Het Nieuwe Winkelen is dé ontwikkeling in de detailhandel. De consument deelt volop informatie, is mobiel bereikbaar en kan lokale aanbiedingen krijgen omdat hij via de gsm traceerbaar is, maar wat betekent dat voor de ambulante handel? HBD-expert Innovatie Jan Willem Janssen geeft tijdens de bijeenkomsten een introductie van Het Nieuw Winkelen en gaat in op de ervaringen in Veenendaal, de eerste gemeente die met Het Nieuwe Winkelen heeft geëxperimenteerd. En uiteraard geeft hij zijn visie op Het Nieuwe Winkelen in de ambulante handel. Jody Koehler, pr-adviseur van PR bureau Coopr en gespecialiseerd in de online wereld, is overtuigd van de creatieve mogelijkheden van het web. Zijn inleiding gaat over de mogelijkheden van sociale media, inclusief concrete tips waarmee ambulante handelaren snel aan de slag kunnen. CVAH-voorzitter Henk Achterhuis ten slotte wil met de aanwezigen bespreken welke activiteiten ondernemers en CVAH samen oppakken voor een plan van aanpak om de uitdagingen waar de ambulante handel voor staat samen en met elkaar aan te gaan.
Iedereen is welkom
De inspiratiebijeenkomsten zijn in eerste instantie bedoeld zijn voor ondernemers die korter dan vijf jaar op de markt actief zijn. Vooral bij deze groep blijkt behoefte groot aan specifieke informatie én contact met gelijkgestemden. “Dat neemt niet weg dat oudere collega's die geïnteresseerd zijn, ook welkom zijn”, aldus CVAH-voorzitter Henk Achterhuis. Over het nut en noodzaak van de avonden zegt hij: “In de sectoren om ons heen zien we dat op het vlak van internet en sociale media allerlei succesvolle ontwikkelingen. Op de warenmarkt zijn die nog nauwelijks doorgedrongen. Willen we als ambulante handel een toekomst hebben dan kunnen we niet achterover blijven leunen. De consument verandert, het ondernemen verandert en wij zullen daar in mee moeten. Dus bezoek die avonden en ontdek waar de kansen en de mogelijkheden liggen.”Consument bepaalt
De ambulante handel heeft de afgelopen zeven tot acht jaar zo'n tien procent omzet ingeleverd. “Ongetwijfeld deels door de crisis, maar we mogen niet voorbij gaan aan de vraag of de ambulante zich wel genoeg heeft doorontwikkeld. Je hoort ondernemers wel zeggen: ‘wat koop ik nu voor al die veranderingen?’ Maar daar gaan zij niet over. Dat bepaalt de consument. En wie de consument wil bereiken en zeker ook de jongere consument, zal meer moeten doen dan af en toe een flyertje rondsturen of een advertentie plaatsen in een lokaal sufferdje. Dat voldoet niet meer. Je hebt de nieuwe media nodig om die klant te bereiken en zelf moet je via het internet te vinden zijn. Andere branches bewijzen dat het kan. Er zijn inmiddels volop ondernemers in de AGF en in de vis die met goed functionerende websites hun omzet weten te vergroten. Als we niet meegaan in die ontwikkelingen leveren we de komende jaren nog meer omzet in. Zorgen we er daarentegen voor een warenmarkt met ambachtelijke ondernemers die verstand hebben van hun vak, een zo breed mogelijk en actueel assortiment bieden, etc. en die bovendien niet weggelopen voor de noodzakelijke veranderingen, dan ben ik ervan overtuigd dat die markt over honderd jaar nog bestaat en floreert.”Waar en wanneer?
20 november 2012 Van der Valk Hotel Assen26 november 2012 Van der Valk Hotel De Witte Bergen Hilversum
27 november 2012 Van der Valk Hotel Eindhoven.
Programma
Vanaf 19.00 is de zaal open en staat de koffie en thee klaar;20.00 uur opent CHAV-voorzitter Henk Achterhuis de bijeenkomst.
20.15 uur – Het Nieuwe Winkelen op de markt, Jan Willem Janssen.
20.45uur – Social Media en de ambulante handel, Jody Koehler.
21.15 uur – Interactieve sessie, Jan Willem Janssen en Jody Koehler.
21.45 uur – Andere uitdagingen? Met Henk Achterhuis.
22.00 uur – Sluiting, gevolgd door een hapje en een drankje.
Meer informatie en aanmelden
- Via www.hbd.nl/hno- Twitter #hno
-Facebook www.facebook.com/cvah