Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Het logistieke probleem zijn de hoge kosten"

Spanje: hitte vertraagt Valenciaans citrusseizoen

Hoewel veel hectare verloren is gegaan (vooral in Castellón), is Valencia nog steeds het belangrijkste citrusproductiegebied in Spanje. Ook Andalusië blijft groeien qua oppervlak en produceert meer dan ooit. Wat betreft de kwaliteit is de citrus dit jaar vertraagd als gevolg van de hitte, maar vanaf volgende week zal het fruit rijp zijn. De Satsuma's hebben een erg goede kwaliteit en zullen in de komende dagen meer smaak en suiker krijgen. "We hopen dat het niet regent, omdat dat de pluk kan verstoren", legt Jose Luis Koninkx, een exportagent uit.



De geruchten gaan dat er 15% minder clementines worden verwacht, hoewel dat volgens Koninkx "niet betekent dat er een gebrek aan producten zal zijn, maar het zal vooral de variëteit Marisol zijn, aangezien veel gewassen vervangen en veel variëteiten veranderd zijn." De oogst van de Clemenrubi is al van start gegaan en in enkele dagen zal die van de Oronules beginnen. Binnen 15 dagen zullen de rassen Marisol en Clemenules worden geoogst. Dit zijn de belangrijkste oogsten, die zullen duren tot eind december, "altijd afhankelijk van de regen" voegt Koninkx toe.

De belangrijkste concurrent van Spanje voor Clementines is Marokko, wiens prijzen niet concurrerend zijn omdat de arbeid er goedkoop is. Turkije concurreert in Satsuma's en Egypte biedt concurrentie in sinaasappelen.

Wat betreft de logistiek zijn er met name twee problemen: hoge kosten en een gebrek aan rendement. "Het probleem met het transport, naast de crisis en het kleinere aantal trucks, is dat er geen rendement is. Vrachtwagens van Murcia, Andalusië of Valencia gaan naar Nederland of Duitsland en moeten soms leeg terug of ze moeten een paar dagen wachten tot ze kunnen laden. Omdat er een overaanbod is aan trucks, zijn de opbrengsten erg laag en dat maakt het vervoer naar Duitsland, Nederland en België duurder."
Publicatiedatum: