Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse detaillisten zien omzet dalen nu consumenten plastic verpakkingen vermijden

In tijdperk waarin binnen alle sectoren het gebruik van plastic onder de loep wordt genomen, heeft onderzoek van Paymentsense uitgewezen dat ruim de helft (54%) van de kleine retailers de afzet van in plastic verpakte producten het afgelopen halfjaar zag dalen.

Het onderzoek toonde aan dat met name de afzet van in plastic verpakte groenten en fruit daalde, op de voet gevolgd door die van fruitsap en water in plastic flessen. Dit geeft aan dat de gewoonten van het winkelend publiek aan het veranderen zijn onder invloed van de media-aandacht voor dit onderwerp. 

Bijna de helft van de ondervraagde winkeliers (49%) gaf aan dat het aantal klanten dat om onverpakte producten vraagt de voorbije zes maanden is toegenomen. Ruim een derde (36%) gaf aan dat klanten vaker onverpakte producten kopen of eigen tasjes en bakjes meebrengen. Ongeveer een kwart van de ondervraagde winkeliers merkte een stijging van het aantal klanten dan om niet-plastic verpakkingen vroeg op.

Deze trend heeft gevolgen voor de omzet. Winkeliers zagen hun afzet gemiddeld met 3,6% dalen. Om in te spelen op de veranderde prioriteiten van consumenten, hebben veel kleine winkels al aanpassingen gedaan. 

Vier op de tien (41%) laat weten het afgelopen halfjaar meer onverpakte en bulk producten en plasticvrije verpakkingen ingekocht te hebben. Bijna een derde (30%) doet meer aan recycling en een kwart (25%) verkoopt geen drankjes met plastic rietjes meer. 

Guy Moreve van Paymentsens: "Onze enquĂȘte laat zien hoe veranderingen in het consumentengedrag steeds meer impact hebben op kleine retailers in het Verenigd Koninkrijk. Het is zo dat het bewustzijn over dit probleem de laatste jaren toegenomen is en de druk om plastic uit producten en verpakkingsmaterialen te weren is dan ook fors toegenomen. Bewegingen zoals UK Plastics krijgen steeds meer voet aan de grond en bedrijven en sectoren doen meer aan recycling om het milieu te sparen."

'Zwarte lijst' van producten die consumenten vermijden

  • Groenten en fruit in plastic (44% van winkeliers zag afzet dalen)
  • Fruitsappen in plastic flessen (43%)
  • Water in plastic flessen (39%)
  • Plastic bestek (26%)
  • Plastic rietjes (26%)
  • Dranken met plastic rietjes (25%)
  • Frisdranken in plastic flessen (24%)
  • Theezakjes (23%)
  • Vershoudfolie (17%)
  • Diepvriesproducten in plastic verpakkingen (14%)
  • Gegevens van 291 kleine retailers. Onderzoek werd uitgevoerd in juli 2018.
Publicatiedatum: