Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Volume producten met Fairtrade keurmerk groeit 47% in eerste half jaar 2012

Het volume producten met Fairtrade keurmerk groeide het eerste half jaar van 2012 met 47% ten opzichte van het eerste half jaar in 2011. Bovendien blijkt uit onderzoek van GfK dat steeds meer consumenten producten met Fairtrade keurmerk kopen. In 2011 kocht 55,3% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere Fairtrade levensmiddelen.

Een grote groei is te zien in de productgroepen bananen, sap en ijs. De groei in ijs wordt vooral veroorzaakt door de 100% overgang van het ijsmerk Ben&Jerry's naar Fairtrade gecertificeerde ingrediënten. Ook de Fairtrade fruitsappen doen het goed mede vanwege diverse acties van retailers zoals Lidl en de introductie van nieuwe merken zoals The Fruit Lab van Fruity King. Voor bananen geldt dat na PLUS ook Spar, COOP, Vomar, Emté en Attent omschakelden naar 100% Fairtrade. Stichting Max Havelaar voorziet dat de groei in 2012 doorzet.

Van 25 oktober tot en met 4 november vindt voor de zesde maal de landelijke Fairtrade Week plaats. Van supermarkten tot cateraars en van restaurants tot scholen en gemeenten, op allerlei plekken in Nederland wordt Fairtrade in de schijnwerpers gezet. Stichting Max Havelaar roept als initiatiefnemer van de week iedereen op om een verschil te maken met 1 x per dag Fairtrade. Het keurmerk is in Nederland inmiddels te vinden op ruim 1.700 producten zoals koffie, thee, chocolade, ijs, bananen, bloemen en wijn die geleverd worden door ruim 140 bedrijven. Fairtrade komt wereldwijd ten goede aan ruim 6 miljoen mensen in ontwikkelingslanden.

bron: Stichting Max Havelaar
Publicatiedatum: