Nicolas Stevens, directeur Better3Fruit

“Nieuwe appelrassen kunnen nieuwe markten openen”

Tholen – “Over vijftien jaar kunnen we hardfruit steeds nauwkeuriger, naar eigen wens en smaak uitkiezen. Consumenten prefereren een zoete en rode appel en in mindere mate een gele en groene. Hier gaan we met de veredeling en teelt ook naar toe”, vertelt Nicolas Stevens, directeur van hardfruitveredelaar Better3Fruit. Consumenten worden steeds veeleisender, maar met nieuwe rassen wordt het voor de teler steeds makkelijker om het fruit beter af te bakenen en uniformer te leveren. “Ook worden clubrassen steeds populairder. Het hoeft niet altijd een premium appel te zijn, maar een clubras heeft vaak een bijzondere eigenschap wat de appel uniek maakt.”

Hardfruitveredelaar Better3Fruit is een organisatie die in oorsprong vanuit de Universiteit van Leuven is gegroeid. Na een aanloopfase van 15 jaar is het bedrijf vanaf 2000 volledig onafhankelijk. “Doordat we volledig onafhankelijk zijn, hebben andere partijen geen belang in de organisatie”, vertelt de directeur. De klanten van Better3Fruit zijn met name telers die zich georganiseerd hebben, producenten organisaties, boomkwekers en zelfs retailers.” Wanneer de klant met een ras verdergaat, betekent dat ook dat zij het ras gaan commercialiseren. Better3fruit blijft uiteindelijk wel de eigenaar van het ras en is beschermer van de rechten.


Nicolas Stevens

Nieuwe markten
De hardfruitveredelaar heeft een variëteit ontwikkeld die wel tot acht maanden houdbaar is in de normale koeling. “De nieuwe variëteit is erg lang houdbaar en verliest na bewaring ook zijn smaak en knapperigheid niet. Dit ras kan nieuwe markten openen waar de koude-keten nog niet optimaal is zoals is bepaalde streken van Zuid-Azië en Afrika”, aldus Nicolas. De variatie van rassen is enorm. “We hebben alle soorten rood van fel tot erg donkere appels, maar ook een ras waarvan het vruchtvlees mooi rood is gekleurd. Echter is dit geen reden voor succes. Ondanks het mooie uiterlijk is de smaak en de textuur niet optimaal genoeg en moet het ras nog verder ontwikkeld worden voordat het uiteindelijk op de markt komt.”

Kanzi
“De activiteiten van Better3Fruit zijn in 1985 al begonnen. Het ontwikkelen van een nieuw ras neemt gemakkelijk 15 jaar in beslag. De rassen moeten getest worden op onder andere het uiterlijk, smaak, textuur, bewaarbaarheid, kleuring, shelflife”, zegt Nicolas. Een van de bekendste rassen die door de veredelaar is ontwikkeld is de Kanzi-appel. “Het veredelen van Kanzi is in 1992 begonnen, maar heeft het proces sneller dan 15 jaar doorlopen. Er zijn wat stappen in het proces overgeslagen, omdat men veel potentie in de appel zag. Dit is ook gebleken toen de appel eenmaal op de markt is gekomen.”

Resistentie
Een steeds belangrijker wordend aspect van het veredelen van hardfruit is het kijken naar de resistentie van de boom en het fruit. “Het residugebruik wordt strenger en hier kijken we ook naar bij het ontwikkelen van een ras. Doordat de doorlooptijd minimaal 15 jaar in beslag neemt is het belangrijk dat wij als organisatie kijken naar de trends voor de toekomst en hier tijdens het veredelen rekening mee houden”, aldus Stevens.

“Telers en organisaties zijn altijd welkom bij Better3Fruit. Wanneer we bezoekers hebben, laten we zien hoe we werken en laten de bezoekers verschillende appels proeven. Omdat we een private onafhankelijke veredelaar zijn, kunnen we met iedereen in zee gaan. De deur staat voor iedereen open”, besluit Nicolas.

Voor meer informatie:
Nicolas Stevens
Better3Fruit
Steenberg 36
B-3202 Rillaar - België
+32 (0)16 24 16 10
info@better3fruit.com  
www.better3fruit.com  


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven