Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consument heeft liever korting dan meer voor dezelfde prijs

Consumenten kiezen veel liever voor korting dan dat ze meer afnemen voor dezelfde prijs. Hierdoor laten ze soms wel tot 10% voordeel liggen. Een directe financiƫle meevaller is consumenten blijkbaar meer waard dan een uitgestelde. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 60.000 respondenten per dag.

Consumenten laten zich niet zozeer leiden door de prijs per hoeveelheid, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Als zij mogen kiezen tussen een meevaller in geld of een meevaller in extra hoeveelheid product dan kiezen zij opvallend vaak voor de financiƫle meevaller, zelfs als ze daardoor per kilo of per liter duurder uit zijn. Van de ondervraagden heeft 68% liever 20% korting dan 40% extra gewicht of inhoud. Ze laten daardoor meer dan 10% voordeel op de kilo- of literprijs lopen.

Consumenten kiezen kennelijk liever voor direct besparen dan dat zij met grotere hoeveelheden thuiskomen dan zij van plan waren. Ook al is de meevaller in het laatste geval groter, het gaat wel om een uitgestelde meevaller. Immers, het voordeel ontstaat pas zodra ergens in de toekomst de portemonnee dicht kan blijven als de vrieskist of voorraadkast worden aangesproken in plaats van het winkelschap. Uitgesteld voordeel is blijkbaar minder waard dan direct voordeel nu.

Zie voor een grafische weergave van de onderzoeksresultaten de site van ING Economisch Bureau.

bron: ING Economisch Bureau
Publicatiedatum: