Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Warm vlees en zachte aardbeien

Stiftung Warentest: online-supermarkten scoren slecht

Producten uitzoeken, levertijd selecteren, levering aannemen:  het klinkt kinderlijk eenvoudig. Maar hoe goed lukt het bestellen van levensmiddelen via internet? Komen de producten op tijd en volledig aan? Zijn vlees en vis koel genoeg? Wat kost de service? De Duitse Stiftung Warentest heeft tien online-leveringsdiensten getest, waaronder AmazonFresh en Rewe leveringsservice. Vier van hen leveren in heel Duitsland. De cijfers lopen uiteen van 2,7 tot 4,5, waarbij 2,7 de beste score en 4,5 de slechtste score is. Vooral met gekoelde producten hebben de leveringsdiensten het moeilijk.

Het testresultaat: alles behalve positief. Van de 245 bestelde, gekoelde producten warren er volgens Stiftung Warentest 136 te warm (56 procent) toen ze aan de huisdeur werden geleverd. Deels lag de temperatuur bij meer dan 20 graden Celsius – veel te veel voor kwetsbare producten zoals kippenvlees. Aardbeien kwamen vaak helemaal zacht of schimmelig bij de testers aan. Desondanks: wat betreft stiptheid scoorden de geteste diensten grotendeels goed.

Wat betreft verpakkingsafval scoorden maar weinig aanbieders goed. Het slechtste uit de test kwam verrassend genoeg de biologische online-supermarkt Natur.com, omdat deze wegwerp-koelboxen verstuurde.

Wat betreft gegevensbescherming viel Amazon Fresh bijzonder negatief op: de privacyverklaring voldoet niet aan de Algemene verordening gegevensbescherming, aldus Stiftung Warentest. En dat is ergerlijk voor de verzendgigant uit de VS: want Amazon Fresh kreeg in de categorieën bestelling en levering als enige de beoordeling 'goed'. Deze goede beoordelingen worden echter verpest door de tekortkoming op het gebied van gegevensbescherming. Hierdoor komt Amazon Fresh uiteindelijk slechts bij de middenmoot terecht.

Testwinnaar is leveringsservice Mytime (2,7), hoewel een grote hoeveelheid verpakkingsmateriaal negatief werd beoordeeld. Food.de kwam daarentegen met het cijfer 4,5 op de laatste plaats.

Publicatiedatum: