Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lagerhuisdebat over de toekomst van kool en ui

Tholen - Wie koopt er over 10 jaar nog een hele ui, bloemkool, witte-, rode- of spitskool? Die vraag stond centraal bij het lagerhuisdebat bij Hazera afgelopen week. Met een groep ketenpartners werden op originele wijze ideeën uitgewisseld. Dat niet iedere branchegenoot gepassioneerd bezig is met hogere verkoopcijfers van kool, werd ook duidelijk. Zo bleken enkele kooltelers niet warm te krijgen voor kool bij het ontbijt en was er geen unanieme steun voor de stelling ‘we moeten ervoor zorgen dat minimaal de helft van de salades bestaan uit kool’. Ook werd de definitie van vers onder de loep genomen en inzichten over marketing, ketenintegratie en gemak uitgewisseld.

Gijs Weerink van de Debatacademie vraagt deelnemers naar argumenten tijdens het lagerhuisdebat

Voorafgaande aan het lagerhuisdebat waren er vier presentaties. Paul Houtepen van Imagro hield het publiek voor dat de wereld er over 10 jaar heel anders uit zal zien en groenten dus ook. Trends waarin de sector mee zal moeten gaan zijn: gemak, product fragmentatie en transparantie, want dat is wat de consument wil. De toekomst van eten en kopen gaat ook nog sterk veranderen, voorspelde hij. “Het moet steeds bijzonderder, dat is cultuur geworden”, zei Paul. De aankoopkanalen zullen verder fragmenteren: “Action is de grootste groeier en in die winkels zullen zeker koelingen gaan verschijnen in de volgende slag om meer omzet te halen.”

Tweede spreker was Zülküf Yilmaz van Yilmaz radijs dat sinds de start van het bedrijf in 2001 een enorme groei heeft doorgemaakt (van 0,5 toen naar 20 hectare nu). Als teler wilde hij minder afhankelijk zijn van de retail en heeft de zaken omgedraaid. Hij steekt ongeveer 50% van zijn tijd in de afzet van zijn product en stemt de teelt daarop af. “Ieder heeft zijn eigen idee dus ik zorg voor de juiste maat, de juiste verpakking, het juiste moment, radijs met of zonder bladeren, ... Geen standaardisatie maar alles naar wens van de klant”, vertelde Zülküf.

“Onsite productie en verkoop”, dat is de toekomst in teelt volgens de derde spreker Ton Visser van Viscon. Hij liet een in een zak geteelde sla rondgaan die een kostprijs van 30 tot 40 cent had. “Ziektevrij en dit kan ook met witlof en radijs”. Het ademende plastic dat nu is gebruikt zal in de toekomst “eetbaar” worden. Ton liet ook een 'volgroeide dip en grow mosbal' rondgaan (foto). Deze teelt de consument thuis en kan er 3 maal verschillende soorten bladsla van oogsten.

“Onthoud: retailers zijn een 'RAMP'”, zei de laatste spreker Eric van Arendonk van Florpartners. Hierbij staan de letters RAMP respectievelijk voor Risico, Assortiment, Marge en Positionering. Aan de hand van deze begrippen bepalen catagory managers wat er in de schappen ligt. De macht van de retailers wordt groter en groter maar volgens Eric het is mogelijk om de regie te voeren door het eigenaarschap van het product weer in handen krijgen. “Kanzi appels worden bij de retail per 4 op een schaaltje voor 2,69 euro verkocht, 1,5 kg Elstar ligt daar voor 99 cent in de schappen. Het verschil: de Kanzi appel wordt in een volledig gesloten keten geteeld en verhandeld. Samenwerking, en dus het opgeven van het 'eigen ondernemerschap' zijn cruciaal voor succes.”

Na de middag zette Hazera de belangrijkste conclusies op een rijtje:

"De toenemende vraag naar kant -en- klaar product met verse ingrediënten is geen tijdelijke hype, maar een trend die blijft.

Consumenten willen minder tijd in de keuken doorbrengen, maar wel een gezonde maaltijd op tafel zetten.

Sommige zien mogelijkheden om producten aan te bieden als snack of als onderdeel van kant-en-klaar producten, zoals bijvoorbeeld in salades.

De fresh:processed ratio is nu 40:60, de verwachting is dat dit nog verder stijgt.

Door samenwerking in de keten kan deze marktkans succesvol omgezet worden in nieuwe producten om de totale consumptie van kool, prei, ui en peen te verhogen."

Telen en verkopen vanuit één locatie is mogelijk met deze "sla in zak", kostprijs 30-40 cent volgens Ton Visser van Viscon.


Supermarkten waren niet aanwezig maar Wim Landwaart van Landwaart Culinair droeg wel bij aan de lagerhuisdiscussie


Enkele lagerhuisleden


Niels Zuurbier werd met 7 'overlopers' de winnaar van het debat

Teun Laan van Maatschap Laan te midden van Dennis van Tricht en Robert Vogel van AGF Direct

Gijsbrecht Gunter van de Holland Onion Association


Maurice Ott van Simba Vegetables en Jasper Houtebos van Brassica Trade

Wim Karelse en Milou Testers van Van Meir Uien