Fyffes viert deze maand zijn 130-jarig bestaan. Met een jaarlijkse omzet van 1,2 miljard euro verscheept dit bedrijf - waarvan het hoofdkantoor in Dublin is gevestigd - 70 miljoen dozen bananen per jaar en daarnaast ook meloenen, ananas, champignons en nog veel meer. Met langdurige en goed onderhouden relaties in de tropen, Sumitomo als partner en een effectieve infrastructuur voor rijping en afzet, is het bedrijf goed gepositioneerd om nog generaties lang fruit te leveren dat op verantwoorde wijze is geproduceerd.
De verjaardag van Fyffes. Een mijlpaal voor duurzame handel. ‘Door even stil te staan bij 130 jaar handel in bananen zetten we generaties mensen en partners in het zonnetje die een bijdrage hebben geleverd aan ons succes door de jaren heen. Ook staan we stil bij degenen die in de toekomst het stokje zullen overnemen’, aldus David McCann, Chairman van Fyffes.
In 1888 nam Edward Wathen Fyffe zijn vrouw mee naar de Canarische Eilanden, zodat zij zou kunnen herstellen van tuberculose. Gelukkig herstelde Ida voorspoedig. Terwijl hij voor haar zorgde, raakte Edward onder de indruk van het exotische gele fruit dat daar groeide. Met een flinke dosis doorzettingsvermogen lukte het Edward om op 20 september 1888 – nu 130 jaar geleden – de eerste bananen te verkopen in Covent Garden, Londen.
"Deze pioniersgeest leidde tot een aantal vernieuwingen in de bedrijfstak en tot de ontwikkeling van een unieke infrastructuur die gebaseerd is op hechte relaties en innovatie. Niet alleen was Fyffes het eerste fruitmerk ter wereld, we zijn door de jaren heen ook de grootste leverancier van Fairtrade bananen in Europa geworden."
"Onze handelsbetrekkingen met producenten bestaan soms al vijf decennia lang en het samenwerken in deze gemeenschappen heeft geleid tot wederzijds profijt. Van grootschalige huisvestingsprojecten en educatieve programma’s in Colombia en een herbebossingsproject in Costa Rica tot een initiatief om samen met een school in Belize plastic te recyclen: het draait altijd om het ondersteunen van de lokale gemeenschap, het beschermen van het milieu en het verrijken van mensenlevens."
"Storytelling richting onze partners
In het jubileumjaar zal Fyffes zich bezighouden met storytelling over het merk in de lokale markten. Zo is er een jubileum stickeractie en de sociale media zullen worden gebruikt om het verhaal van ons merk bij consumenten onder de aandacht te brengen. Het bedrijf geeft een nieuwe impuls aan de consumptie van bananen door de samenwerking aan te gaan met gerespecteerde influencers, die de iconische Fyffes banaan – overal te herkennen aan zijn authentieke blauwe logo – zullen gebruiken in een serie nieuwe en spannende creaties", aldus Fyffes