Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Te lange houdbaarheid vers is voor consument niet meer geloofwaardig"

Door de ontwikkeling van steeds betere verpakkingen en toevoegmiddelen kan de houdbaarheid van verse voedingsmiddelen steeds verder opgerekt worden. Dat leidt echter wel tot dilemma's in de acceptatie van de consument. Een lange houdbaarheid is immers bij uitstek het kenmerk van veel producten in blik. De versbeleving wordt zo ondergraven. Een (te) lange houdbaarheid voor voorverpakte gesneden groenten komt bij de consument niet geloofwaardig over, terwijl dat voor kaas juist gunstig is. Dit was een van de dilemma's die tijdens de NVC-expertmeeting 'Houdbaarheid en Verpakking' van verpakkingsleveranciers en verpakkers naar voren kwam.

Dunne folie

Een tweede betreft de vraag van foodretailers naar een zo dun mogelijke folie. Maar hoe dunner een folie wordt, des te gemakkelijker er lekkages optreden, vooral op de lasnaden. Ook is de verpakkingssnelheid afhankelijk van het soort verpakkingsmateriaal. Toch willen retailers graag dunner verpakkingsmateriaal omdat dit goedkoper is. Echter, zo concludeerden de experts, de rekening van de schade aan de verpakking krijgt de leverancier op zijn bord.

Bestelmethodiek

Ook de bestelmethodiek bij de foodretailer speelt een belangrijke rol. Het streven is om zo min mogelijk voorraad te hebben. Van leveranciers wordt geƫist dat zij een zo kort mogelijk leadtime hebben. De experts zijn het erover eens dat door een intensieve samenwerking tussen leverancier en afnemer op het punt van bestellen, derving voorkomen kan worden. Niet alleen kostenderving door teveel of overbodig verpakkingsmateriaal, maar ook derving van product door bijvoorbeeld een tekort aan verpakkingsmateriaal.

bron: VerpakkingsManagement
Publicatiedatum: