Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Albert Heijn maakt werk van de nieuwe barcode

Albert Heijn treft voorbereidingen om de GS1 DataBar in te voeren. Deze nieuwe barcode biedt tal van efficiency-voordelen voor de klant en voor de winkel. De marktleider wil de nieuwe barcode geleidelijk gaan invoeren en wijst toeleveranciers alvast op de benodigde aanpassingen in hun etiketteringssystemen. Dat meldt Gs1.

Vorige week heeft directeur merchandising Casper Meijer in een brief aan alle versleveranciers erop gewezen dat Albert Heijn in de loop van 2013 de productetiketten geleidelijk wil voorzien van de nieuwe barcode. Aan deze leveranciers het verzoek om na te gaan of hun printers in staat zijn om de GS1 DataBar te printen en welke aanpassingen in hun printsystemen nodig zijn om hun etiketten alsnog te kunnen voorzien van de nieuwe barcode.

Een forse investering

"Deze brief is een eerste stap op weg naar invoering van de GS1 DataBar", zegt Armand Schins, data quality & governance manager bij Ahold. Schins is Ahold's contactpersoon voor leveranciers als het om de invoering van de GS1 DataBar gaat en hij is degene aan wie Albert Heijn's versleveranciers de resultaten van hun inventarisatie moeten melden. "Voor ons betekent de nieuwe barcode een forse investering in onze kassasystemen, maar ook voor leveranciers kan het om aanzienlijke bedragen gaan, die ze in hun etiketteringssystemen moeten investeren."

In eerste instantie in vers

"Wij zullen uiterlijk per 1 januari 2014 in staat zijn om bij al onze kassa's en zelfscanners de GS1 DataBar te kunnen scannen", vervolgt Schins. "Dat is de internationaal overeengekomen ingangsdatum voor retailers. Voor leveranciers geldt dat zij er dan van kunnen uitgaan dat hun producten die zo'n nieuwe barcode hebben, ook door de retailers kunnen worden gescand. Hoe snel leveranciers dit oppakken hangt niet alleen samen met de hoogte van het investeringsbedrag, maar ook met de aard van hun product. Omdat de nieuwe barcode veel mogelijkheden biedt om producten met een korte houdbaarheidsdatum veel efficiënter te leveren en te presenteren, hebben we in eerste instantie de versleveranciers aangeschreven."

Duurzaam en efficiënt

De mogelijkheden en voordelen van de nieuwe barcode moeten dusdanig zijn, dat ze de benodigde investeringen ruimschoots compenseren. "De GS1 DataBar kan op dezelfde ruimte als de bestaande barcode belangrijke extra informatie bevatten zoals houdbaarheidsdatum, batchnummer en gewicht", zegt Schins. "Als je de hele keten bijvoorbeeld veel beter op tht-datum kunt sturen, verlaag je de derving aanzienlijk. Dat is duurzaam én uiterst kostenefficiënt."

Voordelen voor de klant en de winkel

Ook de klant zal het merken. "Bij volledige invoering kunnen wij garanderen dat klanten geen producten meer kopen waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken", zegt Schins. "Bovendien kan de klant erop vertrouwen dat de korting die we verstrekken bij aankoop van versproducten waarvan de houdbaarheidsdatum nadert, automatisch via de kassa wordt verrekend. Dat is ook veel efficiënter voor de winkel, want de medewerkers hoeven niet meer die afprijzingsstickers met '35 procent korting' op die artikelen te plakken."

GS1 DataBar getest

Najaar 2010 heeft Albert Heijn in vier filialen in Noord-Holland het automatisch afprijzen van versproducten met behulp van de GS1 DataBar getest. "Dat deden we door in de magazijnen van die winkels de producten waarmee we de test deden, zelf te voorzien van nieuwe barcodes", zegt Schins. "Een substantieel deel van de klanten waardeerde die automatische houdbaarheidscheck en verrekening van eventuele korting aan de kassa."

Groeiproces

"Er waren ook klanten waarbij we meer moeite hadden om ze de voordelen ervan uit te leggen", zegt Schins. "Zo zie je maar weer dat het een groeiproces is. Zoals met alle vormen van standaardisering, kun je gaandeweg het proces nog op andere voordelen en toepassingen uitkomen, waar je aanvankelijk niet aan hebt gedacht. Vergelijk het met telefonie. Wat er nu met al die smartphones mogelijk is, hadden de bedenkers van de eerste mobiele telefoons toch nooit kunnen bevroeden?"

Bron: Gs1
Publicatiedatum: