Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Milani Fairtrade: Steeds meer kroonloze ananas voor verwerking fruitsalade

Na een paar rustige zomermaanden staat het ananasseizoen weer voor de deur. Ook Milani Fairtrade, gevestigd in Zürich, bereidt zich hierop voor - het hoofdseizoen loopt van oktober tot en met april en de vraag is dan bijna dubbel zo groot als de rest van het jaar. Bijean Milani, de oprichter en directeur van Milani Fairtrade, organiseert ieder deel van de keten: van de teelt in Ghana tot aan de verkoop. „Onze klanten weten ons product te waarderen en we beleveren hen regelmatig en het hele jaar door met onze producten." Milani Fairtrade levert aan supermarkten, importeurs en groothandelaren in Duitsland, Zwitserland, België, Luxemburg en Frankrijk.

 

Kwaliteit is de trend
„Onze klanten worden steeds veeleisender wat betreft kwaliteit. We passen ons hierop aan en daarom kan men ons huidige product niet meer vergelijken met dat van vijf jaar geleden." Dat is een ontwikkeling die niet alleen op Ghanese plantages te merken is, maar ook bij grotere bedrijven in Costa Rica. Bovendien ziet hij een groeiende vraag naar Crownless-ananas: „Ons fruit ligt op 1,5 tot 2kg, wat voor Crownless nog een beetje te licht is. We verschuiven onze teelt echter langzaam naar grotere maten, om de continue groeiende convenience-sector beter van dienst te kunnen zijn." Bovendien verkoopt Milani Fairtrade ananas onder haar huismerk Delighana, dit merk heeft onder meer ook een premiumsegment.

Delighana premium.

Fairtrade in het assortiment - ook zonder certificaat
Een aspect dat aan betekenis verliest is fairtrade, dit tot grote zorg van Bijean. Hij vertelt: „Ons bedrijf heeft zich tien jaar geleden fairtrade laten certificeren. Na enkele jaren met een slechte vraag hebben we ons enkele weken geleden weer laten decertificeren. De consument kijkt eerder naar bio dan naar fairtrade en zo konden we de te hoge kosten door het certificaat maar moeilijk dekken. Dat ligt vermoedelijk aan een gebrek aan bewustzijn over de principes van de fairtrade-teelt. In de supermarkten valt alleen op dat de producten minder gekocht worden en men haalt ze uit het assortiment." Dat betekent echter in geen geval dat bij Milani de standaarden van de fairtrade-teelt op werden gegeven. „We willen onze arbeidskrachten blijven ondersteunen en ons natuurlijk aan de voorschriften in het productieland houden. Als men niet in zijn medewerkers investeert krijgt men geen goede medewerkers meer - en zonder goede arbeidskrachten oogst men geen goed fruit." Hij ziet ook het geopolitieke belang van fairtrade en wijst op de niet afnemende vluchtelingenstroom uit Afrika, maar betreurt het gebrek aan interesse. „Als er serieuze geïnteresseerden zijn, laten we ons meteen weer certificeren!" 

Door fairtrade gefinancierde scholen in Adabra.

Lucht- en zeevracht
Voor Bijean vormen de luchtvracht en zeevracht twee verschillende markten met hun eigen logistieke uitdagingen. De vraag naar ingevlogen producten neemt licht toe. „Ingevlogen ananas wordt later en daarmee rijper geoogst en tussen de oogst en de verkoop aan de consumenten liggen realistisch gezien slechts vier tot vijf dagen." Maar ook het fruit dat met speciale koelschepen uit Ghana naar Europa komt onderscheidt zich van producten uit Midden-Amerika: „Onze transittijd is met 10 tot 12 dagen nog een goede week korter dan die uit Costa Rica. Onze ananas is zo nog verser en langer houdbaar." Bovendien heeft het bedrijf een goed ritme bij het verschepen van partijen: „We transporteren twee scheepsleveringen per week. Zo kunnen we het fruit dagelijks oogsten en de juiste rijpingsgraad afwachten."

