Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Johan Chrétien, Rejo Fresh: "Selectief zijn in klantenbestand"

"Voor AGF-transporteurs is het nog moeilijker in de sector"

Tholen - Van de week gaven diverse media aan dat de transportbedrijven steeds verder wegzakken in de financiële malaise. Men maakt zich ernstig zorgen over de financiële positie van veel bedrijven. Er is geen verbetering in zicht en het aantal opdrachten is sinds medio 2009 niet meer zo laag geweest. Meer dan de helft van alle Nederlandse ondernemers vindt dat de situatie in de sector verder is verslechterd.

Niet alleen in Nederland, ook in België zijn de vervoerders niet positief gestemd over de sector. Dit vertelt Johan Chrétien van Rejo Fresh. "Ondanks het feit dat Rejo Fresh goede cijfers neerzet, is de stemming niet erg positief. Onverwachte factoren zoals brandstofprijzen, vertragingen door het dicht slempend verkeer en buitenlandse concurrentie zijn ernstige bedreigingen."



Voor AGF-transporteurs nog moeilijker

"Om verschillende redenen is het voor AGF-vervoerders nog moeilijker dan anderen in de transportsector. Vaak weten wij vrij laat wanneer een opdracht dient te worden uitgevoerd. Die opdracht moet dan nog eens snel en binnen een bepaalde deadline gebeuren. Daardoor lopen we het risico om buiten de rij- en rusttijden uit te komen. De boetes bij zulke overtredingen zijn vaak buiten proportie en niet in verhouding tot de ernst van de overtreding. Om piekmomenten op te vangen, moeten we vaak gebruik maken van onderaannemers. Omdat we dit vaak slechts weten op het laatste moment kunnen we geen vaste afspraken maken en moeten we een onderaannemer nemen die wel eens duurder is dan de vaste prijsafspraak met de klant."

Controles op cabotage-wetgeving moet prioriteit worden!

"De belangrijkste ontwikkeling in de sector in de afgelopen jaren is dat buitenlandse transporteurs zich niet alleen focussen op internationale ritten maar eveneens sterk infiltreren in nationaal transport. De cabotage-wetgeving wordt hierbij vaak overtreden maar blijkbaar is dit geen prioriteit van de overheid. Om een vergelijking te maken, het verschil in loonkost tussen een Belgische chauffeur en een Bulgaarse chauffeur is x 2,3. Qua wetgeving doet men hopelijk iets aan het verschil in loonkost tussen de verschillen EU-landen. Want de huidige situatie is niet langer houdbaar. Men zegt van controles op de cabotage-wetgeving een prioriteit te maken. Ik hoop het!"



Uitdunning

Als de huidige situatie blijft aanhouden, vrees ik dat we in de komende jaren een sterke uitdunning krijgen van onze eigen transportbedrijven. Grote transportbedrijven die met buitenlandse nummerplaten rijden, zullen het langst overleven. Om als transporteur stand te houden, moet je proberen om een meerwaarde te creëren door extra service te bieden en opdrachten met een te lage of geen marge niet aannemen. Selectief zijn in het klantenbestand."

Voor meer informatie:
Johan Chrétien
Rejo Fresh cvba
Oostnieuwkerksesteenweg 101
8800 Roeselare - Belgium
Tel. : +32 51 25.44.72
GSM: +32 475 31 50 03
Fax : +32 51 25.44.73
www.rejofresh.be