Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Franse retailer Leclerc kritisch over nieuw wetsvoorstel

Het Franse parlement heeft toestemming gegeven voor een nieuw wetsvoorstel, dat het inkomen van telers moet verbeteren. Ook moet de nieuwe wet de kwaliteit van levensmiddelen verbeteren en voedselverspilling tegen gaan. Tegenstanders van de nieuwe wet zijn echter van mening dat dit vooral zal leiden tot hogere prijzen voor consumenten. De wet zou alleen maar in het voordeel zijn van retailers.

Het wetsvoorstel is een gevolg van een belofte die president Emmanuel Macron tijdens zijn verkiezingscampagne heeft gemaakt om telers tevreden te stellen. Telers vormen een belangrijke achterban in Frankrijk. De telers klagen al geruime tijd over de lage winstmarges waar ze mee moeten werken als gevolg van de prijzenoorlogen tussen verschillende retailketens. Een belangrijk deel van de nieuwe wet komt neer op het reguleren van minimumprijzen en het beperken van het aantal kortingsacties bij supermarkten.

De overheid hoopt dat door de grotere winstmarges bij retailers het ook mogelijk is om de prijzen bij telers te verhogen. De retailers zouden dan sneller enige prijsverhogingen vanuit de teler accepteren.

"Het is oplichterij!" reageert zakenman Michel-Edouard Leclerc in een interview met Le Parisien. Michel Edouard Leclerc is CEO van Leclerc, dat qua marktaandeel de grootste supermarktketen van Frankrijk is. "De wet houdt geen enkel verband met het inkomen van telers."

De wetgeving is na meer dan een jaar aan overleg tot stand gekomen en wordt breed ondersteund door andere supermarktketens. Volgens reuters.com is Leclerc echter van mening dat de wetgeving zal leiden tot een prijsstijging van tussen de 1% en 10% voor meer dan 3.000 producten. 

De meeste van deze producten zijn niet afkomstig uit de AGF-sector en in veel gevallen niet eens afkomstig uit Frankrijk zelf. Volgens Leclerc gaat het om producten en merken zoals Coca-Cola, Nescafé en Nutella. In plaats van dat Franse leveranciers van melk, eieren en fruit worden ondersteund, zorgen de maatregelen van de nieuwe wetgeving ervoor dat alleen de winstmarges van grote retailers en leveranciers worden verbeterd.

Publicatiedatum: