Hé ‘blurring’? Wat is dat?

De term ‘blurring’ komt steeds vaker langs. De afgelopen tijd extra in het nieuws binnen de politiek: mag je in de kapperszaak een glaasje wijn schenken? Het gaat dan voornamelijk om de combinatie van horeca en overige detailhandel.
"Iets waar wij in onze branche ook in toenemende mate mee te maken gaan krijgen. Is ‘blurring’ daarmee het ‘toverwoord’ voor de toekomst? Misschien wel. Voor de één in ieder geval wel en voor de ander  aanzienlijk minder. We weten wel zeker dat de consument verandert in die richting. Wat je daarbij als ondernemer goed voor ogen moet houden, is het volgende. De consument denkt niet in (verkoop/aankoop) kanalen, maar denkt in behoeften. In simpele taal betekent dit dat de consument liever niet meer afzonderlijk naar de groentenspeciaalzaak, bakker of slager gaat, maar hij/zij zoekt een totale versbeleving", aldus ADN in het ADN magazine.

De 7 G’s
"We kennen allemaal wel de marketing P’s. Deze hoeven niet direct overboord, maar kunnen wel vervangen en/of aangevuld worden met een aantal belangrijke G’s: Gemak, Gezond, Genieten, Goedkoop, Gastvrij, Geweten en Goed verhaal. Boven deze lijst met G’s moet altijd nog het woord ‘lekker’ blijven staan als basis. Consumenten zijn nieuwsgierig en altijd op zoek naar nieuwe concepten met een goed verhaal en bij voorkeur in een inspirerende omgeving.
Wij maken het onderscheid: jij als ondernemer samen met jouw goede medewerkers en de bijzondere producten. Een supermarkt kan nooit volledig invulling geven aan de specifieke behoeften van de consument. Met betrekking tot gemak zullen ze ons altijd een stap voor blijven, maar op alle andere punten kunnen we beter zijn. Denk daar eens over na en bespreek het binnen jouw team.
“Wie nieuwe waarde wil creëren, moet daadwerkelijk waarde toevoegen. Niet beredeneerd vanuit eigen waarde, maar vanuit die van de consument.” (citaat van FSIN: Food Service Instituut Nederland)

Stap voor stap
Zoals eerder al gezegd: ‘blurring’ is geen tovermiddel. Doe dingen stap voor stap. Het heeft een lange adem nodig, vraagt om focus, goede timing en dan kan het door middel van experimenteren, leren en ‘finetunen’ hele mooie resultaten opleveren. Doe het vooral niet alleen, maar samen met ADN en je collega’s. Er is al veel kennis beschikbaar, kopieer de succesverhalen en maak er je eigen verhaal van. De toekomst is VERS en de AGF kan daar gelukkig nog steeds een hele belangrijke rol in spelen."

Voor meer informatie:
AGF Detailhandel Nederland
T: (070) 351 21 06
info@agfdetailhandel.nl

 


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018