Oogsthulp aan het werk
 
Het fruit wordt per schip vanuit Ghana ofwel naar Noord-Europa, aan de havens van Portsmouth of Antwerpen, of naar Zuid-Europa, naar Port-Vendres in Zuid-Frankrijk of Porto Vado in Ligurië, geleverd. De ingevlogen ananas bereikt direct de verschillende afnemerlanden in Europa. „We bieden drie verschillende rassen per luchtvracht aan: de MD2, Smooth Cayenne en Sugar Loaf. Voor de zeevracht is de MD2 het beste."
 
Modernisering en optimalisering van de teelt
„Ghana heeft enkele jaren geleden een consolideringsfase doorlopen. We willen onze oogst natuurlijk vergroten, maar de juiste kwaliteit is voor ons veel belangrijker. In de afgelopen jaren hebben we de Delighana ananas door onderzoek en een betere teelttechniek kwalitatief verbeterd en hierdoor kunnen we nu het areaal langzaam vergroten." Momenteel levert Milani jaarlijks zo'n 6.000 ton naar Europa - het doel is 12.000 ton over vier jaar.

Plantages van Milani Fairtrade

Dat zou echter nog steeds geen massaproductie worden, verklaart de directeur: „We zijn eerder een fabriek dan een industrie. We willen klanten beleveren, die met passie achter onze producten staan. We zoeken naar afnemers die werkelijk interesse in ons fruit hebben en niet alleen in een prijs die een paar cent lager ligt dan de prijs van Midden-Amerikaanse ananas."
 
25-jarig bedrijfsjubileum
De plantage van Milani Fairtrade in Ghana viert in december haar 25-jarig bestaan. Het bedrijf werd in 1993 door Bijean Milani opgericht en hij weet deze periode met zijn bedrijf zeer te waarderen. „Om ananas in zo een kwaliteit te telen heeft men zoveel tijd en ervaring nodig." Deze oktober begint het bedrijf bovendien met de uitbreiding van haar areaal met 1.000 hectare in het oosten van Ghana. „Daar zijn de klimaatomstandigheden en bodemgesteldheid anders dan op onze huidige standplaats. Zo willen we het risico van de klimaatveranderingen die er zeker aan gaan komen spreiden. We weten dat er uitwerkingen van de klimaatverandering zullen zijn, maar nog niet hoe deze eruit zullen zien - hier willen we ons goed op voorbereiden."

De plantage van Milani Fairtrade is hier vanuit vogelperspectief te zien.

Naast ananas wil Milani op de nieuwe plantage ook mango's en papaja's telen om het assortiment verder te diversifiëren. Ook een grote, paarse variëteit van de passievrucht bevindt zich al in de testfase.


 
Bijean Milani vertelt afsluitend: „Wat ons bedrijf anders maakt, is dat de gehele toegevoegde waardeketen zich onder één dak bevindt. Van de teelt tot aan de verkoop en financiering, het wordt allemaal vanuit Zürich gestuurd. Onze klanten weten dat te waarderen." Bij de verkoop brengt dat, aldus Bijean, voordelen en nadelen met zich mee: „Qua prijs zijn we minder flexibel. Als een onafhankelijke importeur de producten tegen een te lage prijs verkoopt neemt hij nog steeds zijn marge en blijven de verliezen aan de telers hangen. Dat kunnen we natuurlijk niet doen. Op de eerste plaats staat altijd de teelt! We zijn zo weliswaar aan de ene kant minder flexibel dan de concurrentie, maar aan de andere kant sterker, aangezien we niet altijd hoeven te buigen voor iedere markttrend. Dat is uiteindelijk ook in het belang van de consumenten."
 
Voor verdere informatie:
Bijean Milani 
Milani Fairtrade GmbH
Dufourstrasse 131
CH-8008 Zürich
Schweiz
Tel: +41 44 500 83 70
E-mail: bijean@milani-fairtrade.ch
Web: www.milani-fairtrade.ch/ 

Publicatiedatum: