Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Frankrijk: kort appelseizoen

De vorst eerder dit jaar heeft geleid tot kleinere gewassen voor Franse appeltelers. Met minder fruit zal het seizoen waarschijnlijk worden ingekort en zullen de prijzen hoger dan normaal zijn. Maar omdat telers het verminderde volume moeten compenseren met hogere prijzen en omdat de economie in heel Europa onzeker is, zal het bepalen van prijzen die de consumenten niet mogen afschrikken, moeilijk worden.

"We hebben ongeveer 33 tot 35 procent minder appelen dan vorig jaar", aldus Ioanis Fotiadis van BVL. Hij schrijft de verminderde hoeveelheden toe aan de vorst in april, die de teeltregio's in midden-Frankrijk, waar een deel van de appelen vandaan komt, heeft getroffen. Naast het feit dat de productie kleiner is door beschadigd fruit, hebben de weersomstandigheden de start van het seizoen vertraagd, wat de voorraden nog eens verder beperkt. Die beperkte voorraad betekent dat de prijzen zullen stijgen. Maar het instellen van de juiste prijs is een uitdaging, gezien de eisen van zowel telers als consumenten.



"Het grootste obstakel voor ons op dit moment, is het vinden van een stabiele (maar nog steeds competitieve) prijs voor consumenten, die ook goed is voor producenten", zei Ioanis Fotiadis. "Onze producenten hebben dit seizoen veel geleden, dus we moeten ze een goed rendement teruggeven, omdat ze erg belangrijk voor ons zijn en omdat ze moeten kunnen doorgaan met hun variƫteitvernieuwing." Wel erkende Fotiadis dat de prijzen niet zo hoog mogen oplopen dat ze kopers zullen afstoten die al lijden onder een onzekere economische situatie in Europa.

Een oplossing is een wending naar de exportmarkt, waar de vraag robuust is. BVL exporteert momenteel ongeveer 65 procent van zijn oogst naar het buitenland en omdat daarvan 30 procent naar bestemmingen buiten Europa wordt gebracht, denkt Ioanis Fotiadis dat ze het goed zouden kunnen doen in het Midden-Oosten, in Aziƫ en Zuid-Amerika.



"De vraag naar de twee merken die we exporteren, Veranjou en Croc, is zeer hoog", zei hij. Het probleem is dat er, met reeds kleine voorraden, minder fruit is om zowel de binnenlandse markten als exportmarkten te dekken. Daarbij komt nog eens de onzekerheid over hoe lang het fruit dat door de vroege vorst is heen gekomen, het uithoudt in de opslag. Al met al komt Ioanis Fotiadis tot de conclusie dat het een uitdagend seizoen zal worden.

Voor meer informatie:
Ioanis Fotiadis
BVL
Mob: +33 687 713 571
ifotidis@bvl-angers.com
www.bvl.fr
Publicatiedatum: