Greenyard verkoopt Horticulture voor 120 mln euro

Greenyard moet broekriem aanhalen na oplopende schuldengraad

Tholen – De storm waarin het Belgische Greenyard zich bevindt, is nog niet gaan liggen. De beurswaarde van het bedrijf kreeg dit jaar al meerdere klappen en nu halen ook de banken de teugels aan. Het bedrijf heeft te veel schulden, dus moet Hein Deprez de broekriem aanhalen, zo luidt de opdracht. Dat bleek tijdens de aandeelhoudersvergadering vorige week.

Eerder vorige week overtuigde Greenyard de banken om de schuldengraad tot maart volgend jaar te laten oplopen. Daarmee kocht het bedrijf tijd, maar het betaalt die rekening in bijkomende kosten en een hogere rente. De schuldengraad loopt op door het lagere RBBITDA dat dit jaar verwacht wordt. Greenyard begon het jaar met een verwachtte groei van 10%, maar heeft dat cijfer bij moeten stellen naar een verwachte krimp van 25%.

Hein Deprez, CEO Greenyard.

Daardoor stijgt de schuldengraad tot boven de 3,5 keer REBITDA zoals dat is overeengekomen met de banken. Vorig jaar noteerde het bedrijf een schuldenlast van netto 400 miljoen euro. De Belgische krant De Standaard rekent voor dat met de factoringschuld van het bedrijf dit negatieve saldo verdubbelt en rond de 800 miljoen euro uitkomt. Volgens de krant komt dat doordat Greenyard de klantenfacturen doorverkoopt, waardoor het meteen de klantentegoeden ontvangt.

 

Horticulture verkocht, volgt champignonbedrijf?

Desinvesteringen zijn daardoor onvermijdelijk. Greenyard maakte tijdens de vergadering bekend het onderdeel Horticulture te verkopen. De potgrond- en substraatdivisie van het bedrijf gaat voor 120 miljoen euro over naar het investeringsfonds Straco. Greenyard Horticulture is marktleider in België, Frankrijk, Polen en Oekraïne. De divisie exporteert naar zestig landen. Naar verwachting wordt de deal in het vierde kwartaal van dit jaar afgerond.

In het persbericht licht Hein Deprez het besluit verder toe: “Op vandaag is onze focus nodig om de winstgevendheid opnieuw te verbeteren, alsook om de schuldgraad van het bedrijf te verlagen. In onze andere twee segmenten (Fresh en Long Fresh), blijft onze strategie om hechte relaties te bouwen met onze klanten ongewijzigd. We blijven zeer enthousiast om samen te werken met telers, alsook met de retailers om gezamenlijk nieuwe concepten uit te werken die waarde creëren voor alle partijen in de keten. Deze heroriëntatie naar onze Fresh en Long Fresh segmenten zullen meer een meer gerichte aandacht van management mogelijk maken en daardoor een snellere implementatie van impactvolle operationele verbeteringsacties en gericht zijn op interne winstgevende groei. Voor ons is deze desinvestering een beslissende stap naar een sterker Greenyard.”

Aandeelhouders opperden andere onderdelen die in de etalage gezet kunnen worden. Zo werd onder andere voorgesteld om het champignonbedrijf dat Greenyard vorig jaar overnam ook te verkopen. Aandeelhouders vroegen zich af of deze divisie tot de kerntaken van het bedrijf behoort. “We bekijken onze activiteiten momenteel volop. Ik hoor wat u zegt,” citeert De Tijd de reactie van Hein Deprez. Greenyard overweegt onder andere sale-and-lease-backoperaties, al waren niet alle aandeelhouders enthousiast over dit plan.

 

Dole, listeria, supermarkten

In december 2017 schoot de beurskoers van Greenyard nog omhoog toen de overname plannen van Dole uitlekten. In de eerste weken van dit jaar kreeg Greenyard een eerste klap op de beurs toen de deal niet doorging en Dole in handen van Total Produce viel. Afgelopen zomer kwam daar een listeriabesmetting in de Hongaarse diepvriesfabriek bovenop. Sinds 22 januari heeft geen enkel bedrijf op de Belgische beurs zoveel waarde verloren als Greenyard. “Dat is inderdaad een pijnlijke zaak,” aldus Hein Deprez, CEO Greenyard in De Tijd.

De Listeria-besmetting is inmiddels onder controle. De Hongaarse fabriek is weer operationeel en het controlemechanisme is aangescherpt. Kosten van de situatie worden geraamd op minder dan 30 miljoen euro na verzekering. De pijn is echter nog niet geleden. In combinatie met de hete zomer, waardoor de onderdelen Fresh en Long Fresh een kleinere winst en de aanhoudende moeilijke situatie in Duitsland en België nopen de multinational tot drastische maatregelen.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven