerikaanse markt geconcentreerd, met veel prijsdruk tot gevolg. We zijn er echter in geslaagd nieuwe markten te openen en we willen ook onze aanwezigheid op de Chinese markt vergroten met een groter aanbod van hoge kwaliteit.”

Armstrong wees op de grote verandering van de aankomsthavens in Europa, waarbij Barcelona op de derde plaats komt, Hamburg op de tweede en Nederland op de eerste. Er wordt momenteel onderhandeld over het betreden van de Indiase markt.

Publicatiedatum: